Pagina 1 van 1
Goeie en slechte bouwjaren
Geplaatst: 29.05.2008 - 07:34
door pdg
Hallo,
Ik ben op zoek naar een V70 diesel, liefst de D5.
Nu heb je schijnbaar goede en slechte bouwjaren; de ene rolt makkelijk naar de 5ton, de ander haalt met horten en stoten de 3. In de een zit een VW motor, in de andere een Volvo.
Tweedehands is er nogal een markt voor deze auto's en mij ontbreekt de kennis voor een goede keuze.
Wie kan mij helpen?
Welke types/motoren/bouwjaren zijn met een hoge km-stand nog steeds de investering waard?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
P
Geplaatst: 29.05.2008 - 07:49
door Quota
De VW motor heeft wat minder vermogen dan de D5, maar kan bijzonder hoge km standen aan, ik weet niet hoe dat bij de D5 zit. Mijn V70 met de audi motor heeft bij 319.000 een nieuwe koppeling gekregen (originele zat er nog in) en ik verwacht deze auto verder probleemloos naar de 5 ton te rijden.
Geplaatst: 29.05.2008 - 10:17
door Musicus
De D5 is per definitie van Volvo, anders is het de 2.5D van de Volkswagen groep.
De eerste paar bouwjaren van de D5 hebben soms slechte verstuivers. Wanneer deze moeten worden vervangen kost het je veel geld. Blijft wel koffiedik kijken want mijn S60 D5 heeft nu 215 duizend gelopen met nog de originele verstuivers.
Verder rijdt een D5 iets zuiniger bij normaal gebruik dan een 2.5D. Ik rijd al een paar tankbeurten boven de 1:17 Volgens mij haal je dat niet met een 2.5D.
Hopelijk heb je hier iets aan!
Geplaatst: 29.05.2008 - 10:34
door Carfreak
Voordat ik de mijne kocht heb ik op dit forum gelezen dat de types vanaf bouwjaar 2003 minder storingsgevoelig zijn. Op zich logisch aangezien de kinderziektes na verloop van tijd uit een auto gehaald worden.
Geplaatst: 29.05.2008 - 10:53
door Quota
Musicus schreef:De D5 is per definitie van Volvo, anders is het de 2.5D van de Volkswagen groep.
De eerste paar bouwjaren van de D5 hebben soms slechte verstuivers. Wanneer deze moeten worden vervangen kost het je veel geld. Blijft wel koffiedik kijken want mijn S60 D5 heeft nu 215 duizend gelopen met nog de originele verstuivers.
Verder rijdt een D5 iets zuiniger bij normaal gebruik dan een 2.5D. Ik rijd al een paar tankbeurten boven de 1:17 Volgens mij haal je dat niet met een 2.5D.
Hopelijk heb je hier iets aan!
En daar heb je geen gelijk in, ik rijd al een jaar lang gemiddeld overall 1 op 16,8 (over 28.000 km) er zijn tankbeurten bij met een gemiddelde van 1 op 19.
Is er niet een topic "hoogste km stand" D5 motoren? voor de 2.5 D hoef je alleen maar op het 850 forum te kijken.
Geplaatst: 29.05.2008 - 20:58
door toppertje
de mijne, 2.5D (tdi) 1:13
echter volgens bc 5.6lit/100km!
hiervoor had ik 2.5jr een s60 D5 2001 en deze beviel zeer goed.
buiten het normale onderhoud,alleen een keer vrijlooppoelie v/d dynamo vervangen.
nu dus een v70 2.5D 2000,en na wat gewenning en het laten chippen v/d motor moet ik zeggen dat ik niet minder tevreden ben als met de D5
motorisch is de 2.5 totaal anders,maar minstens zo betrouwbaar
Geplaatst: 29.05.2008 - 22:40
door bart simpson
Een V70/875 2.5D is (nog) zuiniger dan een V70/285 2.5D
Geplaatst: 29.05.2008 - 22:58
door dracoon
Ik heb een S70 uit 99, 2.5D. Houd me tegenwoordig in met het optrekken en rij nu zo tussen de 4.7 en 5.0 per 100 km. Moet erbij zeggen dat het hoofdzakelijk snelweg is. Wel leuk om te zien dat je pas na 1300km hoeft te tanken.
Geplaatst: 29.05.2008 - 23:39
door toppertje
bart simpson schreef:Een V70/875 2.5D is (nog) zuiniger dan een V70/285 2.5D
hier zal ongetwijfeld het gewicht een grote rol spelen
Geplaatst: 30.05.2008 - 07:48
door bart simpson
50kg minder voor de V70/875 tegen een betere stroomlijn voor de V70/285, ik zou zeggen dat het gewicht daar dan weinig mee van doen heeft
Geplaatst: 30.05.2008 - 08:18
door IkeV70
bart simpson schreef:50kg minder voor de V70/875 tegen een betere stroomlijn voor de V70/285, ik zou zeggen dat het gewicht daar dan weinig mee van doen heeft
Waar denk jij dat het aan ligt?
Geplaatst: 30.05.2008 - 08:32
door Quota
Ander motormanagement ivm milieu eisen? Inefficientere, maar volledige verbranding (bijvoorbeeld de voor- en na inspuiten, dienen alleen maar tot nut van de verbranding en de stille loop)?
Je kunt de Classic diesels van een hoop beschuldigen, maar er wordt geen druppel brandstof gespendeerd aan een stillere loop van de motor...

Geplaatst: 30.05.2008 - 09:12
door bart simpson
IkeV70 schreef:bart simpson schreef:50kg minder voor de V70/875 tegen een betere stroomlijn voor de V70/285, ik zou zeggen dat het gewicht daar dan weinig mee van doen heeft
Waar denk jij dat het aan ligt?
geen idee, heb dat zelf ook ervaren
Geplaatst: 31.05.2008 - 07:56
door pdg
Dank voor het delen van jullie ervaringen!
Ik een hoop wijzer geworden en sinds gisteren de trotse bezitter van een V70 2.5D uit 2000. Wat een soepele tank!
Vraag: Stationair draait deze 800 toeren en maakt daarbij een kletterend geluid. Dit is overigens verdwenen zodra je verder rijdt. Heeft een van jullie ervaring met dergelijke lage toeren stationair of een bijpassende ratel?