Volvo 244 van 1982 tot leven wekken na 8 jaar stilstand

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

Afgelopen winter kon ik een Volvo 244 DL 2.1 op LPG overnemen die 8 jaar in een open schuurtje heeft staan stof happen.
De koets is dus zeker niet in nieuwstaat maar wel de moeite waard om nieuw leven in te blazen,ogenschijnlijk zit er op een gat in de rechter achterwielkast na geen laswerk aan.

Even over de auto:
Het bouwjaar is '82
Er zit een B21A motor met een revisie-gaskop in gekoppeld aan een M46 overdrivebak(j-type) deze heeft de vorige eigenaar er later ingebouwd.
De kilometerteller staat op 202 dkm maar dat moet ongeveer 400 dkm zijn volgens de vorige eigenaar die de teller eens heeft vervangen,wel eerlijk dat hij dat erbij vermeld.
In de kofferbak ligt een 70 liter gastank en op het kenteken staat ook LPG.
De kleur is dat typische "midden"blauw,een geinige retro kleur vind ik zelf.
Het interieur is in al die tijd een gigantisch stofnest geworden en moet behoorlijk schoon gemaakt worden, de bestuurderstoel is eens vervangen door een andere en gewoon op.
De remmen zitten compleet vast dus die moeten vervangen worden.
De vorige eigenaar heeft de hele auto behoorlijk in de tectyl gezet door de jaren heen dus de bodem lijkt hard alleen de hoeken van de deuren beginnen te werken maar dat is geen apk-afkeur en wat bijgewerkte plekken.

De blauwe 244 werd onder handen genomen.
Allereerst werd het interieur helemaal schoongemaakt en uitgestoft en er bleek blauwe bekleding onder verscholen te zitten Knipoog
Vreemd genoeg bleek de helft van de gordels op de achterbank te ontbreken dus achterbank eruit en compleet maken,wel zo veilig en het is ook nodig voor de APK.
Vervolgens gingen de voorstoelen eruit en werden vervangen voor 2 nette en goede. Voor het comfort ook meteen maar een armsteun(origineel Volvo USA) tussen de voorstoelen gemonteerd.

Na deze metamorfose van het interieur gingen wij verder onder de motorkap.
Het blok had al 8 jaar niet meer gelopen dus hoeveel werk zou het zijn om hem weer aan het werk te krijgen....
Als eerste bleek de brandstofopvoerpomp(die op het blok zit gemonteerd) niet echt meer te pompen,oplossing: een andere erin.
Ook dit bleek niet genoeg om het blok aan het lopen te krijgen terwijl er wel een vonk was(alle ontstekingsdelen hadden wij al vervangen).
Nu was de hele carburateur toch al verdacht(de benzine liep er aan de luchtinlaat weer uit.....) dus eraf en een andere erop(. Weer alles aansluiten en nog maar eens starten.

En ja wel de aanhouder wint! Hij loopt,ook al is het met een paar backfires bij het starten maar hij doet het. Dadelijk moet toch alles nog afgesteld worden maar dat komt later wel.

Eind februari waren de remmen al losgemaakt,de auto stond echt vast op z'n plek dus inmiddels kan hij ook weer rollen. Er moesten nog wel wat remdelen vervangen worden maar dat komt later aan de beurt.
Met een jerrycan benzine op de pomp aangesloten.

Er is een filmpje van gemaakt hoe de auto voor het eerst startte na 8 jaar stil staan:



Stapje voor stapje gaat het de goede kant op.

Vervolgens naar de techniek:
De Stromberg 175 CD was niet compleet meer aangezien de vorige eigenaar het binnenwerk had verwijderd ivm met het lauter op gas rijden.
Leuk maar ik wil een gewoon een goed werkende carburateur dus vervangen dat ding.
Meteen ook de complete ontsteking vervangen(bougies/kabels/rotor en kap) en de olie ook maar meteen ververst natuurlijk.

Nu eens proberen of hij loopt via een jerycan benzine(inhoud van de tank vertrouw ik niet......) maar helaas er komt geen benzine bij de carb,het opvoerpompje blijkt niet meer te werken dus hup een andere erin en jawel hij loopt na wat aarzeling,nog niet echt mooi en met backfires maar hij loopt!

Daarna was het een tijd stil rondom de blauwe duivel tot recentelijk Ik zeg niets

Ik wou nu toch wel een keer die bak rijdend hebben dus weer verder:

Nu zaten de remmen compleet vast en de klauwen wouden ook niet echt meer los dus van een goed rijdende '85 245( uit Engeland meegenomen) dus daar de complete remmerij onder vandaan gehaald en onder de 244 dwz de schijven(zgan)en perfecte klauwen met zgan blokken eronder. Daarmee zijn de voorremmen nu meteen opgewaardeerd met geventileerde schijven.Nu is dat makkelijk geschreven maar de altijd fijne nippels vlogen ons om de oren dus nu zijn er ook diverse stukken remleiding vernieuwd inclusief de remslangen voor en alle remolie is nu ook meteen vernieuwd. Toch handig als je zelf leidingen op maat kan maken en van nippels kan voorzien Cool
Uiteindelijk bleek de handrem ook niet echt lekker te functioneren dus weer open met die remmen,nu bleek de linkerachterrem al eens een ander handremgedeelte te hebben gehad welke niet origineel is,de vork die beide remvoeringen uit elkaar houdt bleek veel langer dan aan de rechterachterzijde,oplossing: de vork een stuk inslijpen zodat de afstand kleiner wordt. Hierna meteen ook de handrem afgesteld(echt een klus voor 2 man om eerlijk te zijn)

Aangezien de banden na 8 jaar stilstand ook niet echt meer te vertrouwen zijn meteen maar een andere set wielen met banden erop,een heuse set lichtmetalen velgen en ja dit is vloeken in de kerk maar er zitten nu Draco velgen(van een 740 Turbo) op meteen goede banden waarmee hij zowiezo door de APK komt. Later komt er een set VIrgo's (5 exemplaren dus het thuisbrengertje gaat er ook uit) onder voor het mooi Grijns

Toen de motor maar eens onder handen nemen,dus een HELE GROTE beurt.
Wat is er zoal vervangen:
alle keerringen,distributieriem,filters,waterpomp en thermostaat zijn allemaal vervangen.

Nu wij toch een goede donor hebben staan,de radiateur en de slangen lijken hun beste tijd wel gehad te hebben dus hopla overzetten en vullen met verse koelvloeistof. Wij wisten dat dit exemplaar na een tocht vanuit de UK wel goed werkte dus erin met dat ding(scheelt toch weer wat centjes Tog

De accubak was ook behoorlijk aangetast met roest en de donor245 had een prachtexemplaar(met het originele klemmetje) dus hop over met dat ding en zijn goede accu(oude type dus) ook meteen erin,2 vliegen in 1 klap.

Vervolgens de tank aftappen(er zit in de bodem van de tank een aftapplug voor diegene die dat nog niet wisten) en een jerrycan verse Euro 98 erin.

Zou die starten? JAAAAAAAAA! en hij loopt nog mooi ook om eerlijk te zijn maar na een paar minuten sloeg hij weer af Kwaad Nu hadden wij uit voorzorg al doorzichtige benzineslang gemonteerd met een zwevend filtertje erin en hij stond droog Onbeslist Misschien toch troep in de leiding? Weet je wat slang los en wat perslucht erdoor naar de tank dachten wij Rollende ogen Goed plan maar toen zagen wij ineens achter onder de auto een grote plas benzine komen Kwaad Precies boven de verbindingsnippel van de tankslang naar de vaste benzineleiding zat er een scheurtje,dat is balen.

Daarna weer bezig geweest en hebben een nieuwe brandstofleiding aangelegd.
Nog wat zaken afgesteld,verlichting deed niet helemaal wat je er van verwachtte dus dat ook nog in orde gemaakt en toen is op groene platen rond middernacht de eerste proefrit gemaakt Geschokt

Nog wat afgesteld en de timing van de ontsteking dmv een stroboscoop bijgesteld en hij loopt alweer een stuk mooier.

Hij is vorige week naar de LPG-specialist en na terugkomst moeten er nog een paar dingetjes voor de APK aangepast worden.

Hij is dus bijna klaar om aan een tweede jeugd te beginnen Grijns

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Volvo op de brug in ons sleutelschuurtje waar hij inmiddels al redelijk wat uurtjes heeft doorgebracht met de wieltjes van de grond.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De laatste is de afgebroken benzineleiding


Gisteren is de auto van de LPG-specialist teruggekomen en heeft nu een nieuwe verdamper plus leidingen,afsluiters,etc gekregen en hij start/loopt ook op LPG als een zonnetje Grijns
De LPG-tank bleek nog vol te zitten dus op weg naar huis heerlijk op LPG gereden en dat doet hij fijn.

Onderweg naar de LPG-specialist begaf de uitlaat het Kwaad dus gisteren eerst maar eens een complete uitlaat eronder, deze hadden wij nog gebruikt liggen van een sloper welke in perfecte staat was,alleen jammer dat hij van het merk Walker was en er dus weer wat beuk en hamerwerk nodig was om hem fatsoenlijk gemonteerd te krijgen.
Maar goed ook die zit er weer gasdicht onder en kan er weer lange tijd tegenaan.

Met het vervangen van de benzineleiding waren er een aantal plastic ophangbeugeltjes gesneuveld,in de tussentijd waren wij toch een andere 240 aan het slopen dus daar alle beugeltjes vanaf gehaald en gisteren gemonteerd.

Volgende punt was dat de stelnokken van de rechterkoplamp waren gesneuveld dus koplamp verwijderen. Ja, en dan breken alle montagebouten in het huis dus met de brander het huis verwarmen en langzaam de bouten eruit trekken. Op de donor 245 zaten zgan nieuwe koplampen dus die eraf en omdat dat een engelse auto was moast wel even de lens(glas) overgezet worden. Nu is de rechterkoplamp dus weer als nieuw. We kwamen er ook achter dat de claxon er geen zin meer in had,hup weer onder de kap van de donor gedoken en wat bleek,een zgan nieuwe claxonset dus hup eruit.......
Wat is het toch heerlijk als je een prachtdonor hebt staan Kus

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paar plaatjes van gisteren toen de 244 in konvooi met zijn even oude broer 245 terug kwam van de LPG-garage bij ons sleutelschuurtje.

Nu alleen nog de kachelventilator vervangen plus een slechte motorsteun en dan kan hij naar de APK!
Ik kan niet wachten op de eerste echte kilometers met dit blauwe wonder.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

Wat een verhaal ;-0

Ben je er uiteindelijk achter gekomen wat de oorzaak was van het telkens niet lopen op benzine ?

Ik heb onlangs precies hetzelfde gehad bij een auto die lang stilgestaan heeft. Elke keer geen doorstroming naar de carburateur.Ontelbare malen de benzinepomp erafgehaald en met de hand geprobeerd(dan deed ie het meestal gewoon)

Hij blijft nu lopen op benzine maar daarmee weet ik nog steeds niet wat de oorzaak was.
Ik vermoed of vuile benzine of dat de benzineslang ergens valse lucht trok en daardoor de benzinepomp niet voldoende aanzuigkracht had.
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

Bij ons zat het probleem in een doorgerotte benzineleiding net voorbij de koppeling voor de tank. Daar trok hij dus lucht en ja dat is niet goed voor het vacuum.

Check die eerst eens zou ik zeggen.

ik heb direct de hele leiding maar vervangen,van onderen ziet hij er meestal nog wel aardig uit maar de bovenkant(dus tegen de bodem)was erbarmelijk en ja dat zie je niet als hij erop zit.

Inmiddels loopt hij perfect op zowel gas als benzine.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Hoi Vilvi, erg leuk verhaal! Veel succes met de APK.
Zie ook mijn PM.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Volgens mij heb ik deze auto zien staan toen ik mn achterbumper, skirts en achterlichten bij jou en Bram (en nog wat meer mensen wier naam ik niet meer weet) kwam ophalen. Toen ook al een tikkeltje jaloers naar staan kijken (244 vind ik érg leuk, die ventilatie openingen onder 't achterraam bijvoorbeeld al!). Leuke auto en leuk project! Succes er mee verder, komt vast wel goed!

BTW, t geldt nog steeds hoor, even contacten als je een set galaxy's hebt/weet ;)
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Leuk om te lezen!
En een auto waar je zelf aan gesleuteld hebt, heeft altijd meerwaarde :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7770
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Geweldig!! Heel veel succes, en vast weer een 244 gered.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Mooi verhaal! En ik vind dit het mooiste modeljaar 244 - met de smalle, 5-segments achterlichten. Veel plezier er mee!
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

Bedankt voor het positieve commentaar maar klaar is hij nog niet.
Afgelopen weekend is al wel de kapotte motorsteun vervangen. De kachelblower vervangen is gewoon een crime en inmiddels ligt het hele dashboard eruit. De blower die er in zat was compleet gaar. Er ligt nu een splinternieuwe klaar zodat ik die ellende zeker niet meer krijg de komende tijd.
Hopelijk is de 244 deze week klaar voor de APK.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

ziet er goed uit allemaal!! mijn complimenten!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

Deze week toch te weinig tijd gehad maar het dashboard zit weer op zijn plek eindelijk........
De ventilator doet geruisloos zijn werk dus daar heb ik de komende jaren geen omkijken meer naar.
Nu bezig om een beetje fatsoenlijke geluidsinstallatie aan te leggen maar dat lukt nog niet helemaal. Bij de eerste poging de radio te testen klapte direct de zekering eruit? Dus nu eerst uitzoeken wat daar dan fout zit.
Het is wel de bedoeling dat dit blauwe duiveltje deze week naar de APK gaat.
Volgens ons is de blauwe duivel nu wel APK=klaar........
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

De blauwe duivel is af
Gisteren is hij naar de APK geweest en werd daar afgekeurd
Er zat ineens een gat in de rechts voor veerschotel onder,eerder zat die er niet maar ja,na de eerste rit van 50 km en wat porren bij de APK dus wel. Verder brak er ter plekke een stelnok van de rechter koplamp zodat die niet meer gesteld kon worden.
Verder kreeg de auto complimenten van de keurmeester nadat hij kon zien in de historie dat de auto 10 jaar van de weg geweest was. De CO kwam niet hoger dan 0,1%.
Gisteravond meteen aan de slag en van de donor de veerpoot overgezet en de koplamp gerepareerd.
Begin volgende week dus weer terug voor een herkeuring(alleen de afkeurpunten worden dan gecheckt).

Als jullie de eerste foto's goed hebben bekeken dan konden jullie 2 plekken met plamuur zien op de rechter voordeur en achterwielboog die zijn inmiddels geschuurd en gespoten en ziet er ook weer toppie uit.
Voorlopig blijven de Draco velgen onder het beest,ik vind ze eigenlijk wel mooi staan onder deze baksteen Ik zeg niets
Afbeelding
Afbeelding
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12984
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Goed bezig!!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

Vanmorgen opnieuw naar de APK geweest met de blauwe duivel en binnen 5 minuten(koplamp moest afgesteld worden) goedgekeurd \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

Het is uiteindelijk een behoorlijke klus geweest en er is echt veel vervangen,moeten toch nog een paar dingetjes verbeteren natuurlijk en aanpassen maar het is gelukt en eerlijk is eerlijk de eerste rit vandaag op de snelweg ging zoevend,hij rijdt formidabel :happy6:

Nu de volgende stap: verfraaien en verbeteren :greenjumpers:
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

gefeliciteerd man!! veel rijplezier!!!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Geweldig, gefeliciteerd!
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Erg mooi. De passie druipt er van af. Lekker genieten van deze blauwe duivel, vele mooie en veilige kilometers!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

De kleur is precies goed! De velgen zou ik vervangen. Jouw ruitenwissers
staan mooi laag. Die van mij een stuk hoger, vooral die aan de passagiers
kant. Dat wil ik ook wel! Ik denk dat mistlampen erg mooi zouden zijn op
deze blauwe duivel :)
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

De kleur is perfect.
De velgen vindt ik mooi dus blijven.(ook al ligt er een set(5-stuks) Virgo's opgeslagen).
Mistlampen en een voorbumperspoiler zijn er vanavond opgezet(foto's volgen).
Snowcap ligt klaar.
luxe armsteun zit er ook in.
Radio/cd met volvo HT-205 speakers(13 cm 2-weg) zitten nu ook in de voordeuren.

De blauwe duivel wordt steeds leuker......

De ruitenwissers moeten opnieuw gesteld worden en krijgen dan meteen mooie roestvrije wisserarmen.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

Weer wat geklutst aan de blauwe duivel.

Diverse lakbeschadigingen en plekjes aangepakt. De auto glimt weer prachtig.
Andere voorbumperspoiler gemonteerd en direct een set nieuwe mistlampen gemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De mistlampen is zijn een set nieuwe Bosch Pilot 150,lampelement is identiek aan origineel Volvo, alleen het huis is een stuk dunner qua inbouw en de zijstripjes zijn doorzichtig ipv zwart,de beugels zijn inbegrepen en kunnen dus mooi onder de bumper vastgezet worden.
Afbeelding
Afbeelding

In het interieur heb ik ook weer iets nieuws toegevoegd:
Andere deurspeakers in de vorm van de HT-205, dit model was leverbaar op de late Polarmodellen en hebben 13 cm 2-weg speakers. ik heb er wel nieuwe Pioneer 60 watt exemplaren in gemonteerd en het geluid is super,veel beter dan de HT-164/168
Afbeelding
Nu nog een manier vinden om goede speakers op de hoedenplank te monteren.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”