Inmiddels heb ik 10.000 km met de auto gereden en staat er 100.000 km op de teller. Vanaf het begin heb ik last van hinderlijke trillingen, met name aan het stuur. Inmiddels ben ik verschillende keren bij de dealer geweest en die ziet als oorzaak alleen maar de banden en velgen, deze zijn dan ook al verschillende keren opnieuw uitgebalanceerd, nog sterker, ik heb een complete set originele velgen en michelin banden laten monteren, mede omdat er in de vorige set een hoogteverschil zat in de banden. Deze nieuwe set is tot nul uitgebalanceerd en nog steed heb ik last van trillingen, gelukkig is het wel een stuk minder geworden. Verder denk ik dat het probleem minder is geworden door de goede set banden en velgen maar dat de oorzaak nog niet is verholpen. De dealer is wel bereid om verder onderzoek te doen maar dan moet ik de auto daar 3 dagen laten staan en zal er een hele vette rekening volgen waar ik liever van af zie en er zelfs aan denk de auto weer in te ruilen.
Problemen
Trillingen aan het stuur bij alle snelheden
Trillingen die voelbaar zijn in de hele auto, vooral bij hogesnelheid
Trillingen op alle pedalen, dit is niet altijd (duidelijk)voelbaar, bij lage snelheid (10km/uur) en de voet zacht op het rempedaal is een duidelijke trilling voelbaar aan het rempedaal, net of dit ijzer op ijzer is. Ook voel je soms een duidelijke trilling op het gaspedaal tijdens het rijden, ook dit lijkt ijzer op ijzer te zijn en geen onbalans in de wielen
Verder heb ik de indruk dat de auto bij kleine oneffenheden in het wegdek niet altijd het juiste spoor volgt
Voor zo ver ik heb na kunnen gaan heeft de auto geen schade gehad.
Zelf denk ik dat het te maken kan hebben met de motorsteunen maar volgens de dealer kan dit niet het geval zijn bij deze kilometerstand. Kan iemand mij vertellen of dit model hydraulische motorsteunen heeft of dat er gewoon rubbers in zitten? Heeft iemand soortgelijke problemen of kan iemand me verder helpen?
Trillingen S40 2.0D 2005
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24.10.2007 - 10:28
Het kan ook aan onbalans in (één van) de aandrijfassen liggen. Dan zijn misschien wel je wielen gebalanceerd, maar de onbalans komt dan van je aandrijfassen. Dit moet de garage vaststellen.
Je kunt de slechte as laten vervangen, maar dat is duur. Ze vervangen nl. eerst één as, daar zit het natuurlijk niet in, dan de andere. Resultaat: 2 nieuwe assen en een dikke rekening, maar waarschijnlijk geen trillen meer.
Veel goedkoper is het balanceren van je wielen aan de auto, zodat de assen meegebalanceerd worden.
Je kunt de slechte as laten vervangen, maar dat is duur. Ze vervangen nl. eerst één as, daar zit het natuurlijk niet in, dan de andere. Resultaat: 2 nieuwe assen en een dikke rekening, maar waarschijnlijk geen trillen meer.
Veel goedkoper is het balanceren van je wielen aan de auto, zodat de assen meegebalanceerd worden.
Volvo V40 D2 Summum MY14, Caspian Blue, 17 inch Mannan, adaptive bi-xenon, business pack pro, difussor kit met dubbele uitlaat, afneembare trekhaak
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 10:33
Mijn twee week oude V50 heeft ook last van 'hobbelen' trillingen door de hele wagen. Dit komt opzetten vanaf 70 km/u. Het lijkt net alsof er vlakke plekken op de banden zitten. a.s. woensdag gaat de auto naar de dealer ter controle.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24.10.2007 - 10:28
Waar trillingen ook door veroorzaakt kunnen worden is een slechte uitlijning van de wielen. Teveel toe- of uit spoor. Hierdoor kunnen de banden gaan cuppen, wat ook trillen veroorzaakt. Trillen door slechte uitlijningen voel je bij elke snelheid. Trillen door onbalans voel je binnen een bepaald bereik, bijv. 110-120 km/u.
Bij mijn V50 MY06 stonden de achterwielen bijna 100% buiten de tolerantie (toespoor). Ik meen op 38" en dat mocht maximaal 19" zijn. Mijn auto was nooit rustig. Toen ik aan de 4e set banden toe was heb ik er op gestaan dat ze de wagen zouden uitlijnen. En dat was de oplossing.
@ad103, als ik je klachten zo lees, zou het heel goed aan de uitlijning kunnen liggen. M.n dat het trillen bij elke snelheid aanwezig is en het lijkt dat de auto niet goed spoort.
Ik rij nu een MY08 en die rijdt heerlijk stil en strak. MY08 heeft tevens aangepaste vering/demping, waardoor de auto comfortabeler aanvoelt.
Bij mijn V50 MY06 stonden de achterwielen bijna 100% buiten de tolerantie (toespoor). Ik meen op 38" en dat mocht maximaal 19" zijn. Mijn auto was nooit rustig. Toen ik aan de 4e set banden toe was heb ik er op gestaan dat ze de wagen zouden uitlijnen. En dat was de oplossing.
@ad103, als ik je klachten zo lees, zou het heel goed aan de uitlijning kunnen liggen. M.n dat het trillen bij elke snelheid aanwezig is en het lijkt dat de auto niet goed spoort.
Ik rij nu een MY08 en die rijdt heerlijk stil en strak. MY08 heeft tevens aangepaste vering/demping, waardoor de auto comfortabeler aanvoelt.
Volvo V40 D2 Summum MY14, Caspian Blue, 17 inch Mannan, adaptive bi-xenon, business pack pro, difussor kit met dubbele uitlaat, afneembare trekhaak
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40
Dank voor je reacties Medusa07,
Als ik je reactie lees lijkt het me dat ik het beste de auto eerst laat uitlijnen en daarna indien nodig de wielen op de auto laat balanceren.
Overigens, de trillingen aan het stuur voelen ook aan alsof de wielen moeten worden uitgebalanceerd, alleen zijn deze trillingen nagenoeg bij alle snelheden voelbaar.
Als ik je reactie lees lijkt het me dat ik het beste de auto eerst laat uitlijnen en daarna indien nodig de wielen op de auto laat balanceren.
Overigens, de trillingen aan het stuur voelen ook aan alsof de wielen moeten worden uitgebalanceerd, alleen zijn deze trillingen nagenoeg bij alle snelheden voelbaar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24.10.2007 - 10:28
Hi Ad103,
Ja, ik denk dat het beste is dat je eerst je banden laat nakijken bij een bandenspecialist. Die kan in 1 minuut zeggen of ze gecupped zijn en of dat de auto uitgelijnd moet worden. Dan is het zaak de wagen eerst te laten uitlijnen en waarschijnlijk ook de gecupte banden te laten vervangen (ik hoop dat je een leasewagen hebt, anders kost het best geld).
Aangezien het bij alle snelheden is verwacht ik niet dat de wielen in onbalans zijn. BTW: wanneer je andere banden krijgt worden de wielen sowiezo gebalanceerd.
Een collega van mij had precies hetzelfde bij zijn Saab 9-3. Nadat ze 2 weken geleden zijn auto hadden uitgelijnd en er nieuwe banden op hadden gezet, reed hij weer als nieuw !
Ja, ik denk dat het beste is dat je eerst je banden laat nakijken bij een bandenspecialist. Die kan in 1 minuut zeggen of ze gecupped zijn en of dat de auto uitgelijnd moet worden. Dan is het zaak de wagen eerst te laten uitlijnen en waarschijnlijk ook de gecupte banden te laten vervangen (ik hoop dat je een leasewagen hebt, anders kost het best geld).
Aangezien het bij alle snelheden is verwacht ik niet dat de wielen in onbalans zijn. BTW: wanneer je andere banden krijgt worden de wielen sowiezo gebalanceerd.
Een collega van mij had precies hetzelfde bij zijn Saab 9-3. Nadat ze 2 weken geleden zijn auto hadden uitgelijnd en er nieuwe banden op hadden gezet, reed hij weer als nieuw !
Volvo V40 D2 Summum MY14, Caspian Blue, 17 inch Mannan, adaptive bi-xenon, business pack pro, difussor kit met dubbele uitlaat, afneembare trekhaak
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
Als je stilstaat en gas geeft, ervaar je dan dezelfde trillingen als dat je aan het rijden bent? Of voelen die trillingen heel anders?
Dat zou een eventueel probleem met de wielen/banden al wegnemen.
Dat zou een eventueel probleem met de wielen/banden al wegnemen.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40
Hoi Medusa07,
Wederom dank voor je reactie,
Er liggen nu nieuwe Michelin banden op(nu 2000 km), dit is door de dealer gebeurd en alle banden zijn tot nul uitgebalanceerd. Ook zijn de remschijven en remblokken rondom vervangen. De velgen zijn ook in orde, nieuwe originele. Volgens mij is er nog niet naar het uitlijnen gekeken en daarom zal ik er bij de dealer op aandringen om dit te doen.
Helaas is het geen leaseauto en moet ik alles zelf bekostigen.
Wederom dank voor je reactie,
Er liggen nu nieuwe Michelin banden op(nu 2000 km), dit is door de dealer gebeurd en alle banden zijn tot nul uitgebalanceerd. Ook zijn de remschijven en remblokken rondom vervangen. De velgen zijn ook in orde, nieuwe originele. Volgens mij is er nog niet naar het uitlijnen gekeken en daarom zal ik er bij de dealer op aandringen om dit te doen.
Helaas is het geen leaseauto en moet ik alles zelf bekostigen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40
Beste PeeJay
De motortrillingen worden ook ligt doorgegeven aan het stuur, dit is minimaal merkbaar. Tijdens het rijden voelen de trillingen echt anders aan, het is net onbelans in de wielen maar dit kan niet het geval zijn, de wielen zijn alle 4 tot nul uitgebalanceerd, Wat verder opvalt is dat bij lage snelheden en de voet ligt op de rem er ook een duidelijke trilling voelbaar is op het rempedaal, net of dit ijzer op ijzer is of een slag in de wielen.
De motortrillingen worden ook ligt doorgegeven aan het stuur, dit is minimaal merkbaar. Tijdens het rijden voelen de trillingen echt anders aan, het is net onbelans in de wielen maar dit kan niet het geval zijn, de wielen zijn alle 4 tot nul uitgebalanceerd, Wat verder opvalt is dat bij lage snelheden en de voet ligt op de rem er ook een duidelijke trilling voelbaar is op het rempedaal, net of dit ijzer op ijzer is of een slag in de wielen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24.10.2007 - 10:28
Hoi Ad,Ad103 schreef:Ook het uitlijnen heeft niet geholpen.
Dat vind ik vervelend voor je. Zijn de banden na het uitlijnen wel vervangen? Zijn de banden gecuped (hoe schrijf je dat)? Als ze gecuped zijn en je laat de wielen uitlijnen, dan zul je de gecupde banden blijven voelen.
Ik zat vanmorgen nog aan je probleem te denken toen ik over een mij bekende weg reed. Dat stuk weg is van zich zelf niet glad. Een Volvo S40/V50 laat goed dwarsrichels voelen, veeeeel meer dan bijv. een Peugeot 407.
Heb je al eens een stuk weg gereden, waarvan je vrij zeker weet dat hij vlak is (bijv. met een andere auto op een nieuw stuk weg)? Als die andere wagen wel stil voelt en je Volvo niet, dan ligt het aan je S40.
Kun je nog eens precies de trillingen beschrijven? Bij welke snelheden, soort wegdek, belading etc.?
Volvo V40 D2 Summum MY14, Caspian Blue, 17 inch Mannan, adaptive bi-xenon, business pack pro, difussor kit met dubbele uitlaat, afneembare trekhaak
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40
Hoi Medusa,
Wederom dank voor je reactie.
Mijn banden zijn na het uitlijnen niet vervangen, dat lijkt me ook niet nodig omdat ze pas 2000 km onder de auto liggen.
Even terugkomend op je vraag om de trillingen beter te omschrijven. Het is net onbalans in de wielen, alleen heb je bij onbalans in de wielen de trillingen bij een bepaalde snelheid, de trillingen in mijn auto zijn bij alle snelheden goed voelbaar, maar nogmaals het voelt aan alsof het onbalans is in de wielen. Het vervelende is dat de trillingen soms heel storend aanwezig zijn en soms nagenoeg niet aanwezig(maar wel voelbaar). Deze trillingen hebben niets met het wegdek te maken waar je over heen rijdt, de trillingen blijven hetzelfde bij verschillende soorten wegdek.
Ook voel ik trillingen op het rempedaal bij lage snelheden en de voet rustend op het rempedaal (dit lijkt net ijzer op ijzer wat je voelt). Tijdens het rijden voel ik soms heel duidelijke trillingen op het gaspedaal. De 2 laatst omschreven trillingen (op voet- en rempedaal) zijn duidelijk geen trillingen die de motor doorgeeft.
Ook blijven de trillingen even sterk als ik de motor tijdens het rijden uitschakel, intrappen van de koppeling maakt ook geen verschil. Het lijkt me dan ook dat het ergens in de aandrijving moet zitten, of eventueel in de motorsteunen(want ook als de motor is uitgeschakeld vangt hij trillingen op die doorgegeven kunnen worden)
Gr Ad
Wederom dank voor je reactie.
Mijn banden zijn na het uitlijnen niet vervangen, dat lijkt me ook niet nodig omdat ze pas 2000 km onder de auto liggen.
Even terugkomend op je vraag om de trillingen beter te omschrijven. Het is net onbalans in de wielen, alleen heb je bij onbalans in de wielen de trillingen bij een bepaalde snelheid, de trillingen in mijn auto zijn bij alle snelheden goed voelbaar, maar nogmaals het voelt aan alsof het onbalans is in de wielen. Het vervelende is dat de trillingen soms heel storend aanwezig zijn en soms nagenoeg niet aanwezig(maar wel voelbaar). Deze trillingen hebben niets met het wegdek te maken waar je over heen rijdt, de trillingen blijven hetzelfde bij verschillende soorten wegdek.
Ook voel ik trillingen op het rempedaal bij lage snelheden en de voet rustend op het rempedaal (dit lijkt net ijzer op ijzer wat je voelt). Tijdens het rijden voel ik soms heel duidelijke trillingen op het gaspedaal. De 2 laatst omschreven trillingen (op voet- en rempedaal) zijn duidelijk geen trillingen die de motor doorgeeft.
Ook blijven de trillingen even sterk als ik de motor tijdens het rijden uitschakel, intrappen van de koppeling maakt ook geen verschil. Het lijkt me dan ook dat het ergens in de aandrijving moet zitten, of eventueel in de motorsteunen(want ook als de motor is uitgeschakeld vangt hij trillingen op die doorgegeven kunnen worden)
Gr Ad
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24.10.2007 - 10:28
Hi Ad,
Ik denk toch aan de banden. Is er al door een banden specialist naar het loopvlak van de banden gekeken? Bij mij waren de banden binnen 10000 km weer gecuped, omdat de wielen niet goed uitgelijnd stonden. Na alleen uitlijnen blijf je het trillen voelen, dat kan van het cuppen komen. Vraag een specialist.
Als het niet echt trillen is, maar meer hobbelen, dan kan het zijn dat:
1. de banden niet rond zijn
2. de band niet goed op de velg ligt.
Een S40/V50 is extra gevoelig hiervoor, omdat die een redelijk stugge vering heeft.
Suc6.
Ik denk toch aan de banden. Is er al door een banden specialist naar het loopvlak van de banden gekeken? Bij mij waren de banden binnen 10000 km weer gecuped, omdat de wielen niet goed uitgelijnd stonden. Na alleen uitlijnen blijf je het trillen voelen, dat kan van het cuppen komen. Vraag een specialist.
Als het niet echt trillen is, maar meer hobbelen, dan kan het zijn dat:
1. de banden niet rond zijn
2. de band niet goed op de velg ligt.
Een S40/V50 is extra gevoelig hiervoor, omdat die een redelijk stugge vering heeft.
Suc6.
Volvo V40 D2 Summum MY14, Caspian Blue, 17 inch Mannan, adaptive bi-xenon, business pack pro, difussor kit met dubbele uitlaat, afneembare trekhaak
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40
De banden en velgen zijn origineel en er door de dealer op gelegd, het lijkt me dan ook dat ze goed op de velg liggen, voordat ik ben gaan rijden met de nieuwe bandenset heeft de dealer samen met mij geconstateerd dat de banden echt goed rond zijn, de banden hebben er nog maar 2000 km op gelegen, ook zijn alle banden tot 0 uitgebalanceerd. Wel heb ik de indruk dat er met kromme remschijven te lang is doorgereden en daardoor misschien ook een aandrijfas is kromgetrokken.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07.07.2008 - 14:20
Hoi Ad103
Misschien is het een idee om er iemand anders eens mee te laten rijden, second opinion zeg maar.
En in het ergste geval is je S40 in een vorig leven een meter korter geweest dan die nu is
Weet je of het een leaseauto geweest is?
groeten Gerard
Misschien is het een idee om er iemand anders eens mee te laten rijden, second opinion zeg maar.
En in het ergste geval is je S40 in een vorig leven een meter korter geweest dan die nu is

Weet je of het een leaseauto geweest is?
groeten Gerard
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40
Hoi Gerard,
Dank voor je reactie,
Inmiddels heb ik 3 monteurs uit verschillende garages in mijn auto laten rijden, telkens krijg ik de reactie dat ze nagenoeg niets merken tijdens het rijden. Wel hebben ze het telkens over een beetje onbalans. Vervelend genoeg is het de ene keer veel beter merkbaar dan een andere keer en ja als je bij de dokter bent heb je meestal geen klachten meer. Het is een leaseauto geweest maar zo ver ik heb na kunnen gaan heeft de auto geen schade gehad.
Dank voor je reactie,
Inmiddels heb ik 3 monteurs uit verschillende garages in mijn auto laten rijden, telkens krijg ik de reactie dat ze nagenoeg niets merken tijdens het rijden. Wel hebben ze het telkens over een beetje onbalans. Vervelend genoeg is het de ene keer veel beter merkbaar dan een andere keer en ja als je bij de dokter bent heb je meestal geen klachten meer. Het is een leaseauto geweest maar zo ver ik heb na kunnen gaan heeft de auto geen schade gehad.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07.07.2008 - 14:20
Het kan ook een kleine schade zijn geweest. Misschien heeft de voortrein in het verleden een tik gekregen. Een stoeprand kan al voor een beschadiging zorgen, misschien niet zichtbaar maar dus wel waarneembaar.
Wel vreemd dat de klachten soms minder zijn. Verschil koud/warm? Na korte of lange rit?
Wel vreemd dat de klachten soms minder zijn. Verschil koud/warm? Na korte of lange rit?