Radiateur

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Fix je het een, houdt het ander ermee op. Nou ja, nu heb ik er tijd voor in ieder geval.
Radiateur dus lek. Opnieuw een vraag hoe uitwisselbaar zoiets is? Ikzelf heb een '70, maar zie '73 te koop staan. Zijn die verschillend? En eventueel een van een 140?

Alvast bedankt maar weer :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Radiateur van de 164 is in alle bouwjaren gelijk voor zo ver ik weet. Enige verschil is automaat versus handbak. Van de 140 past ie niet, die is kleiner. Kijk uit met 2e hands, vaak zijn die ook rot. Je kan je eigen rad. ook laten reviseren, zal zo rond de €200 kosten schat ik voor een 164. Bel eens rond bij revisie bedrijven voor een prijs opgaaf, of neem de gok en schaf 'm 2e hands aan.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bedankt weer voor je informatie Iroll. Ik weet het met 2de hands, maar ik vind 200 toch wat prijzig en neem dan liever de gok :) Tot nu toe goede ervaringen mee gehad.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

hallo Jordos, ik heb nog een lekdichte radiator staan, enige minpunt is dat er wat van die luchtfinnetjes vergaan zijn. Verder helemaal oke. Mag weg voor paar tientjes.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ah shit, heb er gister een opgehaald helemaal in Groningen. Maar bedankt voor je aanbod. Ik ga hem er van de week inzetten, mocht hij toch niet waterdicht zijn, laat ik je het weten.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ik had dus een lekke, die man opgebeld en hij heeft een ander gestuurd. Deze ziet er goed uit, maar het is er wel een van een automaat (als ik het goed zie).
Moet ik die extra leidingen nog dichtmaken oid?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Laat maar zitten, deze is ook lek...
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

Jordos schreef:Laat maar zitten, deze is ook lek...
Die extra leidingaansluitingen had je dicht moeten make maar aangezien hij toch al lek is... :roll:
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

OMG het zit je ook niet mee he... :(
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Nog ff en je had een nieuwe kennu kopu :lol:
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Die extra leidingaansluitingen had je dicht moeten make
Nee hoor, de ATF koeler staat niet in open verbinding met het koelwater. Anders zou het een wel heel aparte oliekoeler zijn!
Gebruikersavatar
volvodutchy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2008 - 13:54
Contacteer:

Er is wel degelijk een verschil, de vroege radiator heeft de slang aan de bovenkant in het midden zitten.
De latere versies aan de zijkant om ruimte te maken voor de polie van de stuurbekrachtiger.
Overigens zou ik het koelblok laten vervangen en dan gelijk een met meer koelkanalen gebruiken van koper.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Nieuwe radiateuren van ouwe auto's hoeven niet erg veel te kosten. Voor mijn ouwe Benz was ik vorig jaar ongeveer 190,- kwijt aan een splinternieuwe (en dat was er dan nog eens een met een automaatoliekoeler erin...).

Als je bij de plaatselijke radiateurenhandel informeert, kan het wel eens enorm meevallen. En 2e hands-radiateuren zijn eigenlijk altijd kapot of gaan na een paar honderd kilometer kapot, omdat die dingen doorgaans een hele tijd zonder koelvloeistof hebben stilgestaan.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Nou die man geeft mijn geld terug hoor, dus tot nu toe kost het alleen nog maar tijd. Volvodutchy, je hebt gelijk er zit een verschil in de aansluiting.

Ik heb nu ondertussen 3 lekke radiateurs staan, misschien kan ik ergens een voordelige ruil maken :D
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
volvodutchy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2008 - 13:54
Contacteer:

Je kunt bij een aantal revisie bedrijven nog een nieuw koelblok laten monteren, ik woon in de buurt van Velp (bij Arnhem) en kan Gerritsen Autoradiateuren service op de Sophiastraat 19a in Velp aanbevelen.
Al meerdere malen gebruik van gemaakt
Tel 026-3618581
Ed
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Heh das een beetje uit de buurt voor mij, maar bedankt voor de tip volvodutchy. Misschien dat ik eens zo'n bedrijf in de buurt ga opzoeken...
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Bel Wim Bottinga eens van VOLVO CLASSICS in scherpenzeel. Die heeft goeie staan van zowel 140, 160 als van 200 serie. Ik heb zijn nummer wel voor je als je wilt,. Je kunt ook op de site van volvo classics kijken.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Verschil in aansluiting is geen probleem, gewoon de bijpassende radiateur slang erop en klaar ben je.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ja klopt, Iroll, met een andere slang is het geen probleem.

Thx hesened, ik heb hem een email gestuurd. Kan ik mooi zaterdag langs gaan dan ben ik toch in Utrecht.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Weet iemand hoe ik contact kan opnemen met Ferdy? Hij reageert niet op mijn berichten...
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”