Pagina 1 van 2
Vraagje mbt een V40
Geplaatst: 01.06.2008 - 22:54
door Driver-x
Hoi, mijn is zaterdag verkocht, en helaas een V40 die we op het oog hadden ook...
Maar we kunnen nou dus wat gerichter op zoek naar een V40 nou de mazda weg is.
Wat zijn jullie ervaringen met het verbruik van een 1.8 en een 2.0 uitvoering, volgens de papieren zou een 1.8 gemiddeld 1:12 1:13 rijden, en een 2.0 1:11, 1:12
Klopt dit een beetje?
Sorry voor deze vraag, volgens mij komen de verbruik vragen nogal vaak voor.
Geplaatst: 01.06.2008 - 23:52
door ronaldjedc
Het verbruik tussen een 2.0 en een 1.8 is niet zo héél veel. Heb zelf ook lang getwijfeld en gereden in de beide uitvoeringen. Ik heb inmiddels gekozen voor een 2.0, gewoon omdat deze wat meer vermogen heeft. En ach.. die die paar liter meer of minder maakt ook niets uit. Maar dat is mijn mening...
Geplaatst: 02.06.2008 - 12:34
door MDA
Ik ben het helemaal met ronald eens: Het verbruik is nagenoeg gelijk en de 2.0 heeft gewoon wat meer vermogen, en rijdt dus lekkerder.
Kijk ook eens bij de topic met de hoogste km-standen. Daar staan opvallend veel 2.0 modellen tussen (ik weet niet of je dat interesseert, maar het geeft wel aan dat het een goed blokis).
Geplaatst: 02.06.2008 - 21:08
door LeonW
Ik zou ook voor een 2 liter gaan verbruik scheelt haast niks.
Geplaatst: 03.06.2008 - 00:40
door Barry (Grillmeister)
Ik ben er net mee naar frankrijk geweest en bij een gemiddelde snelheid van 130 kph rijd ik toch rond de 750 kilometer op 1 tank (volgens de BC) ik heb zelf na 680 kilometer maar getankt, wilde het niet echt tot op de druppel oprijden.
Geplaatst: 03.06.2008 - 09:58
door MDA
Barry (Grillmeister) schreef:Ik ben er net mee naar frankrijk geweest en bij een gemiddelde snelheid van 130 kph rijd ik toch rond de 750 kilometer op 1 tank (volgens de BC) ik heb zelf na 680 kilometer maar getankt, wilde het niet echt tot op de druppel oprijden.
Nou, dat is dus exact 60liter : 750km = 1 : 12.5
Voor de snelweg dan...
Geplaatst: 03.06.2008 - 19:38
door Barry (Grillmeister)
Ja precies, in de stad ligt het iets anders natuurlijk.
Als je met een fluwelen voetje rijd (zgn nieuwe rijden+) en geen haast hebt valt er nog wel meer uit te halen op de snelweg....
Geplaatst: 03.06.2008 - 21:40
door Bart Giesen
MDA schreef:Kijk ook eens bij de topic met de hoogste km-standen. Daar staan opvallend veel 2.0 modellen tussen (ik weet niet of je dat interesseert, maar het geeft wel aan dat het een goed blokis).
Denk niet dat dat veel zegt... Mijn 1.8 op LPG heeft ondertussen ook al 333.000+ gelopen.
Maar verder sluit ik me er wel bij aan. Een twee liter heeft nét dat beetje meer. Weet niet in hoeverre het waar is wat ik gehoord heb; een twee liter zou wat rumoeriger zijn op de snelweg?
Geplaatst: 04.06.2008 - 20:18
door Theo V70
Heb proefgereden in een 1.8 en een 2.0. De 2.0 reed echt heel veel prettiger dan de 1.8 vanwege het extra vermogen. "Dit is pas een echte auto" was het commentaar van mijn vrouw toen zij na de 1.8 met de 2.0 reed.
Het verbruik ligt bij ons altijd rond de 1:13. Een enkele keer komen we rond 1:12 uit maar dan rijden we echt alleen maar stadskilometers/korte stukjes. Mijn vrouw is een sportieve rijdster terwijl ik er een sport van kan maken om het verbruik dan weer zo laag mogelijk te krijgen. We rijden er allebei ongeveer even vaak in.
Bij alleen snelweggebruik is hij veel zuiniger. Vooral als je gebuik kunt maken van de cruisecontrol. (Meerdere malen 's avonds laat vanuit Zeeuws-Vlaanderen via Antwerpen naar Rotterdam gereden en dan gaf BCC aan het eind van de rit: 6.9 aan =1:14,5.)
Een koude motor (ook in de zomer) doet het verbruikcijfer snel oplopen dus "even naar het dorp voor de vergeten boodschappen" is relatief duur, zeker met de huidige benzineprijzen.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen nam ik zeker weer een 2 liter!
Succes met zoeken!
Geplaatst: 04.06.2008 - 23:31
door Driver-x
Hmmmm, ik ben erg aan het twijfelen.
Mijn vriendin zal elke dag met de auto rijden +/- 10 km heen en 10km terug van het werk, en verder boodschappen in het dorp, en af en toe eens een verder ritje.
Dus ik ben bang dat een 2.0 toch niet zuinig genoeg is voor ons, ik geloof meteen dat het lekkerder rijdt..
Geplaatst: 06.06.2008 - 00:45
door Barry (Grillmeister)
Het verschil in verbruik tussen een 1.8 en een 2.0 zal niet dermate groot zijn om niet voor een 2.0 te kiezen, zeker niet als je dan net wat meer auto hebt...Wat je nodig hebt om zuinig te rijden is beheersing, als je dat niet hebt zou je zelfs in een fiat 500 nog geen 1 op 12 kunnen rijden :idea:
Geplaatst: 30.10.2008 - 12:53
door skibsplast
Ik heb een v40 1.8 uit 99 en mijn broer een s40 2.0 uit 96.
V40- 1:12/1:14 (afhankelijk van snelweg of kleine weg)
S40- 1:8/1:10
Dit is dus een stuk meer...
Geplaatst: 30.10.2008 - 14:32
door trompetje
skibsplast schreef:Ik heb een v40 1.8 uit 99 en mijn broer een s40 2.0 uit 96.
V40- 1:12/1:14 (afhankelijk van snelweg of kleine weg)
S40- 1:8/1:10
Dit is dus een stuk meer...
Mijn V40 (my 1996, Lpi) reed op gas al 1 op 9.5 á 1 op 10, dus het is ook wat je er zelf van maakt. :shock:
(Als je flink doortrapte, ging ie wel gebruiken, maar dat doet iedere auto, denk ik.)
Het (phase I) 2.0 blok was niet de meest geciviliseerde: de 1.8 (my 1998) van mijn zwager liep soepeler, met name boven 3000 rpm. Dat toerengebied had hij wel meer nodig als ik....
Geplaatst: 30.10.2008 - 14:50
door Mathijs T-4
verschil in verbruik tussen 1.8 & 2.0 stelt geen fuck voor.
ik heb een T4 en hou van een beetje gas geven, maar ik rij wel altijd 600km op een tank.. snelweg (130kmpu) 6/7l op 100km in destad is het een draaikolk, maar de meters zijn daar minder natuurlijk..
als je bang bent voor verbruik kijk dan naar een Lpg, g3 oid, dan hoe je je daar niet druk om te maken..
anders koop je voor t zelfde geld een prius, heb je t idee dat je je geld in de zak houdt.
Geplaatst: 30.10.2008 - 15:39
door skibsplast
Uitgaande van normaal rijden, optrekken tot 2800/2900 RPM en gewoon aan de snelheid houden.
Ik maak mij niet druk, ik rijd toch redelijk zuinig. Het gaat alleen om het verschil.
Geplaatst: 30.10.2008 - 15:42
door skibsplast
Om nog even terug te komen, op het verbruik.
Het verschil kun je ook niet in de km's zoeken. de 1.8 heeft 195.000 en de 2.0 206.000 km.
Geplaatst: 30.10.2008 - 17:35
door Mathijs T-4
skibsplast schreef:Uitgaande van normaal rijden, optrekken tot 2800/2900 RPM en gewoon aan de snelheid houden.
Ik maak mij niet druk, ik rijd toch redelijk zuinig. Het gaat alleen om het verschil.
waarom zou je je druk maken?
maar ontopic, ligt dat niet aan het rijgedrag van jouw broer?
want zijn verbruik haal ik alleen als ik constant aan t trappen ben,
dat doe ik niet dus ik heb dus ook niet zo'n verbruik...
en ik heb de 200pk V40.
dus met de 2.0 zal dat wel gewoon netjes gemiddeld 1op12 zijn.
bij normaal rijgedrag & gebruik zal het een litertje brandstof op 100km schelen?
Geplaatst: 30.10.2008 - 18:18
door skibsplast
hij rijd echt rustig, ik ben meer van het trappen.
zuiniger lukt het hem niet hoe hard hij het ook probeerd, beter gezegd hoe rustig hij het ook probeerd.
Geplaatst: 31.10.2008 - 17:05
door Martijn1974
Gemiddeld komt mijn V40 1.8 184xxx km op een verbuik van 1liter op 10km.
Geplaatst: 31.10.2008 - 19:03
door J
heb een 2.0T en zit gemiddeld ook op 1/12 zolang er maar redelijk stukken snelweg in zitten.
stadsverkeer zorgt inderdaad voor een kolkje, maar dat doet mijn leaseauto ook en dat is momenteel een Punto 1.4. die heeft het zelfde verbruik als de volvo, trouwens ook op de snelweg boven de 120/130 km/u