Pagina 1 van 2

Het lijkt verdorie wel een Fiat...

Geplaatst: 17.09.2005 - 15:25
door joost
Vanmorgen de auto gepakt en onderweg viel mij op dat de boordcomputer nogal vreemde informatie doorgaf. Zo laat ie alle functies zien en af en toe verschijnt er zelfs een driehoekje in beeld. Je hebt geen idee meer wat ie nu werkelijk aangeeft. Het vreemde is dat dit ook "uitstraalt" naar de kilometerteller en het klokje. Deze geven wel de juiste informatie maar de weergave is niet zoals het moet zijn (zuiver). Van het contact af zien de tellers er weer normaal uit, de boordcomputer werkt dan niet.

Natuurlijk maar even langs de vrienden van Volvo gereden en deze gaven aan dat de hele klokkenwinkel wel eens vervangen zou moeten worden. Geschatte kosten: tussen de zes en zevenhonderd euro :shock:

Met dit soort bedragen vraag ik mij meestal af wat het probleem nu werkelijk veroorzaakt. Het lijkt mij meer iets met de boordcomputer dan met de kilometerteller.

Anyone???

Geplaatst: 17.09.2005 - 16:07
door PhysicalZen
heb je er al eens een flinke :violent1: op gegeven?

Geplaatst: 17.09.2005 - 16:17
door joost
Dat is toch meestal het eerste wat je doet?

Het is jammer dat je niet even de stekker eruit kan halen.

Joost.

Geplaatst: 17.09.2005 - 19:36
door Reitse
Zijn je massa-aansluitingen nog goed? Die schijnen nog wel es voor gekke storingen te kunnen zorgen.

Geplaatst: 17.09.2005 - 19:45
door joost
Nou, hij trekt alweer een beetje bij! Nog steeds niet goed, maar niet meer zo gek als net. Het lijkt wel een quartshorloge wanneer je alle knopjes tegelijk indrukt!

Massa aansluitingen? Ik ben enkel chauffeur-eigenaar. Waar zitten die en hoe controleer ik dat?

Heeft iemand anders wel eens zoiets meegemaakt met zijn/haar boordcomputer?

Joost.

Geplaatst: 17.09.2005 - 21:06
door menjo
Achter het intrumentenpaneel zitten er 2, dat lijkt me de plek om eerst te controleren. Meestal te herkennen aan de grote bout met een elektriciteitsdraad.
Controleren doe je met een multimeter. Aangezien er 2 bij elkaar zitten, gewoon kijken of er weerstand is tussen de beide aardpunten. Is dat zo dan is er 1 niet goed.

Geplaatst: 18.09.2005 - 00:28
door joost
Kijk, en daar gaan we dus: wie gaat dat doen? Ik acht mijzelf niet in staat dit soort klusjes te klaren. Multimeter? Heb ik niet. Mijn gereedschapkist is gevuld met het gangbare huis, tuin en keukengereedschap... en dan ook nog eigenlijk wel grotendeels voor de show.

Ik zal maar even op zoek gaan naar iemand die daar verstand van heeft en in geld niet de hele wereld vraagt.

Joost.

Geplaatst: 18.09.2005 - 11:31
door Reitse
Je zou het moeten kunnen zien eigenlijk, massakabel moet goed vast zitten en op het contactpunt met de carrosserie geen roest vertonen.

Geplaatst: 18.09.2005 - 12:10
door joost
Waar zit die massakabel ongeveer?

Joost

Geplaatst: 18.09.2005 - 14:27
door Reitse
Er zitten dacht ik wel een paar rondom je motorblok maar moet eerlijk zeggen dat ik ze niet allemaal ken... M@rinus?? ;)

Geplaatst: 18.09.2005 - 14:55
door menjo
menjo schreef:Achter het intrumentenpaneel zitten er 2
Ik kan de rest ook wel opnoemen maar de lijst is vrij lang. Dat het instrumentenpaneel van deze 2 de aarde ontrekt lijkt me wel logisch.

Geplaatst: 18.09.2005 - 15:54
door joost
Alles is weer normaal! Zonet even een stukje gereden en bij het starten zag alles er alweer normaal uit. Tijdens de rit is dat zo gebleven. Ik hoop dat het zo blijft anders meld ik mij wel weer.

Joost

Re: Het lijkt verdorie wel een Fiat...

Geplaatst: 19.09.2005 - 19:34
door Petert
joost schreef:Natuurlijk maar even langs de vrienden van Volvo gereden en deze gaven aan dat de hele klokkenwinkel wel eens vervangen zou moeten worden. Geschatte kosten: tussen de zes en zevenhonderd euro :shock:
Maar wat is dat voor onzin dat ze bij Volvo gelijk de halve auto willen vervangen voor zoiets???

Is dat gebruikelijk bij de Volvo dealer? Ik weet het niet want ik ben pas nieuw in Volvo-land.

Geplaatst: 19.09.2005 - 20:03
door joost
Tja, ik denk dan ook: als je het niet weet hou dan je klep dicht en jaag me zeker niet de stuipen op het lijf. Voorlopig laat ik maar even niets vervangen :wink: !

Joost.

Re: Het lijkt verdorie wel een Fiat...

Geplaatst: 20.09.2005 - 09:00
door V480-S60
[quote="Petert]Maar wat is dat voor onzin dat ze bij Volvo gelijk de halve auto willen vervangen voor zoiets???

Is dat gebruikelijk bij de Volvo dealer? Ik weet het niet want ik ben pas nieuw in Volvo-land.[/quote]

Helaas bij sommige dealers wel. Gelukkig bij andere niet.
Ik kan Joost ook geen ongelijk geven dat ie het bovenstaande denkt. Dat heb ik ook wel eens.

Ik weet wel dat vanwege bovenstaande reden meerdere VOLVO-rijders naar een andere garage op zoek zijn gegaan.

Geplaatst: 20.09.2005 - 09:17
door joost
Het stomme is dat ik alleen maar naar die dealer toe ben gegaan omdat ik er langs kwam. Ik heb daar al een mindere ervaring gehad, dus zo´n verassing was het nu ook weer niet. Toch leef je met de hoop dat de eerste negatieve ervaring een op zich zelf staand geval was, de teleurstelling is er dan toch als blijkt dat dit gewoon de instelling is. Ik zal in het vervolg gewoon omrijden naar de juiste dealer.

Dat wat ik dacht, denk ik wel vaker, maar ik spreek het niet altijd uit. Komt door mijn achtergrond denk ik (service management, verbetermanagement etc.)

Joost.

Geplaatst: 20.09.2005 - 09:17
door PhysicalZen
Joost, hoe lang zit je accu er al in. Check de +pool eens op corrosie!
Electronica is hier het gevoeligst voor (spreek uit ervaring (480)) :lol:

Bij veranderende weersomstandigheden of een putdeksel die wat lager zit dan zou moeten kan je de storing weer krijgen. Het loont toch om even te kijken naar die contacten (de accu is in ieder geval snel gechecked).

(ps als je de pool loshaalt, schoonmaken met lauw water, snel af- en aankoppelen!!)

Geplaatst: 20.09.2005 - 19:20
door joost
Accu is ergens in maart dit jaar vervangen, naar mag ik aannemen voor een nieuwe. Dat zal het waarschijnlijk niet zijn. Ik zal eens kijken naar de + en - polen.

Hoeze snel af- en aankoppelen?

Joost.

Geplaatst: 29.09.2005 - 01:23
door thuuR
Je hebt een los contact of inderdaad (applaus Reitse!) een slecht massapunt.

Allereerst moest ik even aan de dynamo denken, maar dan waren er waarschijnlijk meer lampjes gaan branden in je klokkenwinkel..

Ik zou de stekkers losnemen, goed reinigen met alcohol (GEEN CONTACTSPRAY OF WD40!!), of als je het durft met remmenreiniger (deze is nogal aggressief). Paar keer vast- en losklikken en dan goed vastduwen. Massapunten ALTIJD reinigen volgens bovengenoemde methode bij dit soort fenomenen.

Als je het niet zelf kunt/durft (koop een Haynes manual!) laat je het toch iemand doen?


Troost je: mijn pa heeft precies een jaar lang een Fiat gehad gehad. In dat jaar heeft hij 50 (!) reparaties gehad :twisted:


Gr 8)

Geplaatst: 29.09.2005 - 08:30
door joost
Voorlopig is het bij deze ene keer gebleven, dus ga ik er nog even niet vanuit dat er iets los zit of zo. Wat het wel is geweest durf ik niet te zeggen, maar ik wacht even op een eventuele volgende keer.

Joost.