Vocht rond kachelventilator

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
ginafje
2nd Gear member

Vandaag dochter afgehaald bij vliegveld zaventem , dus de gehele reis met airco aan gereden,na ongeveer 20 km voor thuiskomst de airco uitgezet.Een uur na thuiskomst moest ik nog even weg was de voorruit binnen wat vochtig en hoorde onder het rijden net zo'n geluid van water wat van de ene kant naar de andere kant loopt .thuis gekomen gekeken blijkt de kachel ventilator zeiknat,maar rook niet naar koelvloeistof en deze stond nog precies op peil,maar de afvoer van de airco stond wel te druppen terwijl deze niet meer aan heeft gestaan,heeft iemand dit alles ondervonden? :roll:
Iroll
6th Gear member

Was erg vochtig vandaag, zal wel condens zijn die van de verdamper afkomt. Kan je voorkomen door 5 min voor het einde van de rit de airco uittezetten maar de blower aan te laten. Daarmee voorkom je vervelende geurtjes die ontstaan door schimmelvorming op de verdamper door condens. Zodoende is de verdamper niet meer kouder als de omgeving en ontstaat er geen condens. En je verdamper gaat ook een stuk langer mee!
edit: lees nu pas dat je de airco had uitgezet, maar had je de blower wel aanstaan? Klotsen van water kan komen omdat de afwatering van het kachelhuis verstopt zit met troep, bladeren ed. Snel wat aandoen, anders rot de boel door en gaat je kachelmotor eraan door het vocht.
ginafje
2nd Gear member

Bedankt iroll

Dacht zelf ook aan zoiets, de blower draait altyd(vind ik wel een nadeel) ,en dat schoonmaken hoe kan je dat het beste doen? Met lucht via de afvoer van het condenswater of kachelventilator uitbouwen!
Iroll
6th Gear member

Ik vrees toch dat je het kachelhuis moet uitbouwen, is de enige manier om de troep te verwijderen. Plaats ook een filter (fijn gaas, afzuigkap filter, panty oid) over de luchtinlaat om te vookomen dat er weer troep in komt.
ginafje
2nd Gear member

Iroll ik heb de oorzaak gevonden,vorige eigenaar had op de afvoer van de airco naar buiten een haakse verbinding gemaakt van waarschijnlijk een rubber van een bougiekabel ingaand 10 mm uitgaand 3 mm dus er zat wat afval voor.Trok de rubbr eraf en er kwam denk ik wel een 1/2 liter water uit gelopen.Opgelost met een mooi stukje slang van 10 mm netjes rond naar beneden :lol:
Plaats reactie

Terug naar “De 480”