alweer een lege accu zonder iets te doen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
serraris
Starter

De zoekmachine lijkt het bij mij niet te doen, dus open zelf maar een topic.

Ik heb ruim een jaar een Volvo 440. Prima ding, nooit ook maar 1 probleempje mee gehad, enkel een lampje moeten vervangen in die tijd...

Ik wilde zaterdagochtend wegrijden; lege accu (deurvergrendeling, lichten en radio deden het nog wel). Zaterdagavond de auto van een vriend van me er naast gezet met wat startkabels. Mn 440 startte meteen en ik heb even een stukkie gereden. Bij het wegzetten van de auto nog eens goed gecontroleerd of ik niets aan heb laten staan, maar dat was niet het geval.

Nu, vanochtend, wilde ik weer wegrijden, maar zit nu weer met hetzelfde probleem. Of de accu laat niet op of hij loopt langzaam leeg. Ik vond op internet wel dit verhaal:

http://www.askanowner.nl/qa/view.asp?gu ... qid=137858
Dat met die puntjes solderen, zou dat bij mij van toepassing kunnen zijn, of heb ik een probleem met mn dynamo of relais? Is er een simpele manier om er achter te komen wat het is zonder dat ik hem naar een garage hoef te brengen?
imker
2nd Gear member

Ik denk dat ofwel je alternator niet meer werkt ofwel je accu gewoon stuk is. Maar omdat je radio enz. het wel doet gok ik op een versleten accu.
240 DL 170000km LPG
serraris
Starter

Misschien dat het er nog iets mee van doen heeft: laatste tijd (geen idee hoe lang precies, maar wel al een paar maanden) start hij niet meteen, maar was het altijd sleutel omdraaien, 1 2 3, vroem. Misschien dat dat een aanleiding voor iets kan zijn?
Yoghi
2nd Gear member

Ik vermoed dat je dynamo gewoon stuk is rij even langs een garage en laat het nakijken. (vragen ze normaal niks voor)

Dan ben je er snel genoeg achter of het de accu of de dynamo is.
Tuned Ex Klpd T5
Afbeelding
nielo
3rd Gear member

als de dynamo rot is gaat je accu lampje branden.
Maar meten is weten:)
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
imker
2nd Gear member

Ik denk ook wel dat je accu versleten is. Eens laten meten is inderdaag het verstandigste en in een wip gedaan.
240 DL 170000km LPG
Iroll
6th Gear member

Laat de motor stationair lopen en meet de spanning aan de accupolen met een multimeter. Moet zo'n 13,5-14volt zijn. Is het minder dan is of je dynamo verrot of de rode kabel van dynamo naar accu is slecht of maakt slecht contact.
Je accu moet na een nachtje stilstand zo'n 12,5-13 volt geven als de motor niet draait. Als hij minder (12v) spanning geeft dan is de accu eraan.
Maar ik heb het idee dat het bij jou slechte contacten van de dikke rode kabels zijn van dynamo naar startmotor en naar de accu gezien je symptomen. Haal ze eens los en maak ze schoon met contactspray en staalborsteltje/schuurpapiertje en monteer ze weer met wat vaseline erop. Voordat je dit doet EERST de massa kabel van de accu halen en die ook overal controleren en schoonmaken. Massakabel pas weer aansluiten op de accu als je de rode kabels(+) hebt gedaan. Een andere mogelijkheid is een slecht contactslot. Als het nog eens gebeurt rommel eens met je contactsleutel in het contactslot.
Bart Giesen
5th Gear member

@ Iroll; idd!

Probeer dat eerst maar. Meten is weten.
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

Mischien is de diodebrug defect op je dynamo.
Dan loopt je accu ook langzaam leeg.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Rob
2nd Gear member

Ik heb ook al een paar keer een lege accu gehad, accu vervangen, dynamo nagekeken, niets gevonden. Uiteindelijk bleek het lampje van het handschoenenvakje (wat een naam eigenlijk, heb daar nog nooit handschoenen in gehad!) te blijven branden, is van de buitenkant absoluut niet te zien, tenzij je er in het pikkedonker met je neus bovenop zit. Na verloop van tijd komt er wat meer speling in het deksel te zitten, waardoor de schakelaar niet meer ver genoeg wordt ingedrukt. Ik heb de schakelaar iets dikker gemaakt met een stukje rubber, maar het lampje eruit halen is een betrouwbaardere oplossing....
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”