Schokken (hikken) bij hogere toeren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Als ik met mijn 2.5T (XC70) fel optrek tot zo'n 4500RPM dan geeft ie lichte schokjes rond de 3000-4000RPM.

De garage heeft het ........ventiel vervangen. Weet de naam niet meer maar het zit links van het luchtfilter en het is een klein (3 x 5cm ongeveer) vierkant blokje waar luchtslangetjes aanzitten.

Dit ........ventiel heeft niet geholpen want het hikken is nog steeds aanwezig.

Het probleem doet zich alleen voor bij snel optrekken en dan alleen boven de 3000 toeren! Met de airco aan of uit maakt niets uit!

Wie van de specialisten heeft een idee wat dit zou kunnen zijn?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Vanmiddag bij de dealer langs gegaan. Nieuwe software geladen.
Helaas, geen resultaat.

Volgende stap is het reinigen van de ECM unit.

Iemand nog andere suggesties?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Gisteren is er uitgebreid met de auto gereden door de garage. Volgens hen is het niet soepel doortrekken niet het gevolg van de ETM.

Volgende week krijg ik een flesje (forte) mee om in de tank te gooien tijdens het tanken. Dit zou oa de injectoren schoonmaken. Daarna een lekker stuk rijden - ik moet naar Duitsland dus dat zit wel goed.

Ben benieuwd of dit gaat helpen.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

En opgelost inmiddels?

Als ik naar de klachten kijk lijkt het mij dat er één of meerdere bobines stuk zijn. Lijkt tenminste op de klachten die ik had met de kapotte bobines.
Zie anders ook dat onderwerp hier ergens op het topic.

Succes
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Sorry voor de late reactie.

Afgelopen week zijn de injectoren vervangen (geruild met andere auto) en het benzinefilter.
Tijdens het demonteren van de injectoren zag ik dat 2 injectoren aan het uiteinde zwart waren terwijl de andere helder waren. Na de proefrit merkten we wel verschil maar het probleem is nog niet verholpen.

Volgende week worden de bobines geruild en worden nieuwe bougies geplaatst. Hopelijk helpt dit.

Hopelijk is het hierna opgelost want ik wordt er behoorlijk tureluurs van. Rijden met airco uit haalt niets uit! Hikken bij stevig doortrekken blijft ie doen.

De monteur vind ook dat mijn auto iets "slomer" is dan andere 2.5's. De auto komt niet echt lekker op gang :roll:
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Vorige week zijn de bobines geruild met een andere auto en nieuwe bougies geplaatst. Helaas heeft dit ook niet geholpen.

Vanochtend de auto weer terug gebracht en wordt er een andere ECM geplaatst. Volgens de dealer kan het de ECM niet zijn aangezien dit de "nieuwe versie" betreft maar aangezien dit het laatste is wat nog niet is vervangen.....

Ben benieuwd!!!!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Auto terug van de garage.
Het lichtjes hikken/inhouden bij toeren va 2500 tot het rode gebied is er nog steeds. Sinds kort voel ik t ook met de cruise control aan.

Voor alle duidelijkheid, met de airco uit geeft geen verschil!

Even een rijtje van wat er allemaal aan is gedaan:

*Drieweg klep vv
*Nieuwe software geladen
*Temp sensor (Intercooler) vv
*Drie flesjes Forthe (injectie?) cleaner gebruikt (niet in 1 keer!)
*LMM vv
*Injectoren vv
*Brandstof filter vv
*Bobines vv
*Bougies vv
*ECM vv

De auto is van 02-2003. Het gasklephuis (ETM) vv heeft volgens de garage geen zin omdat er geen foutmelding is en dit het goeie type gasklephuis is.
Ondanks het ontbreken van een foutmelding kan er toch een probleem zijn met het gasklephuis?

Wie o wie helpt mij?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Haldex koppeling al nagekeken?
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

ik zou de brandstofdruk eens (laten) meten, zowel op de injectorrail als rijdende onder belasting.
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Is het een Geartronic? Zou je ook even kunnen checken (o.a. oliepeil). Misschien ook resetten van de adaptieve automaat.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Het is een handgeschakelde bak.

Brandstofdruk na laten kijken...zal t eens vragen.

Bedankt.

Vandaag is alles onder druk gezet om te zoeken naar een lek maar helaas, niets gevonden.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ludo schreef:ik zou de brandstofdruk eens (laten) meten, zowel op de injectorrail als rijdende onder belasting.
Kunnen ze dat makkelijk meten? Hoeveel tijd kost ze dat-half uurtje?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

brandstofdruk meten is redelijk makkelijk, mist je de apparatuur hebt.
de tijd die nodig is, is afhankelijk van wat men precies controleert, dat kan enkel pompdruk zijn, maar als daar een probleem mee is moet men verder zoeken.
leidingdruk, restdruk...
maar in een klein uurtje heb je al veel getest.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ludo schreef:brandstofdruk meten is redelijk makkelijk, mist je de apparatuur hebt.
de tijd die nodig is, is afhankelijk van wat men precies controleert, dat kan enkel pompdruk zijn, maar als daar een probleem mee is moet men verder zoeken.
leidingdruk, restdruk...
maar in een klein uurtje heb je al veel getest.
Duidelijk, dankjewel.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Vandaag weer eens bij de garage geweest.

De benzine druk en Turbo druk zijn getest en deze zijn zowel onbelast als belast goed.

Daarna bleef er maar weinig meer over op de ETM (gasklephuis met gele sticker) na. Deze vervangen echter zonder resultaat!

Over twee weken gaan ze de nokkenastiming controleren en wordt meteen de distributie vervangen (nu 152.000km gereden).

Hopelijk is het euvel dan verholpen want er blijft weinig, lees niets meer over om te vervangen.

Als er iemand nog een idee heeft dan hoor ik het heeeeeel erg graag.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
TTT242
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.01.2005 - 01:04
Locatie: Limburg

Toch is het volgens mij eerder de onsteking of bougies. Is de wagen gechipt?
Ik rij met een V70 T5 op LPI en heb dit jaar een paar vreemde dingen meegemaakt. Ik zal het verhaal eens even doen....
Begin van dit jaar de T5 laten chippen met MTE software. Ging fantastisch, enkel bij het terugrijden merkte ik dat de wagen wat inhield bij vollast. Bij vollast ging de wagen tss 3000 4000 toeren inhouden en schokken, eens daarboven ging het weer goed. Op gas hield ie meer in, maar op benzine hield ie ook in maar niet zoveel als op LPG. Dan weet je bijna zeker dat het de onsteking is. Vermoedelijk de bougies. Dus nieuwe Volvo bougies gestoken. Alles liep nu als een zonnetje.
Een week of 3 geleden een klein onderhoud laten doen bij de garage en ik rij weg en wat dacht je....weer datzelfde schokken en inhouden tss 3000 en 4000 toeren. Ik wist dus dat er iets met de bougies was?. Vermoedelijk hadden ze een nieuwe setje Volvo bougies geplaatst. Terug naar dealer en idd de bougies waren vervangen. Geen probleem, ze draaien er nog een ander nieuw setje in en wat dacht je....weer inhouden. Ik had toen de tip gegeven om de oudere set Volvo bougies terug te plaatsen want die hadden nog maar een 20Dkm gedaan. En met de oude Volvo bougies liep de wagen weer perfect. Vreemd allemaal, maar ik geloof dat de kwalitiet van Volvo bougies er flink op achteruit gegaan is de laatste tijd. Misschien een andere producent? Want de Volvo bougies maken ze bij Volvo denk ik niet zelf. BenC70 heeft ook al een paar keer problemen gehad met Volvo bougies. Ik draai er liever het originele spul in maar als die de laatste tijd zoveel problemen geven dan ga ik overschakelen op een andere merk. Hopelijk heb je er wat aan. Ik zou de bougies nog eens wisselen. Probeer eens een kwalitatief goede set van een andere bekend merk.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Tsjeemig de peemig, wat een waslijst met onderdelen die reeds vervangen of uitgeprobeerd zijn.
De lambda-sondes heb ik echter nog niet voorbij zien komen, welke ook tot "onverklaarbare" en niet uit te lezen storingen kunnen leiden.
S80 2,5T AUT5 2004
Gast

Gezien het verhaal van @TTT242, bougies proberen met 1 massa electrode.
Deze geven namelijk een betere vonk, voor LPG auto's worden ze sowieso al aangeraden.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

De auto is niet gechipt.

Frumpy: de lambda sonde die storingen kan veroorzaken? Is dit een probleem wat al eerder is langsgekomen? Ik kan me er iets bij voorstellen en zal t zeker met de garage overlegen.

Zal t ook eens hebben over andere bougies.

Bedankt voor het meedenken mensen!

13 oktober gaat de auto weer aar de garage. Hopelijk heb ik 13 of 14 oktober goed nieuws!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”