123 ontsteking B18D

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
ejfrolich
1st Gear member

Hallo allen,

Zit er onder jullie iemand die mij kan vertellen welke instelling van de 123 ontsteking voor B18-B20 motoren ik moet kiezen voor een B18D.

Er staat niets in de gebruiksaanwijzing over dit specifieke motortype.

Mijn B18D is nog ongerviseerd. Het is een B18 met een A-nokkenas en dubbele SU's.

Ik heb wel eens begrepen dat er in deze motor exact de zelfde ontsteking zit als in de B18B.

Wie heeft ervaring met deze materie?
bflierman
2nd Gear member

Zet het draai-schakelaartje in stand 3 en gebruik de normale afstelwaarden van de B18D dan zit je goed.

Ben Flierman, Tinustechniek
ejfrolich
1st Gear member

Dag Ben,

Dat betekend dat ik instel voor "B18B with polution reduction"?
Dat staat dan bij de beschrijving in het bijgeleverde boekje...

Ik heb een B18D eerste versie. En dan 22gr voorontsteking instellen met de vacuumvervroeging losgetrokken?

Ik zou die verschillende curves wel eens willen zien. Enig idee hoe ik daar aan kom?
bflierman
2nd Gear member

ejfrolich schreef:Dat betekend dat ik instel voor "B18B with polution reduction"?
En dan 22gr voorontsteking instellen met de vacuumvervroeging losgetrokken?
Jep. Feitelijk maakt het weinig uit of je curve 1, 2 of 3 neemt zolang je de waarden van de voorontsteking maar aanhoudt voor jouw B18D. Maar zelfs dat hoeft nog niet eens de beste waarde te zijn. Je zou daarom nog een beetje kunnen experimenten en kijken wanneer hij het lekkerst loopt. Als je het echt 100% wil doen moet je eigenlijk op een rollenbank verschillende waarden aanhouden, maar dat is dan wel een hele dure manier om je ontsteking af te stellen... :wink:
ejfrolich schreef:Ik zou die verschillende curves wel eens willen zien. Enig idee hoe ik daar aan kom?
Die worden niet vrijgegeven, dus dan moet je je baseren op de waarden van volvo.
ejfrolich
1st Gear member

ik neem aan dat ik bij experimenten eerder later dan nog vroeger zou moeten instellen...

Er zit trouwens tussen 1, 2 en 3 nog wel behoorlijk verschil in de maximale vervroeging.
Je zegt dat het feitelijk weinig uitmaakt wat ik kies. Wat zijn de praktijk verschillen tussen de drie in de praktijk?
Iroll
6th Gear member

Kies de setting met maximale voorontsteking. Zoek een rustig stuk weg en trek op vanuit lage toeren in zijn 3e versnelling met volgas. Luister goed of hij pingelt. Pingelt hij niet dan is het ok. Pingelt hij wel dan een curve kiezen met minder voorontsteking en opnieuw proberen.
bflierman
2nd Gear member

ejfrolich schreef:ik neem aan dat ik bij experimenten eerder later dan nog vroeger zou moeten instellen...
Er zit trouwens tussen 1, 2 en 3 nog wel behoorlijk verschil in de maximale vervroeging.
Je zegt dat het feitelijk weinig uitmaakt wat ik kies. Wat zijn de praktijk verschillen tussen de drie in de praktijk?
Timing zal eerder later mogen dan vroeger in mijn ogen. De maximale vervroeging is bij 1, 2 en 3 vrijwel volledig afhankelijk van de statische timing. De feitelijke 'vervroeging' door de curve verschilt nauwelijks. Praktijkverschillen zijn er dan ook nauwelijks.

Iroll schreef:Kies de setting met maximale voorontsteking. Zoek een rustig stuk weg en trek op vanuit lage toeren in zijn 3e versnelling met volgas. Luister goed of hij pingelt. Pingelt hij niet dan is het ok. Pingelt hij wel dan een curve kiezen met minder voorontsteking en opnieuw proberen.
Dit is een meer gebruikte methode, maar naar min smaak absoluut verkeerd. Je komt zo 9 van de 10 keer uit op een te vroeg tijdstip. Maximaal vermogen ligt vaak bij een latere timing dan je op basis van de pingel-methode zou komen. Vandaar mijn opmerking dat het eigenlijk allen écht goed kan op een rollenbank. Als je het niet weet ga, hou dan de fabriekswaarde aan. Heb je een afwijkende setup (en dus geen standaard fabriekswaarde) ga dan op je gevoel af:
Zet de ontsteking op een erg laat tijdstip en neem een papiertje en schrijf je bevindingen op van hoe de auto loopt en hoe hij trekt etc. Voor het tijdtsip op met 2 graden en doe hetzelfde. Weer 2 graden, etc. Bekijk vervolgens je papiertje en zet op basis daar van je ontsteking.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”