Hallo,
sinds enkele tijd ben ik erachter gekomen dat mijn auto koelvloeistof lekt. Als ik het reservoir vul tot het max. dat is hij met enkele weken tot op het minimum gedaald of nog iets verder. Het verschijnsel begint zich nu 2 wekelijks voor te doen en het lijkt erger te worden. Helaas zie ik nergens waar het moet lekken, geen druppels o.i.d. Ik vermoed dat ook dat de kleine hoeveelheid tijdens het rijden moeten verdampen. Wat is de meest voorkomende oorzaak hiervan, de waterpomp die langzaam kapot gaat? en waar moet ik deze vinden? gr.
specificaties:
440 '93 1.8 DLI, 150000 km.
koelvloeistof lekkage??
- kj
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 10:42
- Locatie: Den Haag
Ik heb recent hetzelfde probleem gehad. Ik heb het weten te rekken tot de grote beurt. Daarbij is de waterpomp vervangen en daarmee probleem opgelost.
Totale prijs die ik moest betalen voor grote beurt + waterpomp + handremkabel + distributie riem (incl spanrollen) was 600 euro of zo.
Klaas Jan
Totale prijs die ik moest betalen voor grote beurt + waterpomp + handremkabel + distributie riem (incl spanrollen) was 600 euro of zo.
Klaas Jan
Zelfs een Volvo is toch maar een Volvo - sommige dingen zijn nog belangrijker in het leven!
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Of de motor verbruikt koelvloeistof dat kan natuurlijk ook nog 

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Kan vanalles zijn. Check eerst je waterpomp en thermostaathuis. De waterpomp vind je bij de multiriem, even kijken met een zaklantaarntje dus. De thermostaat vind je precies aan de andere kant, onder je verdelerkap. Als het daar niet lekt bekijk je de radiateur of die lek is, alle slangen ect ect. Als laatste zou ik onder je dashboard kijken of je daar wat KVS ziet.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Ik had precies hetzelfde, op het laatst deed ik er 's avonds een liter demi water in en 's morgens was het weg. De motor raakte echter nooit heet ofzo, dus niet naar omgekeken. Pas grote beurt laten doen en toen gelijk na laten kijken: radiateur was lek. Kheb er maar een nieuwe in laten zetten.
Kost wel wat: 150 euro ofzo glovik.
Hopelijk heb je dus een goedkoper probleem.....
Kost wel wat: 150 euro ofzo glovik.
Hopelijk heb je dus een goedkoper probleem.....
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Hallo,
vermoedelijk de boosdoener van de lekkage gevonden. Hier lekt steeds meer koelvloeistof uit en de blauwe aanslag lijkt ´t te verrraden. Is deze aanslag kenmerkend voor lekkage en wat is dit voor ding, er zit één draad aan. Is deze voor het meten van je motortemperatuur? Wat te doen om deze te vervangen? nieuwe ring of pakking...??? kan iemand mij helpen? we zitten hier overigens aan de achterkant van het blok aan de kant van het thermostaathuis.
[img=http://img170.imageshack.us/img170/1048/volvolekkagetd0.th.jpg]
vermoedelijk de boosdoener van de lekkage gevonden. Hier lekt steeds meer koelvloeistof uit en de blauwe aanslag lijkt ´t te verrraden. Is deze aanslag kenmerkend voor lekkage en wat is dit voor ding, er zit één draad aan. Is deze voor het meten van je motortemperatuur? Wat te doen om deze te vervangen? nieuwe ring of pakking...??? kan iemand mij helpen? we zitten hier overigens aan de achterkant van het blok aan de kant van het thermostaathuis.
[img=http://img170.imageshack.us/img170/1048/volvolekkagetd0.th.jpg]
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Ik laat me graag corrigeren, maar gezien de beschrijving die je geeft is dat de koelwatertemperatuursensor, niet voor de ecu maar voor de temperatuurmeter op je dashboard.
Zal een kwestie zijn van koelwater aftappen, sluitring vervangen. Of wellicht (als dat zonder veel moeite gaat) met beleid nog een slag vaster draaien.
Zal een kwestie zijn van koelwater aftappen, sluitring vervangen. Of wellicht (als dat zonder veel moeite gaat) met beleid nog een slag vaster draaien.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Volgens mij zou het kunnen helpen, wat ik altijd doe is eerst even goed afvegen. Als het over 2-3 weken weer zo uitziet dan is dit de boosdoener. Wel met koelvloeistof bijvullen, niet alleen voor behoud van motor en anti-vries, maar anders zie je de blauwe/groene aanslag ook niet 

Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Even terugkomend op wat wpee zegt, bijvullen met wat gedestileerd water is hierbij het beste. Koelvloeistof bijvullen moet altijd gebeuren met dezelfde koelvloeistof die erin zit, anders gaat tegen een chemische reactie creeeren en dat wil je liever nietwpee schreef:Volgens mij zou het kunnen helpen, wat ik altijd doe is eerst even goed afvegen. Als het over 2-3 weken weer zo uitziet dan is dit de boosdoener. Wel met koelvloeistof bijvullen, niet alleen voor behoud van motor en anti-vries, maar anders zie je de blauwe/groene aanslag ook niet

Wanneer je je koelvloeistof gaat vervangen raad ik je zoiezo aan om 4 kannen 1,5liter anti-vries te kopen van Volvo zelf. Stukken beter dan die rotzooi die er normaal in gegiet word. De anti-vries ook aanvullen met flink aantal liter gedestileerd water, dit voorkomt kalkaanslag.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
De mijne lekt ook sinds vorige week O_O Maar waar is voor mij een vraag... Wel is de ontluchtingsnippel kapot achter het blok maar dat hij daar nou lekt.. dat niet :s
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Nou de lekkage is gevonden. Het was de bovenste slang die je ziet, die vanaf het kachelhuis het blok ingaat. De slangklem daar een goede slag vaster gedraaid. Lekkage is gestopt. De uitslag eronder is waarschijnlijk van de druppels die erop vallen, of omdat buitenkant van de sensor (volgens mij) van koper is en daarom blauw/groen uitslaat. Zelf ook een druktest op het koelsysteem gedaan en 't bleef droog bij 2 bar druk op 't systeem. bedankt iig voor alle reacties....
grtz
grtz