Ventilator op 5 en "BENGGG"

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Jacow
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Mijn ventilator deed het al een tijdje niet best, er kwam te weinig lucht uit de roosters, zelfs op stand 5. Hij maakte ook een brommend geluid.
Vandaag zette ik de ventilator weer op 5.........BENG!! Een grote klap kwam uit het dashboard vergezeld door een grote stofwolk.
Hierna deed de ventilator niets meer dan een zwak stroompje lucht uit de roosters blazen....
Bekomen van de schrik heb ik thuis wat zitten koekeloeren in mijn dashboard...maar niets gevonden, iemand een idee?
Volvo 940(1992) 2.3 motor estate.

groet,

Jacow
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Stank ook?
En die beng, was dat een mechanische knal, of kan het ook een electronische knetter geweest zijn?
Ik zou denken aan dekachelweerstand, die in het ventilatorhuis zit.
Als je je dashboardkastje weghaalt, zie je op de trommel van de ventilator een rechthoekje van 4 bij 7 met een steker eraan. Dat is de kachelweerstand en zit met (ik dacht) 1 parker vast.
Als je deze loshaalt, kun je de weesrtand bekijken.
Als de knal echt zo luid was, zie je meteen dat daar iets mis is.

Overigens, terwijl ik dit type: De stand 5 werkt zonder weerstand, de overige standen werken met weerstand.
Doet de ventilator het nog wel op standen 1 tot en met 4? Of ook niet meer?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Jacow
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Baseman schreef:Stank ook?
En die beng, was dat een mechanische knal, of kan het ook een electronische knetter geweest zijn?
Overigens, terwijl ik dit type: De stand 5 werkt zonder weerstand, de overige standen werken met weerstand.
Doet de ventilator het nog wel op standen 1 tot en met 4? Of ook niet meer?
Beng was een mechanische knal, alsof iemand een keiharde klap op het dashboard gaf.
Niets doet het meer, althans, er komt een lichte luchtstroom permanent uit de roosters.

groet,

Jacow
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hmm....zekeringen is té makkeliujk, maar heb je die gechecked?
Komt die luchtstroom ook door de openingen als de sleutel uit het contact is?
Ik bedoel, de ventilator kan natuurlijk nog heel langzaam draaien, maar ik denk dat het gewoon wind van buitenaf is, die je voelt.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Zou het ook niet kunnen zijn dat één van de kleppen die de luchtstroom moet regelen niet helemaal goed is? Als ik mijn ventilator van de "recht in je smoel" stand op de voorruit stand zet, dan hoor ik ook "kgg... klop" voordat de stand daadwerkelijk veranderd is.

Jacow, hoor je de ventilator nog wel draaien? En hoor je nog verschil tussen de verschillende snelheden?
Volvo 940 SE
Jacow
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Michael Oud schreef:Zou het ook niet kunnen zijn dat één van de kleppen die de luchtstroom moet regelen niet helemaal goed is? Als ik mijn ventilator van de "recht in je smoel" stand op de voorruit stand zet, dan hoor ik ook "kgg... klop" voordat de stand daadwerkelijk veranderd is.

Jacow, hoor je de ventilator nog wel draaien? En hoor je nog verschil tussen de verschillende snelheden?
Ben net naar Joop Stronkhorst geweest en hij zegt dat de ventilatiestanden nog werken, maar dat waarschijnlijk de schoepen van de ventilator kapot zijn. Kortom, ik ga niet zelf klooien, maar laat Bonne Route er even naar kijken tijdens de grote beurt voor de reis naar Italië,

groet,

Jacow
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”