Oude of nieuwe deur?

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Android
3rd Gear member

Eerst even de vraag inleiden:

2 Weken geleden kwam mijn stilstaande C30 in aanrijding met een fietser. :? Om een lang verhaal kort te houden: ik deed het bestuurdersportier open en werd dus in fout gesteld van het ongeval.

De schade was vrij goed zichtbaar => deur paraplu, stond bovenaan open tot aan de welving in het midden; ook onderaan was het meest achterste hoekje van de deur naar buiten omgeplooid, gekraakt.

Allemaal goed en wel => omnium erop gezet en auto naar carrosserie laten brengen. Er was me gezegd op voorhand door hoofdmechanicien van dealer dat een nieuwe deur zeker nodig was vanwege die onderste hoek en dat de volledige vleugel dan ook zou worden uitgespoten om kleurverschil te vermijden.

Nu ik de wagen terugheb, is me echter onduidelijk of ze niet gewoon de oude deur hebben opgelapt, in plaats van te handelen naar de expertise en een nieuwe deur te plaatsen.

Zelf ken ik weinig van koetswerk en dergelijke, maar ik vind het verdacht dat net op de geraakte onderdelen er telkens sporen van herstellingswerk en spuitwerk te zien is...

Zelfs de hoofdmechanicien van dealer kon me niet overtuigen, die beweert nog steeds dat de deur werd vervangen. Hij gebruikte enkele argumenten, maar die zijn in mijn ogen stuk voor stuk te weerleggen.

Hieronder enkele foto's (wel gsm kwaliteit) van de bewuste 'herstelde' plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand op basis hiervan zeggen of de deur werd vervangen of gewoon gerepareerd?

Voor de rest heb ik een goede verstandhouding met de dealer en zou deze ook niet willen verzuren, maar ik ben er niet gerust in. De expertise vraagt een nieuwe deur, dus die MOET erin in mijn ogen. Weet ook niet precies welke carrosserie-afdeling de werken heeft uitgevoerd...

De verzekering is in ieder geval al op de hoogte van de twijfels.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Het enig overtuigend bewijs zou voor mij de oude deur zijn.
Die zullen ze vast wel ergens in een donker hoekje gezet hebben tot hij door de oudijzerboer wordt opgehaald.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Android
3rd Gear member

Ben schreef:Het enig overtuigend bewijs zou voor mij de oude deur zijn.
Die zullen ze vast wel ergens in een donker hoekje gezet hebben tot hij door de oudijzerboer wordt opgehaald.
Heb ik ook inderdaad al aan gedacht.

Probleem is dat ik daarvoor langs de dealer moet passeren, want ik weet niet waar de werken werden uitgevoerd. Het verder inmengen van de dealer zou ik willen vermijden...

Ze kunnen natuurlijk ook altijd beweren dat de deur al is meegegeven aan oudijzerboer eh!

Wat me vooral verontrust is de afwerkingsgraad als dit wel degelijk een nieuwe deur zou zijn. Ik bedoel er zijn toch duidelijk resten van laswerk en mastiek enz. te zien, past een nieuwe deur er dan zo slecht in? Zeer verwonderlijk in mijn mening.

Ook al het feit dat de kromming onderaan (lijn in het koetswerk) niet volledig recht is aan die kant (lichte kromming voelbaar, mss zelfs zichtbaar) en de andere kant (af-fabriek) is kaarsrecht.

Eigenlijk ben ik overtuigd van het hele geval, maar nu nog bewijzen eh!
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ga even naast een andere C30 staan en vergelijk.
Je zou kunnen veronderstellen dat de gerobotiseerde fabrikage er voor zorgt dat twee deuren indentiek zouden moeten zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Poolrev
5th Gear member

Zou je wat duidelijkere foto's kunnen plaatsen misschien?
Als je in de buurt woonde, was ik graag langs gekomen om het te bekijken. :-)
Ik heb bij een toeleverancier van plaatwerk voor de auto-industrie (waaronder deuren) stage gelopen in het verleden, en ook door m 'n ervaring(en) met het restaureren van m 'n (classic) Mini, ben ik wel in staat om het te beoordelen, maar daarvoor zou ik graag wat duidelijkere foto's willen zien :wink: .
Zou je dan ook een fotootje van de buitenkant van je deur willen plaatsen (het liefst met een goede licht-inval)?

Op basis van deze foto's komen in ieder geval vragen bij mij op waarom ze alleen die achterste hoek met tectyl of kit hebben behandeld en de rest niet?
Sam
5th Gear member

aan de onderste hoek te zien is het gewoon je oude deur. bij mij is alles daar mooi glad

je kan altijd eens langs komen om te vergelijken. oudegem is ZO ver niet
bekijk mijn C30 project HIER!
Maurice Pierik
4th Gear member

Je zou natuurlijk deze deur met je rechter deur kunnen vergelijken op spuitwerk, rimpels en dergelijke. Op deze foto's is het helaas niet echt duidelijk.
RobsterS70R
5th Gear member

Op de eerste foto lijkt de binnenkant wel een ongestreken overhemd. Lijkt me dan niet netjes herseld en al helemaal geen nieuwe deur..

Of is het beeld op de foto's vertekend?
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Android
3rd Gear member

Tja ik zeg het de foto's zijn gsm-kwaliteit en spijtig genoeg beschik niet over iets beter. Mss kan ik wel eens iets afspreken met iemand in de buurt voor een vergelijking, maar ik ga het eerst via de 'officiele' weg proberen en even bij een carrossier langsgaan en dan ook de reacties van de verzekeringsmaatschappij afwachten.

Toch al blij voor de verschillende reacties.

@poolrev: idd, het feit dat enkel die bepaalde kantjes en hoekjes werden behandeld, roept bij mij het meeste vraagtekens op.

O.a. een van de argumenten van die mechanicien was dat er nog verschillende foutmeldingen in het systeem zaten en dat die erin komen na het afkoppelen van de deur => dus nieuwe deur volgens hem. Dan denk ik bij mezelf: "Als je die oude deur herstelt, koppel je ze toch ook eerst af, je gaat ze toch niet aan de auto gaan repareren..." :s
Poolrev
5th Gear member

Idd, ook als je de deur (goed) wil repareren moet je die van de auto verwijderen, anders wordt 't wel helemaal onprofessioneel gedaan en wordt 't zeker nooit mooi. Klopt dus niks van wat die monteur zegt...

Die kit/tectyl ga je er pas zo opsmeren als je de 'omgevouwen' rand van de buitenplaat losmaakt van het binnenframe. Bij een geproduceerde deur wordt er al kit tussen die delen gedaan tijdens het productieproces. Daarom klopt het niet mijns inziens...
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

lijkt mij een oude deur ...

maar wel slechte foto's om te zien ...

een nieuwe deur komt met de felsranden erop gespoten ..

hier lijkt er mij aan geprutst te zijn ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Johan s60
6th Gear member

Oude deur repareren en een nieuwe op de rekening zetten wellicht? :angry7:

Vaak kun je aan de beschadigde boutkoppen (scharnieren) wel zien of de deur eruit is geweest, want 9 van de 10 spuiten ze deze niet.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “C30”