Ik snap der niks van...
Hij stinkt naar gas, loopt 1op7 terwijl ik alleen maar snelweg rijdt (Cruisecontrol op +/- 130 / 140)...
Soms houd die onwijs in ongeacht toerental, en soms doet die 'normaal'.
Valt me de laatste tijd ook op, dat wanneer ik boven de 4000rpm kom je een korte schok voelt en meteen merkt dat er vermogen AFname is (soort van inhouden).
Iemand suggesties?
Betreft een S40 1.8 uit 97.
Zucht
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
wat voor type gasisnstallatie?
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Sorry, LPi...
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
lekke injector (en)?
Heb ik gehad met mijn 2.0 lpi. Er moest een onderdeel naar Vialle opgestuurd, want dat kon de dealer niet zelf.....
dure grap (
)
Heb ik gehad met mijn 2.0 lpi. Er moest een onderdeel naar Vialle opgestuurd, want dat kon de dealer niet zelf.....
dure grap (

Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Hoi Ludo,
Thanks voor je reactie... Ik ben langs de dealer gereden. Ze hebben de injectoren eruit gehaald en met een 'ruik machine' (???) geroken.
1 injector lekte gas in het motorcompartiment, en vandaar dus ook de lucht in en rondom de auto. De andere 3 injectoren lekte heel minimaal. Komen nu nieuwe rubbers op!
Ben benieuwd of dit ook het lekken tegen zal gaan!
Thanks voor je reactie... Ik ben langs de dealer gereden. Ze hebben de injectoren eruit gehaald en met een 'ruik machine' (???) geroken.
1 injector lekte gas in het motorcompartiment, en vandaar dus ook de lucht in en rondom de auto. De andere 3 injectoren lekte heel minimaal. Komen nu nieuwe rubbers op!
Ben benieuwd of dit ook het lekken tegen zal gaan!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
hey Bart,
hopelijk is dat de oorzaak geweest, dan kom je er af zonder hoge kosten.
ik weet niet hoe oud je installatie is, maar als er nog zwarte O-ringetjes in zaten is het waarschijnlijk wél de oorzaak.
die hadden de eigenschap om te vervormen en te verduren omdat die niet goed temperatuur bestendig waren.
later (als ik me niet vergis in 2000) is daar een modificatie op gekomen en zijn de O-ringetjes blauw van kleur.
hopelijk is dat de oorzaak geweest, dan kom je er af zonder hoge kosten.
ik weet niet hoe oud je installatie is, maar als er nog zwarte O-ringetjes in zaten is het waarschijnlijk wél de oorzaak.
die hadden de eigenschap om te vervormen en te verduren omdat die niet goed temperatuur bestendig waren.
later (als ik me niet vergis in 2000) is daar een modificatie op gekomen en zijn de O-ringetjes blauw van kleur.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
De rubbers zouden worden besteld. Ik heb zojuist Volvo gebeld, en inderdaad; ze gaven aan dat deze blauw van kleur waren.
Mijn rubbers zijn inderdaad nog allen zwart. Wederom dank
Volgende week worden ze allen vervangen (incl. die injector die lekte in het motorcompartiment, welke ze in een 'gebruikt maar goed' zwart rubbertje).
Mijn rubbers zijn inderdaad nog allen zwart. Wederom dank

Volgende week worden ze allen vervangen (incl. die injector die lekte in het motorcompartiment, welke ze in een 'gebruikt maar goed' zwart rubbertje).
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Nou de rubbers zijn vervangen, en het LPG filter ook.
Drie keer raden hoe die nu loopt; poesje!
Zodra je wilt acceleren stoteren, inhouden! Als ik vanuit stilstand in de 1 wil wegrijden, moet ik vol het gaspedaal indouwen, anders ik niet weg!
Zodra ik boven de 100 ben is het sputteren weg. Hij is dan nog wel bere-traag, maar sputtert niet meer. Valt tevens ook op dat hoe warmer het buiten is, des te slechter het ding loopt.
Klinkt alsof die op 3 cilinders loopt!
Drie keer raden hoe die nu loopt; poesje!
Zodra je wilt acceleren stoteren, inhouden! Als ik vanuit stilstand in de 1 wil wegrijden, moet ik vol het gaspedaal indouwen, anders ik niet weg!
Zodra ik boven de 100 ben is het sputteren weg. Hij is dan nog wel bere-traag, maar sputtert niet meer. Valt tevens ook op dat hoe warmer het buiten is, des te slechter het ding loopt.
Klinkt alsof die op 3 cilinders loopt!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Je zou toch verwachten dat een delaer bij dit soort klachten een proefrit maakt na reparatie... Is hun dan niets opgevallen?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ik ben terug gegaan, gaat een monteur rijden. Komt die terug na 20seconden; niks aan de hand.Quota schreef:Je zou toch verwachten dat een delaer bij dit soort klachten een proefrit maakt na reparatie... Is hun dan niets opgevallen?
Nee gek he, hij loopt in het begin altijd ff op benzine, dus goed!
Daarna heb ik de monteur meegenomen en ben gaan rijden. Owja, inderdaad, hij loopt niet goed. Hierop hebben ze het LPG-Filter vervangen. Geen resultaat. Volvo zegt nu; ga maar naar een Gasboer.
Dus... :shock:
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Op benzine loopt die als een raketje!Ludo schreef:Bart, heb je die klachten enkel als je op lpg rijd, of ook op benzine?.
Ik heb vorig jaar vervangen;
-Bobines
-Bougieskabels
-Bougies (2 weken terug). Alles orgineel Volvo.
Ik heb geprobeerd;
-Zodra de auto op gas liep, de stekkers van de benzine injectoren losgetrokken, zodat ik zeker wist dat niet zowel gas als bezinze tegelijk worden geinjecteerd. Geen resultaat
Bevindingen;
-Als ik boven de 130 gas geeft, dan trekt die 'normaal'.
-Als ik vanaf 100 naar 120 wil ben ik meer dan anderhalve minuut verder
-Hij sputtert / stotterd bij het optrekken (geluid lijkt alsof die op 3 cylinders loopt)
-55liter gas -> 280km -> tank leeg
-Bij kouder weer lijkt het minder erg
-Trek je meteen vlot door (richting de 5000RPM) en schakel je laat over, en meteen weer op het gas -> stotteren weg
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
het lijkt in eerste instantie op een pomp die niet voldoende opbrengst geeft.
de pomp draait meerdere toerentallen, afhankelijk van de motorbelasting.
het kan dus dat als je al 130 rijd en gasgeeft dat de pomp in een ander toerental zit, dan als je bij een lagere snelheid gasgeeft.
ik zou naar een Vialle specialist gaan en de diagnose computer eraan laten hangen.
dan gaan rijden om te kijken of de opbrengst wel voldoende is onder alle omstandigheden.
alleen verklaart dat volgens mij niet het verbruik wat abnormaal hoog is. ??
de pomp draait meerdere toerentallen, afhankelijk van de motorbelasting.
het kan dus dat als je al 130 rijd en gasgeeft dat de pomp in een ander toerental zit, dan als je bij een lagere snelheid gasgeeft.
ik zou naar een Vialle specialist gaan en de diagnose computer eraan laten hangen.
dan gaan rijden om te kijken of de opbrengst wel voldoende is onder alle omstandigheden.
alleen verklaart dat volgens mij niet het verbruik wat abnormaal hoog is. ??
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ludo, thanks.
Ben bij een specialist geweest hier in Gelderland. Die heeft 'geluisterd' naar de pomp, terwijl ik toeren moest maken. Volgens hem maakte deze geen rare geluiden en draaide die keurig op 2 snelheden? Hij kon alleen niet de stekker voor het uitlezen vinden (ik ook niet?)
Anyway dat verbruik word je inderdaad redelijk tot zeer verdrietig van ja!
Ben bij een specialist geweest hier in Gelderland. Die heeft 'geluisterd' naar de pomp, terwijl ik toeren moest maken. Volgens hem maakte deze geen rare geluiden en draaide die keurig op 2 snelheden? Hij kon alleen niet de stekker voor het uitlezen vinden (ik ook niet?)
Anyway dat verbruik word je inderdaad redelijk tot zeer verdrietig van ja!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dat is op zich al goed, de pomp schakelt dus op.
je hebt dus nog een pomp me 2 toerentallen. (de nieuwere hebben er 5)
maar enkel luisteren naar de pomp is niet de juiste diagnose stellen!.
je kan zo nooit zien hoeveel druk de pomp geeft onder belasting, en nét dat is belangrijk.
stel dat je 7bar nodig hebt, en die geeft de pomp ook net, maar als je gasgeeft gaat de druk iets omlaag, naar laat ons even aannemen 6.9bar.
dat is dan voldoende om te gaan stotteren/inhouden... de motor krijgt immers niet voldoende brandstof.
dit kun je dus niet horen, wel aflezen op de diagnose apparatuur.
de diagnosestekker zit normaal bij de zekeringen, zit bij dezelfde kabelboom.
de zekering zijn meestal geplaatst bij/langs/achter de koplamp aan bestuurderzijde.
je hebt dus nog een pomp me 2 toerentallen. (de nieuwere hebben er 5)
maar enkel luisteren naar de pomp is niet de juiste diagnose stellen!.
je kan zo nooit zien hoeveel druk de pomp geeft onder belasting, en nét dat is belangrijk.
stel dat je 7bar nodig hebt, en die geeft de pomp ook net, maar als je gasgeeft gaat de druk iets omlaag, naar laat ons even aannemen 6.9bar.
dat is dan voldoende om te gaan stotteren/inhouden... de motor krijgt immers niet voldoende brandstof.
dit kun je dus niet horen, wel aflezen op de diagnose apparatuur.
de diagnosestekker zit normaal bij de zekeringen, zit bij dezelfde kabelboom.
de zekering zijn meestal geplaatst bij/langs/achter de koplamp aan bestuurderzijde.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
JA die steller kon die niet vinden, maar gister (op zoek naar een vervelend rammeltje). Daar zag ik dikke stekker liggen naast de kabel die naar de keuzeknop LPG / BENZ loopt. Dat zal 'm wel zijn denk ik!
Nou, ga ik daarmee naar een uitleesboer, to be continued!
Nou, ga ik daarmee naar een uitleesboer, to be continued!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ja en nee...
Vanmiddag de injectoren in een bak water gedompeld na een stuk te hebben gereden. Niks geen belletjes. Prima dus.
Daarna kwam ik bij een garage terecht die geen Volvo is, maar wel Volvo doet (snappie
). Onderweg daarheen hoorde ik een doffe POP onder de kap komen. Eenmaal bij de garage zag ik dat de sok van de vierde injector gewoon nat was van de LPG (dusss....).
De monteur wist wel wat het was en zou het zo 'even' oplossen. Hij haalt de injectoren eraf, plaats een slangetje op de norzel en begint erop te blazen. Hierop spuit hij er remreiniger in en zette hij wat perslucht op de slang. Ineens zag je de vloeistof keurig doorlopen. Injectoren terug en rijden maar.
Verd*md... Weg stotteren, hikken en inhouden!
Alleen dubbel verd*md, nu doet die het weer
Welliswaar minder dan voorheen, maar toch. BAH!
Vanmiddag de injectoren in een bak water gedompeld na een stuk te hebben gereden. Niks geen belletjes. Prima dus.
Daarna kwam ik bij een garage terecht die geen Volvo is, maar wel Volvo doet (snappie

De monteur wist wel wat het was en zou het zo 'even' oplossen. Hij haalt de injectoren eraf, plaats een slangetje op de norzel en begint erop te blazen. Hierop spuit hij er remreiniger in en zette hij wat perslucht op de slang. Ineens zag je de vloeistof keurig doorlopen. Injectoren terug en rijden maar.
Verd*md... Weg stotteren, hikken en inhouden!
Alleen dubbel verd*md, nu doet die het weer
