Onderhoud airco

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Ik zat me af te vragen hoe vaak het nodig is je airco te laten checken, bijvullen etc.
Klopt het dat zolang je airco ijskoude lucht afgeeft er niets aan de hand is? Ik hoor verhalen over airco checks waarbij er even een blik geworpen wordt onder de motorkap en vervolgens 70 euro in rekening wordt gebracht. Spookverhalen?

Ik vind het belangrijk dat mijn airco in goede staat is. De auto is afgelopen oktober afgeleverd en komt uit Duitsland. Ik twijfel nu of ik een aircocheck zal laten uitvoeren.

Graag jullie reacties. Hoe gaan jullie met dit onderhoud om?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Voor dit model V70 2000/2007 zijn er eigenlijk geen problemen ( op condensor en compressor/electomagneet na dan ). Als alles goed werkt is het goed. Het einige wat je zelf kunt doen is de airco op max koud op voorruit stand zetten met airco aan en luisteren/kijken of de airco pomp veel in en uit schakeld.Is dit het geval kan dit duiden op weinig koelmiddel in het systeem.
Schakeld het systeem 1-2 keer per 60 tot 100 sec in kun je aan nemen dat het er genoeg koudemiddel ( R-134a ) in zit.
In ieder geval niet elke 10-20 sec aan uit.

Km stand is ook vaak en factor om rekening mee te houden dit ivm de slijtage van de electromagneet koppeling.Dit resulteerd meestal in een minder koude lucht.
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Mijn airco schakelt om de 18 seconde in en uit.
Is leeggehaald gevuld afgeperst. Er bleek amper iets uit te zijn.
Vervolgens magneetkoppeling laten nakijken (spleet). Was ook o.k.
Systeem koelt gewoon goed, komt wel vaak in.
E.e.a. laten checken bij 2 Volvo dealers en het snel inkomen en dus de korte pomptijd werd volkomen normaal bevonden.
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

E.e.a. laten checken bij 2 Volvo dealers en het snel inkomen en dus de korte pomptijd werd volkomen normaal bevonden.
Dit met maximaal koelen dus de temperatuur L + R op het blauwe blokje en de ventilator op maximaal blazen dus . :?:

Daarom slijt de magneetkoppeling zo snel van dus :wink:
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Volgens de Volvo dealer moet je dit elke 2 jaar laten nakijken.
Maar om de 5 jaar is echt wel de maximum termijn.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een airco systeem verliest ongeveer per jaar ,10% van zijn koelmiddel
Vanuitgaan dat er gemiddeld 800 gram in zit,is dat na drie jaar snel uit te rekenen.
Ook de olie in het systeem is belangrijk.
Dus om de 5 jaar klopt niet.
Heeft ook verder niets met de magneetkoppeling te maken,daar lees je hier zoveel onzin over,jammer eigenlijk.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ramon&Ramon schreef:een airco systeem verliest ongeveer per jaar ,10% van zijn koelmiddel
Vanuitgaan dat er gemiddeld 800 gram in zit,is dat na drie jaar snel uit te rekenen.
Ongeveer 583 gram over na 3 jaar, of 73% van de oorspronkelijke vulling.

Mijn ervaring is anders. Mijn systeem bevat 1000 gram. Anderhalf jaar na aanschaf wist de airco specialist er 995 gram uit te halen. Ik weet niet wanneer het ding voor het laatst gevuld was, maar ik schat toch zeker 2 jaar eerder.

Mijn airco slaat ook elke 20 seconden aan en uit, ook nadat het systeem opnieuw gevuld was en van nieuwe temp-sensor was voorzien. Ik kan de bewering van C30 T5 dan ook niet onderschrijven.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Hoe kan een airco, koelmiddel verliezen, in een gesloten systeem?
Ik heb t idee: geld klopperij van dealers; kameraad van mijn broer heeft airco bedrijf voor auto's en vind die check's onzin..... als de airco het doet, doet hij 't.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

Via de slangen verdwijnt er altijd wel iets koudemiddel het is een gas.

BV:

In een autoband daalt ook heel langzaam de druk doordat lucht door het rubber heen gaat, ik heb het dan wel over molekulen :D (heeeel klein dus)

Airocheck vind ik een goed idee misschien niet elk jaar maar om de 2 jaar is geen overbodige luxe.
Volvo S70 2.5T
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Terugkerend bij de oorspronkelijke vraag: wat doen ze nou eigenlijk ECHT bij de aircocheck?

Valt er aan de buitenkant wel zo veel zinnigs te controleren. Of doen ze alleen maar heel gewichtig?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik was gister bij de dealer en vroeg hem of het verstandig was het systeem opnieuw te laten vullen en afpersen. Hij zei dat het niet nodig was als de airco nog goed koelde.....
Maar ja als er te weinig koelmiddel in zit kan je met grotere problemen te maken krijgen zoals een kapotte condensor lijkt mij.
Vond het dan ook een beetje kort door de bocht.

Dat is pas geldklopperij! Komt u maar langs als ie helemaal niets meer doet...
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Ik vind het nog steeds vreselijk bizar dat je zelf om de airco moet denken.
Naar mijn idee heb ik mijn auto in zijn geheel in onderhoud bij de dealer en dus niet het aircosysteem uitgezonderd.

Volvo hoort gewoon met een onderhoudsinterval te komen en die in het onderhoudsschema inpassen.

Of zijn er nog meer onderdelen/systemen in mijn auto waar ik zelf maar een beetje op moet letten?

Mede door dit forum weet ik dat de airco apart gaat maar hoeveel onwetenden zijn er niet die uit onwetendheid er nooit naar laten kijken en dan opeens met onkosten geconfronteerd worden die door regulier onderhoud eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden.
V60 Plus Dark. Fusion red.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Laat men airco om de twee jaar nakijken,(aflaten en vullen??).Nog nooit problemen gehad,beter voorkomen dan genezen!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

eddy3 schreef:Laat men airco om de twee jaar nakijken,(aflaten en vullen??).Nog nooit problemen gehad,beter voorkomen dan genezen!
wat kost dat?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik zou ook liever genezen als dat veel goedkoper blijkt :P
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Musicus schreef:Ik was gister bij de dealer en vroeg hem of het verstandig was het systeem opnieuw te laten vullen en afpersen. Hij zei dat het niet nodig was als de airco nog goed koelde.....
Maar ja als er te weinig koelmiddel in zit kan je met grotere problemen te maken krijgen zoals een kapotte condensor lijkt mij.
Vond het dan ook een beetje kort door de bocht.

Dat is pas geldklopperij! Komt u maar langs als ie helemaal niets meer doet...
volgens mij schakelt de airco uit,bij te weinig koudemiddel.
dus lijkt het mij een fabeltje dat er onderdelen stuk door gaan
correct me if i am wrong
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

En toch is het zo, ik was ook van mening dat het niet hoefde bijgevuld te worden.
Tot na 8 jaar bleek dat de airco niet meer voldoende koelde. Ze hebben hem bijgevuld en wisten te vermelden dat er een lek was.
Ik dacht dan ook van ja hoor, effe wat geld uit mijn zakken kloppen.
Maar zo'n 5 maand verder koelde hij terug niet meer naar behoren. Conclusie: een belangrijk onderdeel defect. Ga hem volgende week maandag bij de dealer laten herstellen. Zal me veel kosten, maar in het vervolg laat ik hem ook 2 jaarlijks nakijken en bijvullen. Dat zal me uiteindelijk veel kosten besparen.

(Bijvullen en check zo rond de €100 dacht ik)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

den toerist schreef:En toch is het zo, ik was ook van mening dat het niet hoefde bijgevuld te worden.
Tot na 8 jaar bleek dat de airco niet meer voldoende koelde. Ze hebben hem bijgevuld en wisten te vermelden dat er een lek was.
Ik dacht dan ook van ja hoor, effe wat geld uit mijn zakken kloppen.
Maar zo'n 5 maand verder koelde hij terug niet meer naar behoren. Conclusie: een belangrijk onderdeel defect. Ga hem volgende week maandag bij de dealer laten herstellen. Zal me veel kosten, maar in het vervolg laat ik hem ook 2 jaarlijks nakijken en bijvullen. Dat zal me uiteindelijk veel kosten besparen.

(Bijvullen en check zo rond de €100 dacht ik)
elke 2 jaar na laten kijken is ook niet verkeerd,alleen je voorkomt er geen lek mee
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Ja daar heb je een punt.
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

Bij airco-service komt de auto aan het vulstation en dan wordt het systeem leeggehaald daarna wordt er bekeken hoeveel er nog in zit.
Zit er niks of heel weinig in wordt het systeem op druk gezet met stikstof.
Bij een normale hoeveelheid wordt het systeem op vacuum gezet een half uur.
Daarna vul je het systeem weer, en controleer je de drukken en temperatuur.

Iets duidelijker?
Volvo S70 2.5T
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”