Volvo B18 1968 (speedboot)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Volvo_Penta1984
Starter

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en kan toch wel een beetje hulp gebruiken. Ik heb een Formule 2 speedboot uit 1968, met een volvo penta b18 motor. Deze loopt bij stationair draaien rustig en geeft geen blauwe rook, pas wanneer ik het toerental verhoog komt er een walm blauwe rook uit. Dit duidt toch op een probleem met de zuigerveren e.d. ?? Is dit zelf te reparen?? Of is dit iets wat je beter kunt overlaten aan een expert?? Kosten e.d. ?? Verder heb ik een koelingsprobleem de motor draait een minuut of 5 bij stationair naar de 80 - 90 graden en dan ineens na een minuut of 7 loopt de teller op tot 110 toen heb ik hem maar meteen uitgezet want dat klopte van geen kant. Het water wat uit de uitlaat stroomt is lauw van temperatuur (tuinslang aangesloten aan de waterinvoer). De impellor etc. is allemaal goed, thermosstaat functioneerd ook prima (in een pannetje met heet water getest). Ook wordt de motor warm zonder themosstaat. Wat kan dit betekenen ?? Verstopte kanalen etc?? Iemand ervaring hiermee, of tips ?? Er zijn niet veel mensen bekend in de boten scene met deze motor in mijn omgeving vandaar dat ik het probeer op dit forum omdat de motor natuurlijk ook in de amazone etc. zit.
oudevolvo
3rd Gear member

Als het water wat uit de koelwater uitgang komt niet warm is en de meter dit wel aangeeft, kunnen er twee dingen zijn:
1. De meter is stuk (dit zou je kunnen testen door de sensor in een bakje kokend water te hangen eventueel in combinatie met een referentie thermometer).
2. De kanalen naar de sensor in de kop zitten verstopt.
Een boot motor wordt gekoeld met gewoon water uit het kanaal en niet met een gesloten systeem met koelvloeoistof, toch?
Als dat zo is, dan is de kans groot dat er nu wat verstopt zit. In koelvloeistof zit namelijk anti corrosie middel.
Er loopt een buis van voor naar achter door de kop. Het zou goed kunnen dat deze verroest is en door het uitzetten van de roest de kanalen in de kop heeft vestopt.
Ik heb ook temperatuurproblemen gehad met mijn Amazon die pas verholpen waren toen ik de kop vervangen heb.
Hier bleken bovendien de kleppen erg diep te liggen, waardoor de kop extra snel opwarmt.

Gezien het feit dat je ook schrijft dat er bij hogere toeren blauwe roon uitkomt, voorspelt dat niet veel goeds. Je zou eens een compressiemeting kunnen doen om te kijken hoe goed je zuigers/cilinders zijn.
Doe dit eerst gewoon en daarna met een beetje olie op de zuigers.

Gebruikte B18 blokken zijn overigens prima te krijgen. Het is dus misschien handiger om een goed lopende B18 te kopen en om te bouwen, dan je eigen blok (laten) opknappen.
Volgens mij zijn er aan het onderblok geen verschillen, hooguit de nokkenas.

Succes,
Groeten Lars

Waarschijnlijk heb ik het probleem al gevonden. Na vanmiddag de halve motor uit elkaar gehaald te hebben kwam ik erachter dat ik in het begin de uitlaat pakking lek geprikt had omdat ik dacht dat de vorige eigenaar vergeten was de "overige" gaatjes door te prikken. Na het bestuderen van de stroomrichting van het koelwater konden we concluderen dat het water niet of nauwlijks door het blok stroomde. Morgen dus even een nieuwe pakking ophalen bij Nordicar en dan maar weer in elkaar sleutelen en weer opnieuw testen. Blijft wel leuk he zo'n grote puzzel ;)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”