De koets is dus zeker niet in nieuwstaat maar wel de moeite waard om nieuw leven in te blazen,ogenschijnlijk zit er op een gat in de rechter achterwielkast na geen laswerk aan.
Even over de auto:
Het bouwjaar is '82
Er zit een B21A motor met een revisie-gaskop in gekoppeld aan een M46 overdrivebak(j-type) deze heeft de vorige eigenaar er later ingebouwd.
De kilometerteller staat op 202 dkm maar dat moet ongeveer 400 dkm zijn volgens de vorige eigenaar die de teller eens heeft vervangen,wel eerlijk dat hij dat erbij vermeld.
In de kofferbak ligt een 70 liter gastank en op het kenteken staat ook LPG.
De kleur is dat typische "midden"blauw,een geinige retro kleur vind ik zelf.
Het interieur is in al die tijd een gigantisch stofnest geworden en moet behoorlijk schoon gemaakt worden, de bestuurderstoel is eens vervangen door een andere en gewoon op.
De remmen zitten compleet vast dus die moeten vervangen worden.
De vorige eigenaar heeft de hele auto behoorlijk in de tectyl gezet door de jaren heen dus de bodem lijkt hard alleen de hoeken van de deuren beginnen te werken maar dat is geen apk-afkeur en wat bijgewerkte plekken.
De blauwe 244 werd onder handen genomen.
Allereerst werd het interieur helemaal schoongemaakt en uitgestoft en er bleek blauwe bekleding onder verscholen te zitten Knipoog
Vreemd genoeg bleek de helft van de gordels op de achterbank te ontbreken dus achterbank eruit en compleet maken,wel zo veilig en het is ook nodig voor de APK.
Vervolgens gingen de voorstoelen eruit en werden vervangen voor 2 nette en goede. Voor het comfort ook meteen maar een armsteun(origineel Volvo USA) tussen de voorstoelen gemonteerd.
Na deze metamorfose van het interieur gingen wij verder onder de motorkap.
Het blok had al 8 jaar niet meer gelopen dus hoeveel werk zou het zijn om hem weer aan het werk te krijgen....
Als eerste bleek de brandstofopvoerpomp(die op het blok zit gemonteerd) niet echt meer te pompen,oplossing: een andere erin.
Ook dit bleek niet genoeg om het blok aan het lopen te krijgen terwijl er wel een vonk was(alle ontstekingsdelen hadden wij al vervangen).
Nu was de hele carburateur toch al verdacht(de benzine liep er aan de luchtinlaat weer uit.....) dus eraf en een andere erop(. Weer alles aansluiten en nog maar eens starten.
En ja wel de aanhouder wint! Hij loopt,ook al is het met een paar backfires bij het starten maar hij doet het. Dadelijk moet toch alles nog afgesteld worden maar dat komt later wel.
Eind februari waren de remmen al losgemaakt,de auto stond echt vast op z'n plek dus inmiddels kan hij ook weer rollen. Er moesten nog wel wat remdelen vervangen worden maar dat komt later aan de beurt.
Met een jerrycan benzine op de pomp aangesloten.
Er is een filmpje van gemaakt hoe de auto voor het eerst startte na 8 jaar stil staan:
Stapje voor stapje gaat het de goede kant op.
Vervolgens naar de techniek:
De Stromberg 175 CD was niet compleet meer aangezien de vorige eigenaar het binnenwerk had verwijderd ivm met het lauter op gas rijden.
Leuk maar ik wil een gewoon een goed werkende carburateur dus vervangen dat ding.
Meteen ook de complete ontsteking vervangen(bougies/kabels/rotor en kap) en de olie ook maar meteen ververst natuurlijk.
Nu eens proberen of hij loopt via een jerycan benzine(inhoud van de tank vertrouw ik niet......) maar helaas er komt geen benzine bij de carb,het opvoerpompje blijkt niet meer te werken dus hup een andere erin en jawel hij loopt na wat aarzeling,nog niet echt mooi en met backfires maar hij loopt!
Daarna was het een tijd stil rondom de blauwe duivel tot recentelijk Ik zeg niets
Ik wou nu toch wel een keer die bak rijdend hebben dus weer verder:
Nu zaten de remmen compleet vast en de klauwen wouden ook niet echt meer los dus van een goed rijdende '85 245( uit Engeland meegenomen) dus daar de complete remmerij onder vandaan gehaald en onder de 244 dwz de schijven(zgan)en perfecte klauwen met zgan blokken eronder. Daarmee zijn de voorremmen nu meteen opgewaardeerd met geventileerde schijven.Nu is dat makkelijk geschreven maar de altijd fijne nippels vlogen ons om de oren dus nu zijn er ook diverse stukken remleiding vernieuwd inclusief de remslangen voor en alle remolie is nu ook meteen vernieuwd. Toch handig als je zelf leidingen op maat kan maken en van nippels kan voorzien Cool
Uiteindelijk bleek de handrem ook niet echt lekker te functioneren dus weer open met die remmen,nu bleek de linkerachterrem al eens een ander handremgedeelte te hebben gehad welke niet origineel is,de vork die beide remvoeringen uit elkaar houdt bleek veel langer dan aan de rechterachterzijde,oplossing: de vork een stuk inslijpen zodat de afstand kleiner wordt. Hierna meteen ook de handrem afgesteld(echt een klus voor 2 man om eerlijk te zijn)
Aangezien de banden na 8 jaar stilstand ook niet echt meer te vertrouwen zijn meteen maar een andere set wielen met banden erop,een heuse set lichtmetalen velgen en ja dit is vloeken in de kerk maar er zitten nu Draco velgen(van een 740 Turbo) op meteen goede banden waarmee hij zowiezo door de APK komt. Later komt er een set VIrgo's (5 exemplaren dus het thuisbrengertje gaat er ook uit) onder voor het mooi Grijns
Toen de motor maar eens onder handen nemen,dus een HELE GROTE beurt.
Wat is er zoal vervangen:
alle keerringen,distributieriem,filters,waterpomp en thermostaat zijn allemaal vervangen.
Nu wij toch een goede donor hebben staan,de radiateur en de slangen lijken hun beste tijd wel gehad te hebben dus hopla overzetten en vullen met verse koelvloeistof. Wij wisten dat dit exemplaar na een tocht vanuit de UK wel goed werkte dus erin met dat ding(scheelt toch weer wat centjes Tog
De accubak was ook behoorlijk aangetast met roest en de donor245 had een prachtexemplaar(met het originele klemmetje) dus hop over met dat ding en zijn goede accu(oude type dus) ook meteen erin,2 vliegen in 1 klap.
Vervolgens de tank aftappen(er zit in de bodem van de tank een aftapplug voor diegene die dat nog niet wisten) en een jerrycan verse Euro 98 erin.
Zou die starten? JAAAAAAAAA! en hij loopt nog mooi ook om eerlijk te zijn maar na een paar minuten sloeg hij weer af Kwaad Nu hadden wij uit voorzorg al doorzichtige benzineslang gemonteerd met een zwevend filtertje erin en hij stond droog Onbeslist Misschien toch troep in de leiding? Weet je wat slang los en wat perslucht erdoor naar de tank dachten wij Rollende ogen Goed plan maar toen zagen wij ineens achter onder de auto een grote plas benzine komen Kwaad Precies boven de verbindingsnippel van de tankslang naar de vaste benzineleiding zat er een scheurtje,dat is balen.
Daarna weer bezig geweest en hebben een nieuwe brandstofleiding aangelegd.
Nog wat zaken afgesteld,verlichting deed niet helemaal wat je er van verwachtte dus dat ook nog in orde gemaakt en toen is op groene platen rond middernacht de eerste proefrit gemaakt Geschokt
Nog wat afgesteld en de timing van de ontsteking dmv een stroboscoop bijgesteld en hij loopt alweer een stuk mooier.
Hij is vorige week naar de LPG-specialist en na terugkomst moeten er nog een paar dingetjes voor de APK aangepast worden.
Hij is dus bijna klaar om aan een tweede jeugd te beginnen Grijns



De Volvo op de brug in ons sleutelschuurtje waar hij inmiddels al redelijk wat uurtjes heeft doorgebracht met de wieltjes van de grond.



De laatste is de afgebroken benzineleiding
Gisteren is de auto van de LPG-specialist teruggekomen en heeft nu een nieuwe verdamper plus leidingen,afsluiters,etc gekregen en hij start/loopt ook op LPG als een zonnetje Grijns
De LPG-tank bleek nog vol te zitten dus op weg naar huis heerlijk op LPG gereden en dat doet hij fijn.
Onderweg naar de LPG-specialist begaf de uitlaat het Kwaad dus gisteren eerst maar eens een complete uitlaat eronder, deze hadden wij nog gebruikt liggen van een sloper welke in perfecte staat was,alleen jammer dat hij van het merk Walker was en er dus weer wat beuk en hamerwerk nodig was om hem fatsoenlijk gemonteerd te krijgen.
Maar goed ook die zit er weer gasdicht onder en kan er weer lange tijd tegenaan.
Met het vervangen van de benzineleiding waren er een aantal plastic ophangbeugeltjes gesneuveld,in de tussentijd waren wij toch een andere 240 aan het slopen dus daar alle beugeltjes vanaf gehaald en gisteren gemonteerd.
Volgende punt was dat de stelnokken van de rechterkoplamp waren gesneuveld dus koplamp verwijderen. Ja, en dan breken alle montagebouten in het huis dus met de brander het huis verwarmen en langzaam de bouten eruit trekken. Op de donor 245 zaten zgan nieuwe koplampen dus die eraf en omdat dat een engelse auto was moast wel even de lens(glas) overgezet worden. Nu is de rechterkoplamp dus weer als nieuw. We kwamen er ook achter dat de claxon er geen zin meer in had,hup weer onder de kap van de donor gedoken en wat bleek,een zgan nieuwe claxonset dus hup eruit.......
Wat is het toch heerlijk als je een prachtdonor hebt staan Kus



Paar plaatjes van gisteren toen de 244 in konvooi met zijn even oude broer 245 terug kwam van de LPG-garage bij ons sleutelschuurtje.
Nu alleen nog de kachelventilator vervangen plus een slechte motorsteun en dan kan hij naar de APK!
Ik kan niet wachten op de eerste echte kilometers met dit blauwe wonder.