Onverklaarbaar geluid bij koud stationair

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Na zo'n 3000km Zuid Frankrijk, waar mijn 2.5D zich uitstekend heeft gedragen, is er een vreemd geluid ontstaan wat ik niet kan verklaren.

Naar de garage heeft geen zin, omdat het verdwijnt als de auto warm is.

Bij koud stationair draaien is er een geluid dat het best te vergelijken valt met het ronschudden van grind in een bakje: Een soort kruising tussen sissen en ratelen en een combinatie daarvan. Het gaat af- en aan. Soms hoor je het even helemaal niet en dan begint het weer. Het lijkt uit de cylinderkop te komen of uit het distrubitieriemgebied.

Verder loopt de motor prima maar ik vraag me toch af wat het kan zijn.
Jeroen

V50 1.6 benzine
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb nog even verder gezocht en iemand gebeld die verstand had van de 2,5 TDI en hij suggereerde dat het de vacuumpomp kon zijn.
Wat ik echter lees over de vacuumpomp is dat het echt tikken is wat je hoort, dit is meer het geschud van grind in een stalen bak. (Of wat mijn zoon suggereerde: "Pap, er is een Cicade meegekomen uit Frankrijk en die zit in je motor"........ :D )
Bovendien is het niet konstant, het gaat af en aan. Ook bij het hard intrappen van de rem gaat het niet direct weg en hoor je het geluid, hoewel veel minder, weer terugkomen.

Ook weet ik niet of bij een kapotte vacuumpomp het geluid verdwijnt als je motor maar een beetje warmloopt.

Misschien moet ik ff een geluidsbestandje plaatsen?
Jeroen

V50 1.6 benzine
crackedtooth
5th Gear member

naar garage rijden met fiets achterin en na tijdje terugkomen en met hun kijken?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Goed idee, ware het niet dat ik voor de identificatie van dit geluid minder vertrouwen stel in de plaatselijke garages dan de collectieve ervaring op dit forum......;)
Jeroen

V50 1.6 benzine
Thijs
7th Gear member

BarnOwl,

Ff iets anders tussendoor als het mag??
Fasttech tuned, bij welke km stand is dat gedaan en hoeveel staat er nu op de teller? Ben je ook zuiniger gaan rijden??

En die geluiden, zou dat niet de krukaspoelie kunnen zijn van je multiriem? Heb ik hier op het forum ook enge verhalen over gelezen... Het is maar een suggestie..
Of wellicht een scheur ergens bij een van de metalen delen van de turbo, omdat je het ook had over sissen?? Als de motor warm wordt zal het metaal van het turbohuis uitzetten en dan weer "ogenschijnlijk dicht" zijn waar bij het ratelen komt van het aanlopen op de schoepen??
Als je de toeren op laat lopen, gaat het geluid dan mee omhoog met de frequentie van de motor?

Succes in ieder geval! Dit soort storingen zijn vervelend!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de suggesties Tarman!
Het kan de trillingsdemper/krukaspoeli niet zijn die is nml. 3 weken geleden al vernieuwd.
Dat turbo verhaal klinkt niet echt fijn. Alleen kan ik me niet voorstellen dat dat niet te merken zou zijn tijdens het rijden. Met de prestaties is helemaal niets mis.

Ik maak me er ook niet al te druk over, vandaag wilde ik het geluid opnemen maar de hele dag niks gehoord. Ik houd het echter wel in de gaten.

Om jou vraag te beantwoorden: De chiptuning is uitgevoerd bij 220.000 km en er staat nu 230.000 op de klok. Of ik echt zuiniger ben gaan rijden weet ik niet omdat ik hem een week na ik hem gekocht heb laten tunen.
Als ik echt op zuinig rijd haal ik 6,5 liter op 100km en op de lange afstanden 5,9. Bij normaal rijden zit ik gemiddeld 7 l op 100km. Die 5,4 van jou haal ik dus bij lange na niet!
Jeroen

V50 1.6 benzine
Thijs
7th Gear member

Thnx voor de reactie! Ik moet zeggen dat het ook echt wel een sport aan het worden is hoor, zuinig reiden. Dit valt en staat met wel of geen stadsritjes. Die zijn echt funest voor het verbruik.. Overigens ij de BC gister terug gezakt naar de 5.3!!

Als het boeltje bij jou niet al te lang geleden vervangen is kan het wel een gevolg van de reparatie zijn! Dat met die fiets kan wellicht niet, maar ik zou dan vragen of je even een andere auto mee mag.. Zodat ze toch ook even kunnen luisteren. Zulk soort vervangingen blijven "ingewikkeld", er moet veel los gehaald worden..
Dan heb je ze de distributieriem met rollen ook gedaan? En de brandstofpompriem?
De airco blaast ook nog lekker koud? Hoor je ook verschil in de geluiden waar je het over hebt als de airco uit staat of aan?
Veranderd het geluid als je heel lichtjes stuurd als je stil staat en stationair draaid?
Zo kunnen we dingen uit sluiten!
We horen het wel weer!

Succes, grtz Thijs
Volvo V70N 2.5D MT 2000
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb het vanmorgen bij koude start weer even gehoord, maar na een paar minuten rijden is het weg. Je hoort het trouwens zowieso niet tijdens het rijden, je moet echt de klep open hebben om het te horen. Het is inderdaad meer trillend sissen als tikken. (ssstsksksksksk....sssksksks...sksksks)Misschien een lekje in een slang?

Ze hebben bij de vervanging van de trillingsdemper ook de multiriem en de spanrol vervangen. De distributieriem is nagekeken en daar schijnt niks mis mee te zijn.

Inderdaad veranderd het geluid als ik licht aan het stuur draai (stationair-stilstand), dit is de enige actie die iets veranderd in het geluid.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Thijs
7th Gear member

Ach, voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk maakt dit voor mij wel de stuuroliepomp verdacht.. Maar feit is dat geluiden toch wat lastig te traceren zijn zo over de PC ::? .
De stuuroliepomp zit volgens mij ook onder de multiriem. Met het vervangen van de riem komt er een net iets andere spanning op de pomplagers te staan, daar de riem nooit exact dezelfde spanning kan hebben als de oude riem. Zo kan het dat lagers die op het punt stonden de geest te geven dit ook direct doen..
Maar als ik je geluid lees (haha) zou het toch ook iets in lekkage van lucht kunnen zijn..
Maar wees gerust, als het de lagers van de stuurpomp zijn zal dit niet direct grote gevolgen krijgen. Zorg iig dat je voor de boel afbreekt even bij de dealer langswipt. Ahum
Als de geluiden nog erger worden zou ik me pas echt druk gaan maken dus.
Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik best even LIVE willen luisteren hoor!
Volvo V70N 2.5D MT 2000
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Met zo'n mooie Volvo als jij hebt is niets toch ver weg...........? :wink:
Hehehe.....ik wacht wel even af. Bij de volgende beurt zal ik het bij de garage melden. Ik denk idd niet dat de auto in de soep draait door dit verschijnsel. (FF afkloppe)
Jeroen

V50 1.6 benzine
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”