Hallo allemaal,
Sinds gister een probleem met mijn Climate Control. Er komt helemaal geen lucht meer uit. De airco lijkt gewoon nog wel te werken want die hoor je duidelijk aanslaan. Ook als de airco uitstaat en ik draai de aanjager naar stand 5 gebeurt er helemaal niks meer. Ik heb alle zekeringen gecheckt van de airco en aanjager, en kan niks vinden.
Iemand enig idee welk onderdeel hier kapot is en wat deze reparatie ongeveer kost bij een volvo dealer? Aangezien ik nu helemaal geen ventilatie meer heb ik dit nogal lastig bij beslagen ruiten in een flinke bui (ja inderdaad, zoals gisteren avond). Elke tip is welkom, misschien heb ik iets over het hoofd gezien of is het gewoon wat simpels, laat het weten. Anders wordt het morgen naar de dealer en daar gaat dan mijn vakantiegeld!
Bij voorbaat dank.
Geen ventilatie
- Bjornb
- 2nd Gear member
Ok, weer een stap verder. De airco en verwarming werkt nog gewoon naar behoren, het bedieningspaneel ook.
Nu komen we bij de aanjager waar waarschijnlijk het probleem zit. Paneel uit het dashboard gehaald om bij het apparaat te kunnen komen. Stekkers losgekoppelt en doorgemeten, wat blijkt, de aanjager krijgt maar 0,5 volt i.p.v. de verwachte 12 volt. Zekeringen wederom gecontroleerd maar kan niks vinden. Iemand nog tips hoe het kan komen dat de aanjager geen stroom krijgt? Of die exact weet welke zekering het is, want in mijn klepjes bij de zekeringen staat wat anders dan in het boekje! Help!
Nu komen we bij de aanjager waar waarschijnlijk het probleem zit. Paneel uit het dashboard gehaald om bij het apparaat te kunnen komen. Stekkers losgekoppelt en doorgemeten, wat blijkt, de aanjager krijgt maar 0,5 volt i.p.v. de verwachte 12 volt. Zekeringen wederom gecontroleerd maar kan niks vinden. Iemand nog tips hoe het kan komen dat de aanjager geen stroom krijgt? Of die exact weet welke zekering het is, want in mijn klepjes bij de zekeringen staat wat anders dan in het boekje! Help!
(2007) V40 ";Desert Wind"; Phase II Europa 1.8 bj. 2000
- Remon
- 5th Gear member
Ha Bjornb,
Waarschijnlijk is de weerstand of transistor die de motor aanstuurd defect. Afhankelijk welke van de twee geplaatst is, aangezien het ongeveer op het omslag punt ligt van het bouwjaar van jouw auto zul je dit ff moeten nakijken.
De voorschakelweerstand/transistor zit vlak bij de ventilatie-motor en, als ik me niet vergis, met 3 schroeven vast.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt...
Groeten emielkosse (broer Remon)..
Waarschijnlijk is de weerstand of transistor die de motor aanstuurd defect. Afhankelijk welke van de twee geplaatst is, aangezien het ongeveer op het omslag punt ligt van het bouwjaar van jouw auto zul je dit ff moeten nakijken.
De voorschakelweerstand/transistor zit vlak bij de ventilatie-motor en, als ik me niet vergis, met 3 schroeven vast.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt...
Groeten emielkosse (broer Remon)..

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Bjornb
- 2nd Gear member
Top, bedankt voor je antwoord, als je bedoelt met omslagpunt tussen phase I en II, mijn auto is uit oktober en is een phase II V40. Welke is het dan? de transistor?
(2007) V40 ";Desert Wind"; Phase II Europa 1.8 bj. 2000
-
- 5th Gear member
Jups, transistor / weerstand defect. Zit 9 v/d 10 keer op de aanjager / kachelhuis. Makkelijk te vinden; just follow the wires
-
- 2nd Gear member
Dat is dus dat omslag punt, kan allebei zijn dus moet je ff eruit halen en bij dealer/garage langs gaan voor een nieuwe.. ong 30 euro....(uit mijn hoofd)Bjornb schreef:Top, bedankt voor je antwoord, als je bedoelt met omslagpunt tussen phase I en II, mijn auto is uit oktober en is een phase II V40. Welke is het dan? de transistor?

[ VOLVO FOR LIVE ]
- pieneman
- 2nd Gear member
Hoi,
Ik heb exact hetzelfde probleem. Zekeringen ok en motor ok (na demontage direct op de accu werkend) alleen krijgt ie in het interieur maar 0,475 Volt ongeacht de ventilatie stand.
Is het zeker dat dit het weerstandje is die op de motor geschroefd zit? Kan het ook de unit zijn in de middenconsole? Hij blaast niet, hij geeft wel warmte bij rijden, airco slaat aan als je die aanzet.
Het gaat om 6 standen ventilatie links, midden de ventilatie standen en rechts de warmte regeling. Onderop de knoppen voor airco, lucht circulatie en achterruit verwarming.
Het gaat over een V40 1.8i bj 2002.
Edit: De weerstand vervangen zonder effect. Vermoeden dat het dan de unit is in de middenconsole. Jullie nog opties?
Ik heb exact hetzelfde probleem. Zekeringen ok en motor ok (na demontage direct op de accu werkend) alleen krijgt ie in het interieur maar 0,475 Volt ongeacht de ventilatie stand.
Is het zeker dat dit het weerstandje is die op de motor geschroefd zit? Kan het ook de unit zijn in de middenconsole? Hij blaast niet, hij geeft wel warmte bij rijden, airco slaat aan als je die aanzet.
Het gaat om 6 standen ventilatie links, midden de ventilatie standen en rechts de warmte regeling. Onderop de knoppen voor airco, lucht circulatie en achterruit verwarming.
Het gaat over een V40 1.8i bj 2002.
Edit: De weerstand vervangen zonder effect. Vermoeden dat het dan de unit is in de middenconsole. Jullie nog opties?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic