Cuppende banden S60?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T!M
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25.11.2004 - 09:03
Locatie: Nijmegen

De banden (achter) van mijn S60 2.4 uit 2001 zijn naar mijn mening 'gecupt'.

Ik heb zelf de 17" Tethys velgen icm Dunlop SP 6000 banden.

Hebben meer berijders van een S60 hier last van?
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Laatst liet ik mijn V70 uitlijnen bij de bandenboer. Die merkte op dat m'n banden ook langzaam aan aan vervanging toe zijn. Het probleem zou zijn dat de achterbanden "cuppen"....

Ik weet niet precies was dat is maar het bonkt wel ietsje in de achterpartij.
Hij raadde mij banden van TOYO (r1 geloof ik) aan. Deze zouden hier geen last van hebben.(à 159 euro per stuk)
Ook ik heb 17"velgen met 225 banden erop..(pirelli's)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ik heb al eerder iets over cuppende banden geschreven, maar op dit forum kan ik moeilijk op onderwerp zoeken; daarom nogmaals samengevat:
het cuppen van banden (ook wel zwerfslijtage of hoog/laag slijtage genoemd) komt bijna altijd voor op de niet aangedreven wielen. Slijtage is het gevolg van wrijving (hitte) en als dat ongelijkmatig gebeurt betekent dat dat het loopvlak van de band gedurende het afrollen niet gelijkmatig kontakt met de weg heeft; een aangedreven band heeft dit door de aandrijfkrachten beter. Oorzaak kan bv zijn dat de schokdemping niet ideaal is, waardoor de band gaat stuiteren en dus gaat cuppen, en als er dan eenmaal een slijtplekje komt wordt dit alleen maar groter. Toen ik nog "in de banden zat" hadden de Volvo's uit die tijd (1980-1985) er bv erg veel last van. Kan ook een combinatie zijn van vering en wielophanging en niet te vergeten de juiste spanning!!!!
Nu is de ene band wel wat gevoeliger voor dit soort slijtage dan de andere: is sterk afhankelijk van de vorm van het profiel, op mijn astraatje bv heeft de Goodyear er veel meer last van dan de Michelin, maar ook die komt uiteindelijk aan de beurt.
Remedie? in ieder geval goede schokbrekers monteren en de juiste spanning aanhouden
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Mijn 244 heeft al zo lang ik hem heb last van een onverklaarbare trilling bij een bepaalde snelheid, lijkt erg op onbalans.
Ik kwam er niet uit tot ik ontdekte dat er een voorste schokbreker lekte en de oorzaak daar zocht, 2 nieuwe koni's boden ook geen soelaas echter.
Nu eens even naar de banden gekeken en ....ja hoor, platte stukken.
Onregelmatige bandenslijtage door de rotte schokbreker is de oorzaak geweest van dit alles denk ik nu.
Binnenkort eens een paar nieuwe proberen dus!!
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

De conti's van mijn pa onder z'n s60 waren ook gecupt. liggen nu in de garaga om ooit eens opgegreden te worden. ik heb michelins(V70) en vooralsnog geen last.

banden op tijd rouleren (voor-achter) lijkt mij ook nuttig remedie; op tijd: je moet stevig gummen om gecupte achterbanden op de vooras weer rond te krijgen lijkt mij.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33119
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Onze vorige V70 2.4T had dit probleem met Michelin Pilot Sports, de T5 met Michelin Pilot Sports II had dit ook. En nu nog geen last van met nieuwe PSII.
Maar het is een bekend probleem van V70s en S60s op de één of andere manier!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

nauticbluepearl schreef:je moet stevig gummen om gecupte achterbanden op de vooras weer rond te krijgen lijkt mij.
:lol: :lol: Dat hoort ook op de achteras te gebeuren :wink:
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik heb dit met een V40 een paar jaar geleden ook gehad met de achterbanden terwijl de schokbrekers al vernieuwd waren en heb toen de tip gekregen kruislings te verwisselen.
De banden draaien dan dus de andere kant om en op de andere as.
Ook daar zullen wel diverse nadelen aan kleven, maar na een paar 1000 km waren ze weer redelijk vlak geworden en heb ik ze terug gezet.

Vraag eerst advies aan een bandenboer voor je dit ook gaat doen!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”