Pagina 1 van 2

Schokken (hikken) bij hogere toeren

Geplaatst: 29.05.2008 - 11:32
door Wolfs XC
Als ik met mijn 2.5T (XC70) fel optrek tot zo'n 4500RPM dan geeft ie lichte schokjes rond de 3000-4000RPM.

De garage heeft het ........ventiel vervangen. Weet de naam niet meer maar het zit links van het luchtfilter en het is een klein (3 x 5cm ongeveer) vierkant blokje waar luchtslangetjes aanzitten.

Dit ........ventiel heeft niet geholpen want het hikken is nog steeds aanwezig.

Het probleem doet zich alleen voor bij snel optrekken en dan alleen boven de 3000 toeren! Met de airco aan of uit maakt niets uit!

Wie van de specialisten heeft een idee wat dit zou kunnen zijn?

Geplaatst: 29.05.2008 - 18:46
door Wolfs XC
Vanmiddag bij de dealer langs gegaan. Nieuwe software geladen.
Helaas, geen resultaat.

Volgende stap is het reinigen van de ECM unit.

Iemand nog andere suggesties?

Geplaatst: 29.05.2008 - 21:28
door joostb

Geplaatst: 06.06.2008 - 10:03
door Wolfs XC
Gisteren is er uitgebreid met de auto gereden door de garage. Volgens hen is het niet soepel doortrekken niet het gevolg van de ETM.

Volgende week krijg ik een flesje (forte) mee om in de tank te gooien tijdens het tanken. Dit zou oa de injectoren schoonmaken. Daarna een lekker stuk rijden - ik moet naar Duitsland dus dat zit wel goed.

Ben benieuwd of dit gaat helpen.

Geplaatst: 11.07.2008 - 00:48
door T5je
En opgelost inmiddels?

Als ik naar de klachten kijk lijkt het mij dat er één of meerdere bobines stuk zijn. Lijkt tenminste op de klachten die ik had met de kapotte bobines.
Zie anders ook dat onderwerp hier ergens op het topic.

Succes

Geplaatst: 03.08.2008 - 19:22
door Wolfs XC
Sorry voor de late reactie.

Afgelopen week zijn de injectoren vervangen (geruild met andere auto) en het benzinefilter.
Tijdens het demonteren van de injectoren zag ik dat 2 injectoren aan het uiteinde zwart waren terwijl de andere helder waren. Na de proefrit merkten we wel verschil maar het probleem is nog niet verholpen.

Volgende week worden de bobines geruild en worden nieuwe bougies geplaatst. Hopelijk helpt dit.

Hopelijk is het hierna opgelost want ik wordt er behoorlijk tureluurs van. Rijden met airco uit haalt niets uit! Hikken bij stevig doortrekken blijft ie doen.

De monteur vind ook dat mijn auto iets "slomer" is dan andere 2.5's. De auto komt niet echt lekker op gang :roll:

Geplaatst: 20.08.2008 - 12:43
door Wolfs XC
Vorige week zijn de bobines geruild met een andere auto en nieuwe bougies geplaatst. Helaas heeft dit ook niet geholpen.

Vanochtend de auto weer terug gebracht en wordt er een andere ECM geplaatst. Volgens de dealer kan het de ECM niet zijn aangezien dit de "nieuwe versie" betreft maar aangezien dit het laatste is wat nog niet is vervangen.....

Ben benieuwd!!!!

Geplaatst: 20.08.2008 - 17:53
door Wolfs XC
Auto terug van de garage.
Het lichtjes hikken/inhouden bij toeren va 2500 tot het rode gebied is er nog steeds. Sinds kort voel ik t ook met de cruise control aan.

Voor alle duidelijkheid, met de airco uit geeft geen verschil!

Even een rijtje van wat er allemaal aan is gedaan:

*Drieweg klep vv
*Nieuwe software geladen
*Temp sensor (Intercooler) vv
*Drie flesjes Forthe (injectie?) cleaner gebruikt (niet in 1 keer!)
*LMM vv
*Injectoren vv
*Brandstof filter vv
*Bobines vv
*Bougies vv
*ECM vv

De auto is van 02-2003. Het gasklephuis (ETM) vv heeft volgens de garage geen zin omdat er geen foutmelding is en dit het goeie type gasklephuis is.
Ondanks het ontbreken van een foutmelding kan er toch een probleem zijn met het gasklephuis?

Wie o wie helpt mij?

Geplaatst: 20.08.2008 - 21:13
door MartijnEV
Haldex koppeling al nagekeken?

Geplaatst: 20.08.2008 - 22:04
door Ludo
ik zou de brandstofdruk eens (laten) meten, zowel op de injectorrail als rijdende onder belasting.

Geplaatst: 20.08.2008 - 22:18
door MartijnEV
Is het een Geartronic? Zou je ook even kunnen checken (o.a. oliepeil). Misschien ook resetten van de adaptieve automaat.

Geplaatst: 21.08.2008 - 17:36
door Wolfs XC
Het is een handgeschakelde bak.

Brandstofdruk na laten kijken...zal t eens vragen.

Bedankt.

Vandaag is alles onder druk gezet om te zoeken naar een lek maar helaas, niets gevonden.

Geplaatst: 21.08.2008 - 22:04
door Wolfs XC
Ludo schreef:ik zou de brandstofdruk eens (laten) meten, zowel op de injectorrail als rijdende onder belasting.
Kunnen ze dat makkelijk meten? Hoeveel tijd kost ze dat-half uurtje?

Geplaatst: 21.08.2008 - 22:45
door Ludo
brandstofdruk meten is redelijk makkelijk, mist je de apparatuur hebt.
de tijd die nodig is, is afhankelijk van wat men precies controleert, dat kan enkel pompdruk zijn, maar als daar een probleem mee is moet men verder zoeken.
leidingdruk, restdruk...
maar in een klein uurtje heb je al veel getest.

Geplaatst: 22.08.2008 - 18:41
door Wolfs XC
Ludo schreef:brandstofdruk meten is redelijk makkelijk, mist je de apparatuur hebt.
de tijd die nodig is, is afhankelijk van wat men precies controleert, dat kan enkel pompdruk zijn, maar als daar een probleem mee is moet men verder zoeken.
leidingdruk, restdruk...
maar in een klein uurtje heb je al veel getest.
Duidelijk, dankjewel.

Geplaatst: 26.09.2008 - 15:31
door Wolfs XC
Vandaag weer eens bij de garage geweest.

De benzine druk en Turbo druk zijn getest en deze zijn zowel onbelast als belast goed.

Daarna bleef er maar weinig meer over op de ETM (gasklephuis met gele sticker) na. Deze vervangen echter zonder resultaat!

Over twee weken gaan ze de nokkenastiming controleren en wordt meteen de distributie vervangen (nu 152.000km gereden).

Hopelijk is het euvel dan verholpen want er blijft weinig, lees niets meer over om te vervangen.

Als er iemand nog een idee heeft dan hoor ik het heeeeeel erg graag.

Geplaatst: 27.09.2008 - 00:07
door TTT242
Toch is het volgens mij eerder de onsteking of bougies. Is de wagen gechipt?
Ik rij met een V70 T5 op LPI en heb dit jaar een paar vreemde dingen meegemaakt. Ik zal het verhaal eens even doen....
Begin van dit jaar de T5 laten chippen met MTE software. Ging fantastisch, enkel bij het terugrijden merkte ik dat de wagen wat inhield bij vollast. Bij vollast ging de wagen tss 3000 4000 toeren inhouden en schokken, eens daarboven ging het weer goed. Op gas hield ie meer in, maar op benzine hield ie ook in maar niet zoveel als op LPG. Dan weet je bijna zeker dat het de onsteking is. Vermoedelijk de bougies. Dus nieuwe Volvo bougies gestoken. Alles liep nu als een zonnetje.
Een week of 3 geleden een klein onderhoud laten doen bij de garage en ik rij weg en wat dacht je....weer datzelfde schokken en inhouden tss 3000 en 4000 toeren. Ik wist dus dat er iets met de bougies was?. Vermoedelijk hadden ze een nieuwe setje Volvo bougies geplaatst. Terug naar dealer en idd de bougies waren vervangen. Geen probleem, ze draaien er nog een ander nieuw setje in en wat dacht je....weer inhouden. Ik had toen de tip gegeven om de oudere set Volvo bougies terug te plaatsen want die hadden nog maar een 20Dkm gedaan. En met de oude Volvo bougies liep de wagen weer perfect. Vreemd allemaal, maar ik geloof dat de kwalitiet van Volvo bougies er flink op achteruit gegaan is de laatste tijd. Misschien een andere producent? Want de Volvo bougies maken ze bij Volvo denk ik niet zelf. BenC70 heeft ook al een paar keer problemen gehad met Volvo bougies. Ik draai er liever het originele spul in maar als die de laatste tijd zoveel problemen geven dan ga ik overschakelen op een andere merk. Hopelijk heb je er wat aan. Ik zou de bougies nog eens wisselen. Probeer eens een kwalitatief goede set van een andere bekend merk.

Geplaatst: 27.09.2008 - 07:57
door Frumpy
Tsjeemig de peemig, wat een waslijst met onderdelen die reeds vervangen of uitgeprobeerd zijn.
De lambda-sondes heb ik echter nog niet voorbij zien komen, welke ook tot "onverklaarbare" en niet uit te lezen storingen kunnen leiden.

Geplaatst: 27.09.2008 - 15:10
door Gast
Gezien het verhaal van @TTT242, bougies proberen met 1 massa electrode.
Deze geven namelijk een betere vonk, voor LPG auto's worden ze sowieso al aangeraden.

Geplaatst: 27.09.2008 - 20:54
door Wolfs XC
De auto is niet gechipt.

Frumpy: de lambda sonde die storingen kan veroorzaken? Is dit een probleem wat al eerder is langsgekomen? Ik kan me er iets bij voorstellen en zal t zeker met de garage overlegen.

Zal t ook eens hebben over andere bougies.

Bedankt voor het meedenken mensen!

13 oktober gaat de auto weer aar de garage. Hopelijk heb ik 13 of 14 oktober goed nieuws!