Goeie en slechte bouwjaren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pdg
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.05.2008 - 07:24
Locatie: Vijfhuizen
Contacteer:

Hallo,

Ik ben op zoek naar een V70 diesel, liefst de D5.

Nu heb je schijnbaar goede en slechte bouwjaren; de ene rolt makkelijk naar de 5ton, de ander haalt met horten en stoten de 3. In de een zit een VW motor, in de andere een Volvo.

Tweedehands is er nogal een markt voor deze auto's en mij ontbreekt de kennis voor een goede keuze.

Wie kan mij helpen?

Welke types/motoren/bouwjaren zijn met een hoge km-stand nog steeds de investering waard?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
P
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

De VW motor heeft wat minder vermogen dan de D5, maar kan bijzonder hoge km standen aan, ik weet niet hoe dat bij de D5 zit. Mijn V70 met de audi motor heeft bij 319.000 een nieuwe koppeling gekregen (originele zat er nog in) en ik verwacht deze auto verder probleemloos naar de 5 ton te rijden.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

De D5 is per definitie van Volvo, anders is het de 2.5D van de Volkswagen groep.
De eerste paar bouwjaren van de D5 hebben soms slechte verstuivers. Wanneer deze moeten worden vervangen kost het je veel geld. Blijft wel koffiedik kijken want mijn S60 D5 heeft nu 215 duizend gelopen met nog de originele verstuivers.
Verder rijdt een D5 iets zuiniger bij normaal gebruik dan een 2.5D. Ik rijd al een paar tankbeurten boven de 1:17 Volgens mij haal je dat niet met een 2.5D.
Hopelijk heb je hier iets aan!
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Voordat ik de mijne kocht heb ik op dit forum gelezen dat de types vanaf bouwjaar 2003 minder storingsgevoelig zijn. Op zich logisch aangezien de kinderziektes na verloop van tijd uit een auto gehaald worden.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Musicus schreef:De D5 is per definitie van Volvo, anders is het de 2.5D van de Volkswagen groep.
De eerste paar bouwjaren van de D5 hebben soms slechte verstuivers. Wanneer deze moeten worden vervangen kost het je veel geld. Blijft wel koffiedik kijken want mijn S60 D5 heeft nu 215 duizend gelopen met nog de originele verstuivers.
Verder rijdt een D5 iets zuiniger bij normaal gebruik dan een 2.5D. Ik rijd al een paar tankbeurten boven de 1:17 Volgens mij haal je dat niet met een 2.5D.
Hopelijk heb je hier iets aan!

En daar heb je geen gelijk in, ik rijd al een jaar lang gemiddeld overall 1 op 16,8 (over 28.000 km) er zijn tankbeurten bij met een gemiddelde van 1 op 19.

Is er niet een topic "hoogste km stand" D5 motoren? voor de 2.5 D hoef je alleen maar op het 850 forum te kijken.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

de mijne, 2.5D (tdi) 1:13
echter volgens bc 5.6lit/100km!
hiervoor had ik 2.5jr een s60 D5 2001 en deze beviel zeer goed.
buiten het normale onderhoud,alleen een keer vrijlooppoelie v/d dynamo vervangen.
nu dus een v70 2.5D 2000,en na wat gewenning en het laten chippen v/d motor moet ik zeggen dat ik niet minder tevreden ben als met de D5
motorisch is de 2.5 totaal anders,maar minstens zo betrouwbaar
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een V70/875 2.5D is (nog) zuiniger dan een V70/285 2.5D
dracoon
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.01.2008 - 20:45

Ik heb een S70 uit 99, 2.5D. Houd me tegenwoordig in met het optrekken en rij nu zo tussen de 4.7 en 5.0 per 100 km. Moet erbij zeggen dat het hoofdzakelijk snelweg is. Wel leuk om te zien dat je pas na 1300km hoeft te tanken.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:Een V70/875 2.5D is (nog) zuiniger dan een V70/285 2.5D
hier zal ongetwijfeld het gewicht een grote rol spelen
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

50kg minder voor de V70/875 tegen een betere stroomlijn voor de V70/285, ik zou zeggen dat het gewicht daar dan weinig mee van doen heeft
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

bart simpson schreef:50kg minder voor de V70/875 tegen een betere stroomlijn voor de V70/285, ik zou zeggen dat het gewicht daar dan weinig mee van doen heeft
Waar denk jij dat het aan ligt?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ander motormanagement ivm milieu eisen? Inefficientere, maar volledige verbranding (bijvoorbeeld de voor- en na inspuiten, dienen alleen maar tot nut van de verbranding en de stille loop)?

Je kunt de Classic diesels van een hoop beschuldigen, maar er wordt geen druppel brandstof gespendeerd aan een stillere loop van de motor...;)
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

IkeV70 schreef:
bart simpson schreef:50kg minder voor de V70/875 tegen een betere stroomlijn voor de V70/285, ik zou zeggen dat het gewicht daar dan weinig mee van doen heeft
Waar denk jij dat het aan ligt?
geen idee, heb dat zelf ook ervaren
Gebruikersavatar
pdg
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.05.2008 - 07:24
Locatie: Vijfhuizen
Contacteer:

Dank voor het delen van jullie ervaringen!

Ik een hoop wijzer geworden en sinds gisteren de trotse bezitter van een V70 2.5D uit 2000. Wat een soepele tank!

Vraag: Stationair draait deze 800 toeren en maakt daarbij een kletterend geluid. Dit is overigens verdwenen zodra je verder rijdt. Heeft een van jullie ervaring met dergelijke lage toeren stationair of een bijpassende ratel?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”