Het lijkt verdorie wel een Fiat...

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Vanmorgen de auto gepakt en onderweg viel mij op dat de boordcomputer nogal vreemde informatie doorgaf. Zo laat ie alle functies zien en af en toe verschijnt er zelfs een driehoekje in beeld. Je hebt geen idee meer wat ie nu werkelijk aangeeft. Het vreemde is dat dit ook "uitstraalt" naar de kilometerteller en het klokje. Deze geven wel de juiste informatie maar de weergave is niet zoals het moet zijn (zuiver). Van het contact af zien de tellers er weer normaal uit, de boordcomputer werkt dan niet.

Natuurlijk maar even langs de vrienden van Volvo gereden en deze gaven aan dat de hele klokkenwinkel wel eens vervangen zou moeten worden. Geschatte kosten: tussen de zes en zevenhonderd euro :shock:

Met dit soort bedragen vraag ik mij meestal af wat het probleem nu werkelijk veroorzaakt. Het lijkt mij meer iets met de boordcomputer dan met de kilometerteller.

Anyone???
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

heb je er al eens een flinke :violent1: op gegeven?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Dat is toch meestal het eerste wat je doet?

Het is jammer dat je niet even de stekker eruit kan halen.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Zijn je massa-aansluitingen nog goed? Die schijnen nog wel es voor gekke storingen te kunnen zorgen.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Nou, hij trekt alweer een beetje bij! Nog steeds niet goed, maar niet meer zo gek als net. Het lijkt wel een quartshorloge wanneer je alle knopjes tegelijk indrukt!

Massa aansluitingen? Ik ben enkel chauffeur-eigenaar. Waar zitten die en hoe controleer ik dat?

Heeft iemand anders wel eens zoiets meegemaakt met zijn/haar boordcomputer?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Achter het intrumentenpaneel zitten er 2, dat lijkt me de plek om eerst te controleren. Meestal te herkennen aan de grote bout met een elektriciteitsdraad.
Controleren doe je met een multimeter. Aangezien er 2 bij elkaar zitten, gewoon kijken of er weerstand is tussen de beide aardpunten. Is dat zo dan is er 1 niet goed.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Kijk, en daar gaan we dus: wie gaat dat doen? Ik acht mijzelf niet in staat dit soort klusjes te klaren. Multimeter? Heb ik niet. Mijn gereedschapkist is gevuld met het gangbare huis, tuin en keukengereedschap... en dan ook nog eigenlijk wel grotendeels voor de show.

Ik zal maar even op zoek gaan naar iemand die daar verstand van heeft en in geld niet de hele wereld vraagt.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Je zou het moeten kunnen zien eigenlijk, massakabel moet goed vast zitten en op het contactpunt met de carrosserie geen roest vertonen.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Waar zit die massakabel ongeveer?

Joost
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Er zitten dacht ik wel een paar rondom je motorblok maar moet eerlijk zeggen dat ik ze niet allemaal ken... M@rinus?? ;)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

menjo schreef:Achter het intrumentenpaneel zitten er 2
Ik kan de rest ook wel opnoemen maar de lijst is vrij lang. Dat het instrumentenpaneel van deze 2 de aarde ontrekt lijkt me wel logisch.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Alles is weer normaal! Zonet even een stukje gereden en bij het starten zag alles er alweer normaal uit. Tijdens de rit is dat zo gebleven. Ik hoop dat het zo blijft anders meld ik mij wel weer.

Joost
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Petert
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.08.2005 - 13:19
Locatie: Bergschenhoek

joost schreef:Natuurlijk maar even langs de vrienden van Volvo gereden en deze gaven aan dat de hele klokkenwinkel wel eens vervangen zou moeten worden. Geschatte kosten: tussen de zes en zevenhonderd euro :shock:
Maar wat is dat voor onzin dat ze bij Volvo gelijk de halve auto willen vervangen voor zoiets???

Is dat gebruikelijk bij de Volvo dealer? Ik weet het niet want ik ben pas nieuw in Volvo-land.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Tja, ik denk dan ook: als je het niet weet hou dan je klep dicht en jaag me zeker niet de stuipen op het lijf. Voorlopig laat ik maar even niets vervangen :wink: !

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20782
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

[quote="Petert]Maar wat is dat voor onzin dat ze bij Volvo gelijk de halve auto willen vervangen voor zoiets???

Is dat gebruikelijk bij de Volvo dealer? Ik weet het niet want ik ben pas nieuw in Volvo-land.[/quote]

Helaas bij sommige dealers wel. Gelukkig bij andere niet.
Ik kan Joost ook geen ongelijk geven dat ie het bovenstaande denkt. Dat heb ik ook wel eens.

Ik weet wel dat vanwege bovenstaande reden meerdere VOLVO-rijders naar een andere garage op zoek zijn gegaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Het stomme is dat ik alleen maar naar die dealer toe ben gegaan omdat ik er langs kwam. Ik heb daar al een mindere ervaring gehad, dus zo´n verassing was het nu ook weer niet. Toch leef je met de hoop dat de eerste negatieve ervaring een op zich zelf staand geval was, de teleurstelling is er dan toch als blijkt dat dit gewoon de instelling is. Ik zal in het vervolg gewoon omrijden naar de juiste dealer.

Dat wat ik dacht, denk ik wel vaker, maar ik spreek het niet altijd uit. Komt door mijn achtergrond denk ik (service management, verbetermanagement etc.)

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Joost, hoe lang zit je accu er al in. Check de +pool eens op corrosie!
Electronica is hier het gevoeligst voor (spreek uit ervaring (480)) :lol:

Bij veranderende weersomstandigheden of een putdeksel die wat lager zit dan zou moeten kan je de storing weer krijgen. Het loont toch om even te kijken naar die contacten (de accu is in ieder geval snel gechecked).

(ps als je de pool loshaalt, schoonmaken met lauw water, snel af- en aankoppelen!!)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Accu is ergens in maart dit jaar vervangen, naar mag ik aannemen voor een nieuwe. Dat zal het waarschijnlijk niet zijn. Ik zal eens kijken naar de + en - polen.

Hoeze snel af- en aankoppelen?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
thuuR
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Je hebt een los contact of inderdaad (applaus Reitse!) een slecht massapunt.

Allereerst moest ik even aan de dynamo denken, maar dan waren er waarschijnlijk meer lampjes gaan branden in je klokkenwinkel..

Ik zou de stekkers losnemen, goed reinigen met alcohol (GEEN CONTACTSPRAY OF WD40!!), of als je het durft met remmenreiniger (deze is nogal aggressief). Paar keer vast- en losklikken en dan goed vastduwen. Massapunten ALTIJD reinigen volgens bovengenoemde methode bij dit soort fenomenen.

Als je het niet zelf kunt/durft (koop een Haynes manual!) laat je het toch iemand doen?


Troost je: mijn pa heeft precies een jaar lang een Fiat gehad gehad. In dat jaar heeft hij 50 (!) reparaties gehad :twisted:


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Voorlopig is het bij deze ene keer gebleven, dus ga ik er nog even niet vanuit dat er iets los zit of zo. Wat het wel is geweest durf ik niet te zeggen, maar ik wacht even op een eventuele volgende keer.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”