Ik heb bij het accelereren een trilling waardoor de hele auto schud en klappert. wat het niet is:
aandrijfas (al vervangen)
velgen (ook andere geprobeerd)
banden (zitten nieuwe op, ook met oude zelfde probleem)
balanceren (is met nieuwe banden gebeurd)
uitlijnen (auto blijft kaarsrecht en trilt niet bij bepaalde snelheden)
wie o wie, heeft er de technische kennis om samen mij eens te kijken wat het probleem nu echt is? ik weet het gewoon niet meer!
Wanhoop nabij: trilling bij accelereren
-
- 3rd Gear member
- Iroll
- 6th Gear member
Ik zit aan de motorsteunrubbers te denken en/of de schokdemper van de motor. Laat iemand gas geven terwijl jij de motor bekijkt. Kijk of de motor teveel kantelt. Schokbrekertje zit aan de linkerkant als je ervoor staat, achter de kap van de distributie verstopt. De achterste motorsteun kan je in het midden zien zitten als je over de motor heen kijkt naar onderen. Je kan ook flink aan het blok sjorren om te zien of die makkelijk beweegt. Andere verdachte zijn de rubbers waar het subframe inhangt.
-
- 3rd Gear member
Ook dat heb ik een tijd geleden al eens gecontroleerd. En daar was niets opmerkelijks te vinden.
Kan het zijn dat het in de bak zit? daar waar de aandrijfassen in het differentieel 'haken'? ik heb het idee dat er iets in de bak a-centrisch draait ofzo. De intensiteit van de trilling is namelijk groter bij hogere toerentallen (dus versnelling afhankelijk) ook wordt de trilling erger naarmate er meer koppel opgebouwd wordt
Kan het zijn dat het in de bak zit? daar waar de aandrijfassen in het differentieel 'haken'? ik heb het idee dat er iets in de bak a-centrisch draait ofzo. De intensiteit van de trilling is namelijk groter bij hogere toerentallen (dus versnelling afhankelijk) ook wordt de trilling erger naarmate er meer koppel opgebouwd wordt
- Cruising 480
- 2nd Gear member
Het zou kunnen zijn dat je koppelingsplaat krom is, of er is een mogelijkheid dat er een keerring in je bak lek is zodat er olie op je koppelingsplaat komt. Beide komen echter zelden voor.
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987
Groeten Robin
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987
Groeten Robin
-
- 3rd Gear member
Gisteren zat ineens mijn versnellingspook vast toen ik met 100 van de snelweg kwam blazen. kon niet meer op of terug schakelen. Ook heb ik bij een koude start en vervolgens tijdens het rijden van zijn 1 koppel naar zn 2 een soort schrapend geluid. dit is echter 1 malig en komt dan niet meer terug.
Daar komt bij dat ik een maand of 2 een soort rateltje uit mijn bak hoorde komen bij het 'uit laten rollen' van de auto. Dit rateltje is 2 weken geleden spoorloos verdwenen...
Daar komt bij dat ik een maand of 2 een soort rateltje uit mijn bak hoorde komen bij het 'uit laten rollen' van de auto. Dit rateltje is 2 weken geleden spoorloos verdwenen...
- EvolvE
- 5th Gear member
Hey Michiel,
Hoe staat het nog met de 480?
Heb je de trilling al opgelost gekregen?
Het je ook de pook en bak nog goed werkend?
Hoe staat het nog met de 480?
Heb je de trilling al opgelost gekregen?
Het je ook de pook en bak nog goed werkend?
-
- 3rd Gear member
Gisteren met Iroll + Buurman gekeken naar het probleem. Verdacht is de rechter motorsteun. die dikke pot (rubber met olie gevuld). Deze lijkt 'op' doordat hij makkelijk 'uitveert' (d.w.z. met een schroevendraaier er tussen kun je zo het blok optillen) Moeilijk uit te leggen in woorden in ieder geval. Onze theorie is dat hierdoor een onbalans ontstaat bij het leveren van koppel (blok kantelt teveel) de trilling is ook rechts heviger dan links. dit duidt wellicht op het feit dat er 'iets' rechts minder goed vast zit.
Naar alle waarschijnlijkheid is het niet de bak (daarvan moeten de schakelbusjes vervangen worden) en aandrijfas.
verder geconstateerd dat ik de bodemplaat van het motorcompartiment mis...
Foto van de pot:

Naar alle waarschijnlijkheid is het niet de bak (daarvan moeten de schakelbusjes vervangen worden) en aandrijfas.
verder geconstateerd dat ik de bodemplaat van het motorcompartiment mis...
Foto van de pot:

- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
toevallig heb ik ook een lichte trilling in mijn 440 zitten, dit is vaak alleen bij 2200 toeren. ook die motorrubber die jij aanwijst is bij mij heel 'zwak'. Ik weet dat er bij de 2.0 en de turbo modellen een modificatie is geweest aan de bak zijde. Bij mij zit er gewoon een rubber zonder olie, bij mijn 460 2.0 zit wel een gemodificeerde motorrubber, deze ziet er hetzelfde uit als de zwake motorrubber, gevuld met olie dus. Ik ga nu dus proberen de 2.0 rubber over te zetten op mijn turbo, alleen komen de bout gaten niet overeen omdat die van de 2.0 groter zijn. Ik laat je nog weten hoe het afloopt.. alleen zal dat niet zo snel zijn omdat het bij mij maar lichtjes is.
oh ja, onderplaat heb ik nog voor je, mag je zo van me hebben.
Groetjes.
oh ja, onderplaat heb ik nog voor je, mag je zo van me hebben.
Groetjes.
-
- 3rd Gear member
nou half jaar verder, en nog geen zak opgeschoten. ik ga morgen op de brug de bak dr onder uit halen en verder alles wat maar van rubber is controleren.
- Iroll
- 6th Gear member
Shit dat het nog niet is opgelost! Nu ik het teruglees zit ik toch ook te denken dat er iets is fout gegaan met het monteren van de aandrijfas. Kan gebeuren dat je een lagerkogel in de bak hebt laten vallen met monteren. Check goed na of alle lagers nog op hun plek zitten voordat je de hele bak eronderuit haalt. Succes!
-
- 3rd Gear member
zo lunchpauze. hell of a job. linker aandrijf as is er uit, na eerst een uur bezig geweest te zijn met de karterplug die er niet uit wil, en inmiddels aan gruzelementen is. olie maar er uit laten lopen via de as aansluiting.
Heb technische hulp van Smits Autotechniek uit Ede om de hoek, dat scheelt. hij komt zo ook ff kijken naar de homokineet, deze heb ik nu open liggen.
ik kan zo op het oog niets vreemds ontdekken aan de aandrijfas of binnenkant van de homokineet. magoed, ik heb niet het oog van de techneut dus wordt vervolgd.
Heb technische hulp van Smits Autotechniek uit Ede om de hoek, dat scheelt. hij komt zo ook ff kijken naar de homokineet, deze heb ik nu open liggen.
ik kan zo op het oog niets vreemds ontdekken aan de aandrijfas of binnenkant van de homokineet. magoed, ik heb niet het oog van de techneut dus wordt vervolgd.
- hadico
- 5th Gear member
Controleer de bus in de bak eens waar de tripod in loopt als hier slijtkuiltjes in staan kun je ook een hevige trilling in je aandrijving krijgen doordat de tripod dan op het moment van belasten vast komt te liggen in die kuiltjes.
-
- 3rd Gear member
Er is ook een site ware monteurs en particulieren technische vragen kunnen stellen. Div garage's reageren hierop. Heb de link zelf niet meer, maar met wat zoeken op het forum vind je hem vast. Wellicht weet hadico wat ik bedoel?
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- hadico
- 5th Gear member
Ik ken deze site niet ik tap uit eigen ervaring werk dan ook al bijna 35 jaar bij Volvo, heb zelf ook eens zoiets aan de hand gehad en me blind gezocht ,bleek toen dus deze bus te zijn is trouwens een los onderdeel .
Dit euveltje hierna meer meegemaakt kwam eigenlijk alleen voor bij de turbo en 2 liters zal dus ook met de belasting te maaken hebben.
Dit euveltje hierna meer meegemaakt kwam eigenlijk alleen voor bij de turbo en 2 liters zal dus ook met de belasting te maaken hebben.
-
- 3rd Gear member
Ja das het beste natuurlijk! Zit nu mijn hoofd te breken over die site.. was erg handig.. ook over bifuel problemen.... ik ga staks misschien wel weer ff zoeken!
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
-
- Starter
-
- 3rd Gear member
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb dit inderdaad geconstateerd, zoals ik stiekem al verwacht had. Zie onderstaand een aantal foto's. 1 van de 6 vlakken (per lager van de aandrijf as 2 vlakken waar de as in valt) is enorm ingesleten (zeker 1 mm), gewoon ruw geworden.hadico schreef:Controleer de bus in de bak eens waar de tripod in loopt als hier slijtkuiltjes in staan kun je ook een hevige trilling in je aandrijving krijgen doordat de tripod dan op het moment van belasten vast komt te liggen in die kuiltjes.
Ik ben nu begonnen met het uitbouwen van de versnellingsbak. wat een hels karwei! volgend weekend weer verder.
Wat is het beste te doen? Zit te denken aan een compleet andere bak + bijbehorende aandrijfassen. Er zit nu een M51 373E onder.
Als je goed kijkt zie je rechts het ruwe, ingesleten gedeelte:

Aan de as zelf is helemaal niets te zien: