Pagina 1 van 1
Cuppende banden S60?
Geplaatst: 26.09.2005 - 12:09
door T!M
De banden (achter) van mijn S60 2.4 uit 2001 zijn naar mijn mening 'gecupt'.
Ik heb zelf de 17" Tethys velgen icm Dunlop SP 6000 banden.
Hebben meer berijders van een S60 hier last van?
Geplaatst: 27.09.2005 - 08:58
door Hans
Laatst liet ik mijn V70 uitlijnen bij de bandenboer. Die merkte op dat m'n banden ook langzaam aan aan vervanging toe zijn. Het probleem zou zijn dat de achterbanden "cuppen"....
Ik weet niet precies was dat is maar het bonkt wel ietsje in de achterpartij.
Hij raadde mij banden van TOYO (r1 geloof ik) aan. Deze zouden hier geen last van hebben.(à 159 euro per stuk)
Ook ik heb 17"velgen met 225 banden erop..(pirelli's)
Geplaatst: 27.09.2005 - 17:31
door ps-amazon
ik heb al eerder iets over cuppende banden geschreven, maar op dit forum kan ik moeilijk op onderwerp zoeken; daarom nogmaals samengevat:
het cuppen van banden (ook wel zwerfslijtage of hoog/laag slijtage genoemd) komt bijna altijd voor op de niet aangedreven wielen. Slijtage is het gevolg van wrijving (hitte) en als dat ongelijkmatig gebeurt betekent dat dat het loopvlak van de band gedurende het afrollen niet gelijkmatig kontakt met de weg heeft; een aangedreven band heeft dit door de aandrijfkrachten beter. Oorzaak kan bv zijn dat de schokdemping niet ideaal is, waardoor de band gaat stuiteren en dus gaat cuppen, en als er dan eenmaal een slijtplekje komt wordt dit alleen maar groter. Toen ik nog "in de banden zat" hadden de Volvo's uit die tijd (1980-1985) er bv erg veel last van. Kan ook een combinatie zijn van vering en wielophanging en niet te vergeten de juiste spanning!!!!
Nu is de ene band wel wat gevoeliger voor dit soort slijtage dan de andere: is sterk afhankelijk van de vorm van het profiel, op mijn astraatje bv heeft de Goodyear er veel meer last van dan de Michelin, maar ook die komt uiteindelijk aan de beurt.
Remedie? in ieder geval goede schokbrekers monteren en de juiste spanning aanhouden
Geplaatst: 27.09.2005 - 19:45
door Jaap
Mijn 244 heeft al zo lang ik hem heb last van een onverklaarbare trilling bij een bepaalde snelheid, lijkt erg op onbalans.
Ik kwam er niet uit tot ik ontdekte dat er een voorste schokbreker lekte en de oorzaak daar zocht, 2 nieuwe koni's boden ook geen soelaas echter.
Nu eens even naar de banden gekeken en ....ja hoor, platte stukken.
Onregelmatige bandenslijtage door de rotte schokbreker is de oorzaak geweest van dit alles denk ik nu.
Binnenkort eens een paar nieuwe proberen dus!!
Geplaatst: 28.09.2005 - 13:30
door nauticbluepearl
De conti's van mijn pa onder z'n s60 waren ook gecupt. liggen nu in de garaga om ooit eens opgegreden te worden. ik heb michelins(V70) en vooralsnog geen last.
banden op tijd rouleren (voor-achter) lijkt mij ook nuttig remedie; op tijd: je moet stevig gummen om gecupte achterbanden op de vooras weer rond te krijgen lijkt mij.
Geplaatst: 14.11.2005 - 18:49
door Paul
Onze vorige V70 2.4T had dit probleem met Michelin Pilot Sports, de T5 met Michelin Pilot Sports II had dit ook. En nu nog geen last van met nieuwe PSII.
Maar het is een bekend probleem van V70s en S60s op de één of andere manier!
Geplaatst: 14.11.2005 - 22:10
door Jaap
nauticbluepearl schreef:je moet stevig gummen om gecupte achterbanden op de vooras weer rond te krijgen lijkt mij.

Dat hoort ook op de achteras te gebeuren

cuppende banden
Geplaatst: 15.11.2005 - 17:11
door XC70 OR
Ik heb dit met een V40 een paar jaar geleden ook gehad met de achterbanden terwijl de schokbrekers al vernieuwd waren en heb toen de tip gekregen kruislings te verwisselen.
De banden draaien dan dus de andere kant om en op de andere as.
Ook daar zullen wel diverse nadelen aan kleven, maar na een paar 1000 km waren ze weer redelijk vlak geworden en heb ik ze terug gezet.
Vraag eerst advies aan een bandenboer voor je dit ook gaat doen!