HU 603 line-in

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
ICEFOX
2nd Gear member

Op vakantie wil je wat meer muziek mee hebben dan alleen die paar cd's die je standaard in de auto hebt liggen. Dan kun je natuurlijk een cd-wisselaar nemen of een iMIV kopen om je mp3-speler/iPod aan te hangen.

Nu heb ik in mijn auto een HU 603, dus wilde het eerst eens proberen met zo'n line-in adapter voor in de cassettespeler.
Na de eerste mislukking met zo'n FM zendertje was dit de tweede mislukking. Het geluid is dof en overstuurd.

Na wat zoekwerk op internet of er nog andere mogelijkheden waren dan een iMIV aan te schaffen kwam ik een site tegen waar het geluidssignaal rechtstreeks werd geinjecteerd op line-out van de cassettespeler. Helaas was het een serie welke in de 850 series zat, dus helaas, of toch niet.

Met de iMIV als laatste "redmiddel" in het achterhoofd toch de radio maar eens opengeschroefd.

Afbeelding

Als eerst kom je natuurlijk de CD speler tegen. Deze werkt met een digitaal signaal, dus geen mogelijkheid tot een analoog signaal te injecteren. Onder de CD speler bevind zich de cassettespeler.

Afbeelding

De CD speler en de cassettespeler "melden zich aan" op de hoofdunit, zodat deze weet welke componenten zijn aangesloten. (Vandaar dat de iMIV ook een aanmeldprocedure bevat, en niet eenvoudig zelf te maken is.) Dus de cassettespeler zelf moet in werking zijn om het geluidssignaal uit een mp3-speler te kunnen injecteren. Daarvoor kon ik mooi mijn laatste slechte aankoop gebruiken, de cassette line-in adapter.
Vervolgens bepalen waar het geluidssignaal te injecteren.

Afbeelding

Op de print bevind zich de aansluiting op de hoofdprint en de muziek processor welke het signaal van de cassettekop verwerkt. Ook bevat de print 2 potmetertjes waar de sterkte van het geluidssignaal, van de cassettekop, tussen links en rechts kan worden afgeregeld. De plek om het eigen geluidssignaal te injecteren.

Afbeelding

Nu moet het ingangssignaal op deze plek zeer laag zijn. Ongeveer op "phono" niveau. Nu heb je daar prima oplossingen voor om je line-in naar phono niveau te brengen, maar deze bevatten ook een RIAA filter, welke hier niet nodig is.
Er kan dus gewoon gebruik worden gemaakt van een log-potmetertje of een vaste weerstand als er daadwerkelijk de line-out van bv een mp3-speler word gewerkt. Zelf heb ik voor het laatste gekozen met twee 33k weerstandjes.

Afbeelding

En dan nog een draad voor de aansluiting op de mp3-speler.

Afbeelding

Afbeelding

Buiten de radio nog even een stekertje zodat hier weer een kabel van je mp3-speler naar de radio aangesloten kan worden.

Afbeelding

Het adapterbandje er in. Hier heb ik alle componenten op het loopwerk na uitgehaald. (Het is belangrijk een bandje zo te modificeren dat de tape niet meer langs de kop loopt! Anders stoort dit het geinjecteerde signaal.)

Afbeelding

En dan je mp3-speler aansluiten. In mijn geval mn iPhone. Werkt super! Helder signaal en geen ruis of oversturing.

Afbeelding

Natuurlijk is dit niet zo'n mooie oplossing als een iMIV. Maar het werkt perfect en is weer zonder blijvende schade of modificaties te verwijderen.

De volgende stap is om het signaal om het de cassette tussen de A en B kant te laten wisselen te gebruiken om een nummer verder te skippen. Maar eerst maar eens op vakantie!
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
snowy
1st Gear member

Waar heb je het over ](*,)
ICEFOX
2nd Gear member

Euhm...een line-in of "aux aansluiting" voor je HU 603 Volvo radio.
V60 D3 GT Momentum 2011
arnoud
8th Gear member

Een leuk projectje, maar gelukkig heb ik voor een 'normale' iPod adapter gekozen, net ietsiepietsie meer plug-ende-play :)

Maar hulde dat het je gelukt is hoor, nu alleen nog een zwart cassettebandje :D
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Fuseekogel
1st Gear member

Nadeel is wel dat je niet kan zappen op de radio zelf, als je een nummer verder wil moet je dus je i-phone bedienen.

Als er op dat moment net een agent dat ziet....

Wel een enorm nadeel van deze oplossing.
ICEFOX
2nd Gear member

Fuseekogel schreef: Wel een enorm nadeel van deze oplossing.
Dat is zeker waar. Misschien dan toch maar eens naar een iMIV kijken :lol: .
V60 D3 GT Momentum 2011
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Zolang het geen telefoon betreft maar een MP3 speler van welke soort dan ook denk ik dat de oplossing van ICEFOX erg mooi is. Financieel interessant, zeker voor de soldeerders onder ons. Mooi werk!
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Cereal
2nd Gear member
Contacteer:

Ik vind het een geniale oplossing, petje af!

Is het loopwerk van de cassetespeler wel de hele tijd aan 't draaien? Eigenlijk zou je een manier moeten vinden om de HU voor de gek te houden dat de cassette wel aanwezig is en draait, terwijl dit niet het geval is (en het cassetedeck netjes (stof) dicht zit, en het loopwerk niet loopt/slijt.

Respect!
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
Bobbl
3rd Gear member

Hoi, mss mag ik hier een vraagje stellen over de 603?
Zit hier ook een mute aansluiting op voor de carkit?
En zo ja, welke draad is dit dan?

Bij voorbaat dank, grt Bob.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Hoi er zit helaas op de 803 en 603 geen mute (op de hu850 denk ik ook niet)

Wat je kan doen is een mutebox bestellen van Kram of een Parrot aanschaffen met een volvo kabeltje.

Gert Jan
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002

PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”