Volvo B18 1968 (speedboot)
Geplaatst: 04.08.2008 - 21:54
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, en kan toch wel een beetje hulp gebruiken. Ik heb een Formule 2 speedboot uit 1968, met een volvo penta b18 motor. Deze loopt bij stationair draaien rustig en geeft geen blauwe rook, pas wanneer ik het toerental verhoog komt er een walm blauwe rook uit. Dit duidt toch op een probleem met de zuigerveren e.d. ?? Is dit zelf te reparen?? Of is dit iets wat je beter kunt overlaten aan een expert?? Kosten e.d. ?? Verder heb ik een koelingsprobleem de motor draait een minuut of 5 bij stationair naar de 80 - 90 graden en dan ineens na een minuut of 7 loopt de teller op tot 110 toen heb ik hem maar meteen uitgezet want dat klopte van geen kant. Het water wat uit de uitlaat stroomt is lauw van temperatuur (tuinslang aangesloten aan de waterinvoer). De impellor etc. is allemaal goed, thermosstaat functioneerd ook prima (in een pannetje met heet water getest). Ook wordt de motor warm zonder themosstaat. Wat kan dit betekenen ?? Verstopte kanalen etc?? Iemand ervaring hiermee, of tips ?? Er zijn niet veel mensen bekend in de boten scene met deze motor in mijn omgeving vandaar dat ik het probeer op dit forum omdat de motor natuurlijk ook in de amazone etc. zit.
Ik ben nieuw hier, en kan toch wel een beetje hulp gebruiken. Ik heb een Formule 2 speedboot uit 1968, met een volvo penta b18 motor. Deze loopt bij stationair draaien rustig en geeft geen blauwe rook, pas wanneer ik het toerental verhoog komt er een walm blauwe rook uit. Dit duidt toch op een probleem met de zuigerveren e.d. ?? Is dit zelf te reparen?? Of is dit iets wat je beter kunt overlaten aan een expert?? Kosten e.d. ?? Verder heb ik een koelingsprobleem de motor draait een minuut of 5 bij stationair naar de 80 - 90 graden en dan ineens na een minuut of 7 loopt de teller op tot 110 toen heb ik hem maar meteen uitgezet want dat klopte van geen kant. Het water wat uit de uitlaat stroomt is lauw van temperatuur (tuinslang aangesloten aan de waterinvoer). De impellor etc. is allemaal goed, thermosstaat functioneerd ook prima (in een pannetje met heet water getest). Ook wordt de motor warm zonder themosstaat. Wat kan dit betekenen ?? Verstopte kanalen etc?? Iemand ervaring hiermee, of tips ?? Er zijn niet veel mensen bekend in de boten scene met deze motor in mijn omgeving vandaar dat ik het probeer op dit forum omdat de motor natuurlijk ook in de amazone etc. zit.