Speciale diesel (V-power e.d.) NIET RENDABEL!!!!

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Veezeventig
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 14.09.2005 - 22:39
Locatie: Almere

'K hoorde de afgelopen week dat het Ministerie van Defensie bij TNO een opdracht had gegeven voor een onderzoek naar het feit of de speciale diesels (V-power, BP ultimate, enz., enz.) wel of niet rendabel zouden zijn.
Men beloofd een aantal dingen bij speciale diesels, zoals zuiniger, schoner, enz., enz.!
Ik hoorde vertellen dat de uitslag een beetje tegenviel voor de speciale diesel. Men ging uit van een gemiddelde prijs verschil van 7 eurocent duurder ten opzicht van de gewone diesel. Uit het onderzoek van TNO bleek dat men van deze 7 eurocent ongeveer 1,5 eurocent terug verdient (Hier is o.a. in mee genomen het zuiniger rijden, schoner, e.d.).
Het blijkt dus uiteindelijk dat de 'speciale diesel' rendabel is voor de brandstofmerken zelf!!!! De kosten voor deze 'speciale diesel' zijn dus altijd nog 5,5 eurcent duurder dan de gewone diesel.

Daar ik dit van horen en zeggen heb, kan ik dus alleen maar zeggen: "Als ik lieg, heeft degene die dit mij vertelde tegen mij gelogen"!!! DERHALVE kan ik dus niet 'garant' staan voor de waarheid van voornoemde. Maar ik vermoed dat het wel degelijk zo is!!!! In ieder geval vond ik het een interresant iets om jullie mede te delen. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40884
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zolang dit niet officieel is maar een gerucht zonder onderbouwing, lijkt het me beter om van de uitroeptekens, vraagtekens te maken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

GghaGha...
8)
(met jambers stem)
maar het verhaal klopt dus wel..


op www.adac.de
staat een test die het bovenstaande onderbouwt!

Zo ook met Vpower benzine (en al die andere 100 octaan brandstoffen)
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik ben er ook bang voor...
Ik heb een dik jaar V-power gereden met het echte idee dat het spul zuiniger was. Nu ben ik overgegaan naar Q8 en ik haal betere cijfers. Ik ben wel een slag rustiger gaan rijden maar die twee factoren heffen elkaar in mijn beleving genoeg op...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Reitse schreef:Ik ben er ook bang voor...
Ik heb een dik jaar V-power gereden met het echte idee dat het spul zuiniger was. Nu ben ik overgegaan naar Q8 en ik haal betere cijfers. Ik ben wel een slag rustiger gaan rijden maar die twee factoren heffen elkaar in mijn beleving genoeg op...
Nou vooral dat rustiger rijden scheelt.
Bij mij 25% (nieje ried'n weet je wel)
160 is niet meer mijn snelheid op de A50
scheelt wel
alleen die sticker, die moet van voor naar achter, nu

Afbeelding
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Veezeventig
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 14.09.2005 - 22:39
Locatie: Almere

Even gekopieerd voor jullie, de ADAC test:

Diesel: SHELL "V-Power" und ARAL "Ultimate"

Die neuen Diesel-Kraftstoffe zeichnen sich nach Angaben der Hersteller durch besondere Additive (Zusätze) aus, V-Power enthält außerdem fünf Prozent synthetischen Kraftstoff, der aus Erdgas (GTL) hergestellt wird.
Für den ADAC-Test wurden ein Ford Galaxy 1.9 TDI mit Pumpe-Düse-Technik sowie ein Opel Zafira 2.0 DTi ausgewählt und auf jeweils 4000 Kilometer lange Messfahrten (überwiegend innerstädtisch) geschickt. Zusätzlich erfolgten Untersuchungen zu Abgas und Verbrauch auf dem Prüfstand.


Die Zusicherungen der Hersteller



SHELL V-Power ARAL Ultimate
senkt Emissionswerte
optimiert die Verbrennung
entfernt Ablagerungen
mobilisiert Leistungsreserven
ist für alle Dieselmotoren geeignet
bessere Motor-Innenreinigung
Korrosionsschutz
reduzierte Schaumbildung
leiserer Motorlauf
geringere Emissionen (HC, CO minus 20 %)
geringerer Verbrauch (durchschnittlich 2 %)
Leistungssteigerung (durchschnittlich 4,5 %)


Die Ergebnisse für die Dieselsorten


Der ADAC hat 1,6 bis 4,5 Prozent mehr Motorleistung gemessen, was im Fahrbetrieb nicht stark auffällt. Der Kraftstoffverbrauch verringerte sich (bei den beiden genannten Fahrzeugmodellen) um 1,0 bis 5,6 Prozent. Die Schadstoffemissionen zeigten sich sehr uneinheitlich und lassen deshalb keine Aussagen über eine Tendenz zu.

Die leichten Verbesserungen werden mit einem deutlichen Preisaufschlag bezahlt. Immerhin gibt es – im Gegensatz zu den Premium-Benzin-Sorten, die an Tanksäulen von Shell und Aral das "Super Plus" verdrängt haben – die konventionellen Diesel-Sorten weiterhin, so dass der Verbraucher selbst wählen kann.

Jetzt sind die Fahrzeughersteller gefragt, Motoren anzubieten, die mit Premium-Diesel deutlichere Vorteile gegenüber konventionellem Diesel-Kraftstoff zeigen – in Bezug auf Verbrauch, Leistung und Schadstoffe.


Zo, klopt mijn verhaal wat ik gehoord heb dus toch. Gelukkig maar, het blijkt wel enigzins een paar kleine voordelen te hebben, maar het is dus niet rendabel. DE KEUZE is dus aan de verbruiker zelf.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Misschien niet direct rendabel als het gaat om minderverbruik, misschien wel "rendabel" als het gaat om de conditie van de motor op termijn.
Bij een GDI helpt V-power zeker wel.
Gebruikersavatar
RrRrR
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.04.2005 - 22:23

Tja, ik rijdt dan wel geen diesel, maar dan op Shell V-power en ik merk het verschil wel. De motor loopt naar mijn mening rustiger dan als ik gewoon Super tank en het verbruik is naar mijn mening 'iets' lager.

En ja, de dealer raadt het ook aan.

Hmmm, net nog getank... €118,= :(
Gelukkig company credit card :)
Your Dream - Your Mind - Your Goal
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

V-Power diesel nauwelijks verschil, geen of marginaal beter verbruik, V-Power benzine heeft igg reinigende werking. Op zo'n manier dus wel verschil.

Mijn ervaring.

mvg
Veezeventig
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 14.09.2005 - 22:39
Locatie: Almere

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb het dus alleen maar over DIESEL.
Over de speciale benzine's heb ik wel merkbare positieve reacties gehoord van mensen die ik ken. Zoals aangegeven in de ADAC-test, het is niet merkbaar het verschil en dus de keuze aan de gebruiker zelf. Ik heb het uitgeprobeerd, voor een periode van ruim 2 maanden, incl. de vakantie met de caravan er achter, naar Spanje op en neer. Echt merkbaar verschil kon ik ook niet waarnemen. Ook een evt. zuiniger verbruik was niet echt waarneembaar.
Vandaar, in combinatie met het opstarten van dit verhaal door mij, wilde ik er ook een beetje achter komen hoe jullie er over dachten. In ieder geval ben ik van mening dat je op deze manier elkaar met ervaringen aan kunt vullen en/of ervaringen rijker kunt maken.
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Rij nu op mijn derde tank V-Power diesel (tweede tank dus waar geen andere diesel meer in zit) en bij mijn vorige tank had ik een verbetering van een tiende kilometer. Maar dat kan ook andere oorzaken bijv. geen gebruik van de airco omdat het kouder weer was.
Met een auto op benzine met V-Power merkte ik wel wat verschil.

mvg
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4555
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

rij nu met mijn oliegestookte astra een tijd op vpower diesel; verbruik lijkt iets verbeterd (is uiteraard moeilijk te vergelijken) maar ik kreeg het idee dat de auto in het middentoerengebied wat beter oppakte; tankte laats een keer "gewone" diesel, en vanaf dat moment leek de fut een beetje uit het opeltje, weer v power getankt en hij loopt weer als een zonnetje; ik geloof nooit zo in wondermiddeltjes, maar dit geeft me toch wel te denken.....
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Ik zal eens kijken of mijn auto hetzelfde doet op gewone diesel.

Maar of het rendabel is in de zin dat de auto goedkoper rijdt betwijfel ik ten zeerste.
Veezeventig
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 14.09.2005 - 22:39
Locatie: Almere

Kijk, Dennis begrijpt wat ik bedoel. Lonen de extra kosten van de speciale diesel. Volgens mij, ondanks de hier en daar kleine, niet duidelijk merkbare verschillen tussen gewone en speciale diesel, is de speciale diesel uiteindelijk duurder. Dus voor degenen die, ondanks de grootte van de auto waar we mee rijden, toch een beetje op de kleintjes wil letten, gewoon de gewone diesel tanken. Als je dan ook nog eens gebruik maakt van Athlon, de autoleasesite waar je op postcode de goedkope tankstations bij jou in de buurt kunt opzoeken, dan praat je al snel over verschillen van meer dan 10 eurocent per liter dat je goedkoper uit bent. Op een volle tank van 80 liter dus 8 pleurie!!!!! Zijn toch weer een paar biertjes!!!!!

Hieronder de site voor goedkope brandstof bij jou in de buurt op postcode zoeken en op brandstofsoort zoeken.

http://www.athloncarlease.nl/athlon-nl/ ... hp?id=1055
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De duurste gewone diesel in mijn regio is € 1.13,-- de goedkoopste speciale diesel kost € 1.10,--, even kijken op die site loont al snel dus.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4555
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ach, dat geneuzel over een paar centen doet me eigenlijk niet zoveel, ik heb er graag wat meer voor over om alleen al het idee te krijgen dat de auto prettiger rijdt.........
't is en blijft emotie
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19558
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

ps-amazon schreef:ach, dat geneuzel over een paar centen doet me eigenlijk niet zoveel, ik heb er graag wat meer voor over om alleen al het idee te krijgen dat de auto prettiger rijdt.........
't is en blijft emotie
Ben ik in principe wel met je eens. Echter als je 50.000 op jaarbasis rijdt en een niet echt riante onkostenvergoeding ontvangt piep je wel anders.
Overigens heb ik V-power Diesel ook geprobeerd. Het scheelde niet echt. Geen beter verbruik of een betere loop van de motor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
interface
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 06.06.2006 - 20:27
Locatie: hoorn

Hahaha, precies wat ik al vermoedde: een leuke/creatieve/slinkse marketingtruuk van de benzineboys. Eerst een benzinevariant maken die wel wat doet met je verbruik, en dan voor diesel ook zogenaamd iets in de markt zetten, wat wel duurder is maar uiteindelijk goedkoper moet zijn. B R I L J A N T   B E D A C H T ! ! !
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

Nochtans rij ik al jaren met TotalFina, dus ook vorig jaar met de lancering van hun Excellium diesel ben ik mee overgestapt. Het resultaat was er niet onmiddellijk (waarschijnlijk omdat hun nieuwe diesel gelanceerd werd in de winter waar een meerverbruik normaal is), maar sinds een viertal maanden is mijn verbruik van 6,2l/100km teruggelopen naar 5,3l/100km. Dus wel duidelijk een verschil.
Oh ja, de wagen is een Alfa Romeo 156 1.9JTD van 6 jaar jong en met 200.000km op de teller...
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

@Koidream,

Leuk zou zijn als je nu terug zou overstappen naar normale diesel voor een paar maanden.
Kijken of het verbruik weer stijgt!

Zou ik wel benieuwd naar zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”