Ik heb al een topic gelezen voor de V/S40 maar voor de 440 is het wellicht anders.
Ik heb nieuwe blokken liggen, nieuwe boutjes en het wiel er al afgehad. De remklauw losmaken ging zonder al teveel moeite, blokken wisselen ook niet uitdagend, echter is de zuiger het heikele punt. Hoe krijg ik deze terug?
Ik heb geprobeerd te drukken met een plat stuk over de zuiger om kracht te zetten, geen beweging. Draaiend ook geen beweging in te krijgen (ook moeilijk grip krijgen). De dop had ik van het remvloeistofreservoir bij beide pogingen.
Na terugzetten oude blokken en alles zorgvuldig weer op zijn plek gemonteerd te hebben had ik wel een paar keer trappen op het rempedaal nodig voor ik duidelijk remdruk had, was ik dan toch goed op weg maar heb de beweging van de zuiger niet opgemerkt? Is het een kwestie van lang druk zetten, of zou de zuiger direct zichtbaar moeten bewegen?
Remblokken vervangen voor - How to in dit topic
- Giesto-440
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Wat ik altijd doe als ik de remblokken vervang (Altijd klinkt wel veel;))
Is met een goede stevige platte schroevendraaier tussen de nieuwe blokken voorzichtig heen en weer halen dan druk je de zuigers weer naar binnen en kun je de klauw en terug op zetten...
Het is trouwens normaal dat je even moet pompen voor nieuwe druk!!!
Daarna de eerste 100 km?? rustig remmen en niet volle bak! (Maar wat moet dat moet
)
Edit: Je ziet trouwens niet echt dat de zuiger naar binnen gaat, maar wel dat er meer ruimte komt tussen de blokken!
Is met een goede stevige platte schroevendraaier tussen de nieuwe blokken voorzichtig heen en weer halen dan druk je de zuigers weer naar binnen en kun je de klauw en terug op zetten...
Het is trouwens normaal dat je even moet pompen voor nieuwe druk!!!
Daarna de eerste 100 km?? rustig remmen en niet volle bak! (Maar wat moet dat moet

Edit: Je ziet trouwens niet echt dat de zuiger naar binnen gaat, maar wel dat er meer ruimte komt tussen de blokken!
Als ik niet met de Porsche mag, pak ik toch gewoon de fiets
Opel Astra Station - 1997 - 220.000km
Volvo 440 Comfort Line - 1995 - 208.000km
Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe - 2004 - 65.000km
Toyota Starlet 1.3i - 1990 - 125.000
Volvo C70 2.3 T5 Saffron Pearl - 1998 - 343.000
- 440rijder
- 2nd Gear member
Ok, dus het is echt een kwestie van lang en geduldig heen en weer bewegen met de schroevendraaier (ik gebruikte een sleutel om wat meer oppervlak te hebben). Is het noodzakelijk iets vettigs op de nieuwe blokken te smeren?
edit, bij nalezen begrijp ik niet helemaal wat je bedoelde met 'tussen de nieuwe blokken', want die liggen in het deel van de klauw waar ik de zuiger weer overheen moet schuiven. Ik probeerde de zuiger zelf naar binnen te krijgen zodat deze over de nieuw blokken teruggedraaid kan worden (ik had alleen de bovenste bout losgedraaid).
edit, bij nalezen begrijp ik niet helemaal wat je bedoelde met 'tussen de nieuwe blokken', want die liggen in het deel van de klauw waar ik de zuiger weer overheen moet schuiven. Ik probeerde de zuiger zelf naar binnen te krijgen zodat deze over de nieuw blokken teruggedraaid kan worden (ik had alleen de bovenste bout losgedraaid).
- Giesto-440
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik zou op de achterkan van de blokken water kopervet smeren.. niet teveel niet te weinig!
En niet wrikken tussen de blokken! gewoon uit elkaar duwen!!
Succes...
En niet wrikken tussen de blokken! gewoon uit elkaar duwen!!
Succes...
- 440rijder
- 2nd Gear member
Ok, ik ga van de week weer even ermee aan de gang. Ik vermoed dat het dan nog niet lukt, misschien dat het remsysteem is veranderd over de jaren, maar mijn probleem is dat ik de blokken niet verder uit elkaar wil hebben, maar de ruimte tussen de zuiger en de klauw aan de overkant groter moet maken om dan deze beiden weer over de blokken te kunnen schuiven. Nu komt de zuiger tegen de blokken omdat deze significant dikker zijn dan de oude (dat was het plan dan ook omdat de oude nagenoeg op zijn).
In ieder geval bedankt voor de input, mocht iemand anders foto's beschikbaar hebben houd ik me aanbevolen.
In ieder geval bedankt voor de input, mocht iemand anders foto's beschikbaar hebben houd ik me aanbevolen.
- Giesto-440
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Nouja.. al druk je de blokken tegen de zijkant van de klauw aan.. dat maakt niet uit.. Als het eenmaal zit en je pompt een paar keer dmv op de rem drukken.. Dan past je rem zich gewoon weer aan..
- 440rijder
- 2nd Gear member
Aha, maar daarvoor moet ik eerst de ruimte groot genoeg krijgen om het geheel terug te zetten op de blokken. Ik zal volgende keer foto's maken zodat ik het duidelijker kan laten ziet waar de 'remschoen' knelt
- rene en erica
- 4th Gear member
draai je ontluchtingsmoertje er uit,draai daar een aansluiting in van een compressor en zet er flink druk op.draai de luchtkraan voorzichtig open.doe wel even een stuk hout oid tussen de remklauw en je remzuiger!!!!zodat je zuiger er niet uitvliegt.susses.
groet'n uut grunn
-
- 2nd Gear member
wiel eraf, klauw los, grote waterpomptang de zuiger indrukken..
houder opschuren, licht invetten, klauw terugmonteren ( loctite aan de bouten ), remmen op druk pompen en klaar.
je moet ff stukje rijden, paar keer zacht, en vol remmen..dan ben je klaar.
grz
houder opschuren, licht invetten, klauw terugmonteren ( loctite aan de bouten ), remmen op druk pompen en klaar.
je moet ff stukje rijden, paar keer zacht, en vol remmen..dan ben je klaar.
grz
- Iroll
- 6th Gear member
- 440rijder
- 2nd Gear member
Vandaag weer aan de klus geweest, met een lijmklem, een steeksleutel over de zuiger, de lijmklem achterop het zuigerhuis en de andere kant op de steeksleuten en rustig indraaien. Dit ging gemakkelijk, zonder overdreven kracht. Ik had in ieder geval het remnvloeistofreservoir geopend.
Genoeg ruimte tussen de zuiger en de klauw aan de overkant om over de nieuwe remblokken te passen, goed vastgezet en rembekabeling goed terug geschoven. Even een paar keer pompen op het rempedaal en voila, nieuwe remblokken erin
.
Nu de eerste 200 km maar beschaafd rijden, of in ieder geval genoeg rustig remmen om ze goed in te laten slijten.
Bedankt voor de tips!
Genoeg ruimte tussen de zuiger en de klauw aan de overkant om over de nieuwe remblokken te passen, goed vastgezet en rembekabeling goed terug geschoven. Even een paar keer pompen op het rempedaal en voila, nieuwe remblokken erin

Nu de eerste 200 km maar beschaafd rijden, of in ieder geval genoeg rustig remmen om ze goed in te laten slijten.
Bedankt voor de tips!
- Giesto-440
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Geen probleem...
Daar zij we hier voor toch
...
Zodat we elkaar altijd kunnen helpen!
Daar zij we hier voor toch

Zodat we elkaar altijd kunnen helpen!
- 440pk
- 1st Gear member
Ik ga dit ook vandaag of morgen doen, zal wel even foto's maken voor een howto.. We zijn vast niet de laatsten die dit klusje moeten klaren!
In ieder geval handig dat ik dit verhaal er even bij heb!
EDIT: Die zuiger is inderdaad een naar ding.. :shock: Maar even naar de bouwmarkt voor een waterpomptang.. Ik snap trouwens niet echt hoe die gast dat doet op die Britse site van de 480dragons.. Gewoon er op los rammen met een hamer, daar begin ik liever niet aan.
Het staalborsteltje vond ik wel een goed idee.. Beetje roestig daar allemaal.
@440rijder: Bedankt! Als ik er niet uit kom zal ik dat zeker doen!
In ieder geval handig dat ik dit verhaal er even bij heb!
EDIT: Die zuiger is inderdaad een naar ding.. :shock: Maar even naar de bouwmarkt voor een waterpomptang.. Ik snap trouwens niet echt hoe die gast dat doet op die Britse site van de 480dragons.. Gewoon er op los rammen met een hamer, daar begin ik liever niet aan.
Het staalborsteltje vond ik wel een goed idee.. Beetje roestig daar allemaal.

@440rijder: Bedankt! Als ik er niet uit kom zal ik dat zeker doen!
- 440pk
- 1st Gear member
De remblokken zijn vervangen!
Het kostte me niet heel erg veel moeite toen ik eenmaal wist wat ik doen moest! Fotoverslag volgt snel!
@ Admin: Moet dat verslag hier komen of is daar een aparte section voor? (Of wellicht een nieuw topic?)
Oh ja, proefrit gemaakt en het remt goed!

@ Admin: Moet dat verslag hier komen of is daar een aparte section voor? (Of wellicht een nieuw topic?)
Oh ja, proefrit gemaakt en het remt goed!
- 440pk
- 1st Gear member
Hier komt ie dan, de howto:
Ik ga er vanuit dat het wiel verwijderd is.
Om te beginnen draai je het dopje van het reservoir voor de remolie open, om te zorgen dat er lucht in kan.Dit omdat je de zuiger zometeen terug moet duwen. Laat het dopje erbovenop liggen, je wilt geen stofjes oid in je remleiding! :shock:

Als het wiel verwijderd is zie je dit:

Op de plaats waar de lijntjes naartoe wijzen zitten twee boutjes. Draai beide los met (dop)sleutel 13.
Als je dit gedaan hebt kan je als het goed is de klauw eraf trekken.

Laat de klauw zitten of zet hem weer terug. Dan steek je een stevige schroevendraaier door de klauw heen. De schroevendraaier moet tussen het remblok en de klauw zitten. Nu wrik je rustig aan heen en weer en je zult zien dat er steeds meer ruimte tussen de klauw en de blokken komt.

Op gegeven moment heb je dusdanig veel speling dat de hele klauw heen en weer beweegt. Haal de klauw van de blokken af. Verwijder dan een oud remblok en zet de nieuwe erin. Pak het achterste remblok, dan hoef je niet tegen je mooie nieuwe blokje aan de duwen met je schroevendraaier.

De speling is nu als het goed is weer een stuk minder. Wrik weer even rustig door en als de speling groot genoeg is haal je de klauw er weer af.
Plaats nu het andere remblok;

Beide remblokken zitten er nu op. Plaats de klauw terug over de remblokken.

Draai beide bouten er weer terug in en je bent bijna klaar!

Vergeet niet je dopje weer op het reservoir van de remolie te draaien! :!:

Nu het wiel er weer om, krik naar beneden en even pompen met je rem tot je druk voelt. Nu natuurlijk een stukje rustig rijden en een paar keer zachtjes en een paar keer hard remmen. Als het goed is werkt het weer helemaal zoals het hoort!
Succes!!
PS: Ik ga het even navragen, maar misschien moeten de schijven ook vervangen worden. Als dit het geval is volgt de howto! En ja, ik weet het, die klauwen zien er niet uit. Ik ga ze binnenkort wel even zilver schilderen met speciale verf. Ziet er denk ik meteen weer wat strakker uit.
Ik ga er vanuit dat het wiel verwijderd is.
Om te beginnen draai je het dopje van het reservoir voor de remolie open, om te zorgen dat er lucht in kan.Dit omdat je de zuiger zometeen terug moet duwen. Laat het dopje erbovenop liggen, je wilt geen stofjes oid in je remleiding! :shock:

Als het wiel verwijderd is zie je dit:

Op de plaats waar de lijntjes naartoe wijzen zitten twee boutjes. Draai beide los met (dop)sleutel 13.
Als je dit gedaan hebt kan je als het goed is de klauw eraf trekken.

Laat de klauw zitten of zet hem weer terug. Dan steek je een stevige schroevendraaier door de klauw heen. De schroevendraaier moet tussen het remblok en de klauw zitten. Nu wrik je rustig aan heen en weer en je zult zien dat er steeds meer ruimte tussen de klauw en de blokken komt.

Op gegeven moment heb je dusdanig veel speling dat de hele klauw heen en weer beweegt. Haal de klauw van de blokken af. Verwijder dan een oud remblok en zet de nieuwe erin. Pak het achterste remblok, dan hoef je niet tegen je mooie nieuwe blokje aan de duwen met je schroevendraaier.

De speling is nu als het goed is weer een stuk minder. Wrik weer even rustig door en als de speling groot genoeg is haal je de klauw er weer af.
Plaats nu het andere remblok;

Beide remblokken zitten er nu op. Plaats de klauw terug over de remblokken.

Draai beide bouten er weer terug in en je bent bijna klaar!

Vergeet niet je dopje weer op het reservoir van de remolie te draaien! :!:

Nu het wiel er weer om, krik naar beneden en even pompen met je rem tot je druk voelt. Nu natuurlijk een stukje rustig rijden en een paar keer zachtjes en een paar keer hard remmen. Als het goed is werkt het weer helemaal zoals het hoort!
Succes!!
PS: Ik ga het even navragen, maar misschien moeten de schijven ook vervangen worden. Als dit het geval is volgt de howto! En ja, ik weet het, die klauwen zien er niet uit. Ik ga ze binnenkort wel even zilver schilderen met speciale verf. Ziet er denk ik meteen weer wat strakker uit.
- 440rijder
- 2nd Gear member
Ik heb wisselende verhalen over de dikte van de remschijven gevonden, afhankelijk van het toegepaste type. Ik had niet het gevoel dat mijne erg ingesleten waren, maar meten is weten dus als iemand hier uitsluitsel over kan geven zou dat mooi zijn.
Mooi fotoverslag. Ik had in plaats van de schroevendraaier tussen de klauw en oude remblokken een platte sleutel over de zuiger gelegd (klauw helemaal los) en met een lijmklem voorzichtig indraaien. Dit ging ook erg soepel, als alternatief...
Mooi fotoverslag. Ik had in plaats van de schroevendraaier tussen de klauw en oude remblokken een platte sleutel over de zuiger gelegd (klauw helemaal los) en met een lijmklem voorzichtig indraaien. Dit ging ook erg soepel, als alternatief...
- 440pk
- 1st Gear member
@440rijder: Als het werkt dan is het goed! Vond dit wel makkelijk, hoef ik me geen zorgen te maken over de remleiding!
Zoek de verschillen:

Ik weet alleen niet doe die diepe groeven in het midden komen..
Zoek de verschillen:

Ik weet alleen niet doe die diepe groeven in het midden komen..