Zuinig rijden met de V50 1.6D

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
elo
1st Gear member

Omdat dit onderwerp nu vrij actueel is en omdat ikzelf ook wel op m'n verbruik wil letten zou ik graag wat tips krijgen hoe ik zo weinig mogelijk verstook (doch zonder aan comfort in te boeten, de airco zet ik dus niet af... ;))

groeten, elo
elo
1st Gear member

Nog eventjes verder gezocht. Tips blijven welkom.

http://netto.tijd.be/vrije_tijd/auto/Ri ... 0-1773.art
mYst
3rd Gear member

lol, sure schakelen op 2000 rpm met 'n diesel... als ik zo moet gaan rijden, dan mogen ze m'n rijbewijs, auto en heel de boel meehebben. dan ga ik wel met de bus :!:
elo
1st Gear member

Inderdaad, 't is een beetje een raar zicht en 't maakt ook een raar geluid als je zo vroeg schakelt. Aan hoeveel toeren schakel je best bij een 1.6?
Volvoorgaan
3rd Gear member

Het artikel waaraan je refereert bevat een hoop waarheden. Sportief rijden is leuk, schakelen met de 1.6D rond de 2000 toeren beter voor je portemonnee dan bij hogere toeren, of bij veel lagere toeren.

Ook merk ik met de 1.6D (ja, heb ik ook) dat het verbruik bij 120 km/h toch echt een stukje hoger is dan bij 110 km/h. Maar ja, ik rijd niet graag 110...
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
lancer
6th Gear member

Airco selectief gebruiken scheelt ook veel. De ECC kun je trouwens gewoon aan laten staan dan (Ventilator op Auto, Airco op uit). Ik heb hem nu alleen nog maar aan als het buiten warmer is dan pakweg 18-19 graden of als het regent (anders beslaat de ruit).

Gemiddeld verbruik is met 8% omlaag gegaan.
Mud
Starter

Op de Involve-site staat een filmpje met wat tips van Volvo. Maar de meeste zijn wel bekend hoor.

Al bij al is het uiterst persoonlijk, en merk ik dat er weinig mensen zijn die bv aan 105-110 km/h op een rustige autosnelweg cruisen. Ik vraag me steeds af waarom. Tijdswinst/verlies over geen lange afstanden is te verwaarlozen. Ikzelf ga meestal slechts aan 120km/h rijden als het nodig is bij drukker verkeer om "mee te gaan met de stroom".

Momenteel ben ik aan het testen om op ongeveer 2000tpm te schakelen ipv 2500-3000tpm.

Per tank zit ik nu rond de 4,9l/100km (zelf berekend - traject met bebouwde kom, 20-tal verkeerslichten en 30% autosnelweg). Er staan een dikke 5.000km op de teller.
elo
1st Gear member

Dat zijn toch redelijk spectaculaire resultaten op 5000 km. In ben ook niet iemand die perse 120 of zelfs meer moet rijden. 'k Rij altijd op mijn gemak. (alhoewel ik voor de veiligheid wel wat reserve wil inbouwen)
Overigens kan ik niet op de involve site. Mijn aanmelding lukt voorlopig niet. Nog even wachten...

elo
gevanje
4th Gear member

Tsja Elo, de meeste dingen waar we mee kunnen besparen zijn ondertussen wel bekend. Snel opschakelen, korte ritten vermijden en snelheid beperken maar ik kan me toch na een paar van dit soort ritjes niet beheersen en dan trap ik de auto weer eens op zijn staart. Ik rij een s60 d5 geartronic en wil er ook soms van genieten. Dit moeten we trouwens niet verwarren met aso gedrag!

Het is overigens zeer opvallend dat de diesels de laatste jaren flink meer gaan gebruiken door al die zogenaamde milieumaatregelen. Ik heb ooit een passat gereden bj. 1999 orig. 110 pk. Deze auto heb ik laten chippen en de auto liep daarna (en ook daarvoor trouwens) met gemak 1 op 18 tot zelfs 1 op 20. De volgende was een 130 pk, daarmee (met 6-bak) kon ik zelden zuiniger rijden dan 1 op 15. Ik blijf me afvragen wat de laatste snufjes daadwerkelijk aan positiefs betekenen voor het milieu. Mijn garagehouder is dezelfde mening toegedaan.
sbv
6th Gear member

Mijn Golf III tdi 90 pk liep meestal zo rond de 1:19 op langere stukken nog wat zuiniger. Ik heb in 17 maandan ca 120000 km ermee gereden
Bij echt heel erg doortrappen was het dan 1:16.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Fredhead
Geartronic member

Die "oude" TDi-tjes zijn inderdaad erg zuinig ja, collega van mij rijd een Passat 110 Pk TDi en die komt nooit onder de 1 op 18.

Met de V50 ga ik dat echt niet halen, blijf meestal steken rond de 1 op 14 en als ik het gas een beetje extra intrap, ook met optrekken gaat het verbruik nog wel een stukje naar beneden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gait
3rd Gear member

elo schreef:Inderdaad, 't is een beetje een raar zicht en 't maakt ook een raar geluid als je zo vroeg schakelt. Aan hoeveel toeren schakel je best bij een 1.6?
Ze hebben het mij tijdens rijlessen al aangeleerd om vroeg te schakelen.
Ik krijg nu dan ook een onbehaaglijk gevoel als ik in mijn huidige auto 50 km/h in de 3e versnelling rij (1900/2000 tpm), ik rij dan ook eigenlijk altijd 50 in zijn 4 (en schakel bij de 70 op naar de 5e)

Omdat ik me dan weer niet irriteer aan de 3000 toeren bij 120 in de 5e versnelling, concludeer ik dat het een puur een kwestie van gewenning is.

Volgens mij scheelt het ook echt: ik rij redelijk door (wel veel snelweg) en wil ook weleens proberen om een golf gti bij te houden bij het stoplicht. Toch haal ik op deze manier een verbruik van 4,6/4,7 liter (ruim 1 op 21) met een oude afgetrapte 1.7 diesel corsa, dat is ook de fabrieksopgave. Als ik de airco constant aan heb gaat het trouwens wel richting de 1 op 20 (blij dattie het sinds een paar weken niet meer doet :))
gevanje schreef:Het is overigens zeer opvallend dat de diesels de laatste jaren flink meer gaan gebruiken door al die zogenaamde milieumaatregelen. ... Ik blijf me afvragen wat de laatste snufjes daadwerkelijk aan positiefs betekenen voor het milieu. Mijn garagehouder is dezelfde mening toegedaan.
Ik denk dat het hogere verbruik voor een deel te wijten is aan het hogere gewicht van nieuwe auto's (grotere auto's, nieuwste snufjes op gebied van milieu, veiligheid en comfort). Ook milieumaatregelen als een roetfilter zorgen voor een hoger verbruik heb ik me laten vertellen.

Echter is het niet primair het aantal liters brandstof wat een auto gebruikt wat negatief is voor het milieu. Als een auto meer brandstof verbruikt maar daarmee minder schadelijke stoffen als CO2, NOx en roet uitstoot is dat wel degelijk beter voor het milieu en volksgezondheid.

Het hogere brandstofverbruik is eerder nadelig voor de economische groei en je portemonnee.
sanco
5th Gear member

Gait schreef: Echter is het niet primair het aantal liters brandstof wat een auto gebruikt wat negatief is voor het milieu. Als een auto meer brandstof verbruikt maar daarmee minder schadelijke stoffen als CO2, NOx en roet uitstoot is dat wel degelijk beter voor het milieu en volksgezondheid.
Deels gelijk, nl vwb roet en NOx, echter CO2 uitstoot is 1 op 1 verbonden aan het aantal liters wat je verbruikt dus daar geldt gewoon voor: meer verbruik is meer CO2. En tsja, wat uiteindelijk beter is voor ons milieu en onze gezondheid... daar zijn de deskundigen het immers nog steeds niet over eens.... Ik hoop in elk geval dat de hoge olieprijs tot gevolg heeft dat de ontwikkeling van zuinige (en schone) motoren in een stroomversnelling komt.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Boswachter
4th Gear member

mijn tips, schakelen bij 200 toeren maar laat de auto niet onder de 1600 toeren komen (dan lijkt het verbruik weer omoog te gaan) gebruik de cruise-control bij 50 is het handig tegen bonnen, op de 80-120 wegen kan je er prima meet uit de voeten. met de + en - kan je wat aanpassen als iemand anders net een ander tempo heeft.
en houdt je gewoon aan de snelheid is wel zo veiig (110 rijders zorgen regelmatig voor problemen omdat het niet verwacht wordt, mijn schoonouders hadden een lada en vonden rijden op de snelweg doodeng, totdat ik ze liet zien dat de kilometerteller een afwijking van 15% had, ze gaven aan dat iedereen in NL te hard reed, lol) naar Duitsland de eerste vakantie reed ik 130 en zij 160 en nog hielden ze me niet bij.....
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”