Stotteren paar minuten na koude start (op gas en benzine)
Geplaatst: 05.08.2008 - 16:19
Het probleem is als volgt;
Starten met een koude motor, loopt een paar minuten goed, gaat dan stotteren en inhouden. Dit duurt ook een aantal minuten en er is nauwelijks mee te rijden. Als sneeuw voor de zon is dan ineens het hele probleem verdwenen, totdat de motor weer is afgekoelt.
Het gaat om een v40 1.8i '96 @ Vialle LPI.
Dit is al gedaan;
Diagnose Volvo-dealer; gasinjectoren zitten los (tevens uitgelezen maar geen belangrijke punten te zien). Deze heb ik vervolgens vakkundig opnieuw vast laten zetten door een Vaille inbouwer (zie mijn andere topic hierover http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23479). Nadat ik het spruitstuk vervolgens weer gemonteerd had, startte hij direct ipv na een paar seconden wat gebruikelijk is, liep ook veel soepeler en GEEN stotterproblemen. De dag erna waren de problemen weer zo goed als terug. Na een paar 100km is het probleem weer HELEMAAL terug. Ik hoopte natuurlijk op een langzaam herstel ipv andersom.
Wat me opvalt;
Het LPG/benzine lampje knippert eigenlijk nooit. Volgens het boekje zou het moeten knipperen na de start, zolang hij automatisch op benzine loopt that is. Dus heb ik een paar keer direct na het starten het knopje handmatig op benzine gezet. Dit leek te werken want hij stotterde niet ... voor 1x en toen werkte dat truucje ook niet meer. Vervolgens heb ik het brandstoffilter vervangen, luchtfilter nog niet zolang geleden. Dit heeft ook heel even voor verbetering gezorgd (1x probleemloos) maar nu zijn we weer terug bij af.
Wat me ook opviel -bij het monteren van de fuelrail- dat de benzine-injectoren helemaal niet lekker strak geklemt zitten tussen de zitting en de fuelrail. Ik kan ze gewoon met de hand draaien, is dat normaal? Ook valt dat grote rubber wat om de injector zit niet in de zitting, wat wel zo lijkt te horen, dat zweeft er zo'n beetje boven...
Wat nu?
Ik weet het even niet meer. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een of andere sensor niet (goed) werkt. Omdat het probleem zich steeds op dezelfde manier voordoet en het dan weer als sneeuw voor de zon is verdwenen. Daarbij komt dat er de rest van de dag dan geen problemen zijn, behalve dan een niet helemaal soepele stationaire loop.
Starten met een koude motor, loopt een paar minuten goed, gaat dan stotteren en inhouden. Dit duurt ook een aantal minuten en er is nauwelijks mee te rijden. Als sneeuw voor de zon is dan ineens het hele probleem verdwenen, totdat de motor weer is afgekoelt.
Het gaat om een v40 1.8i '96 @ Vialle LPI.
Dit is al gedaan;
Diagnose Volvo-dealer; gasinjectoren zitten los (tevens uitgelezen maar geen belangrijke punten te zien). Deze heb ik vervolgens vakkundig opnieuw vast laten zetten door een Vaille inbouwer (zie mijn andere topic hierover http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23479). Nadat ik het spruitstuk vervolgens weer gemonteerd had, startte hij direct ipv na een paar seconden wat gebruikelijk is, liep ook veel soepeler en GEEN stotterproblemen. De dag erna waren de problemen weer zo goed als terug. Na een paar 100km is het probleem weer HELEMAAL terug. Ik hoopte natuurlijk op een langzaam herstel ipv andersom.
Wat me opvalt;
Het LPG/benzine lampje knippert eigenlijk nooit. Volgens het boekje zou het moeten knipperen na de start, zolang hij automatisch op benzine loopt that is. Dus heb ik een paar keer direct na het starten het knopje handmatig op benzine gezet. Dit leek te werken want hij stotterde niet ... voor 1x en toen werkte dat truucje ook niet meer. Vervolgens heb ik het brandstoffilter vervangen, luchtfilter nog niet zolang geleden. Dit heeft ook heel even voor verbetering gezorgd (1x probleemloos) maar nu zijn we weer terug bij af.
Wat me ook opviel -bij het monteren van de fuelrail- dat de benzine-injectoren helemaal niet lekker strak geklemt zitten tussen de zitting en de fuelrail. Ik kan ze gewoon met de hand draaien, is dat normaal? Ook valt dat grote rubber wat om de injector zit niet in de zitting, wat wel zo lijkt te horen, dat zweeft er zo'n beetje boven...
Wat nu?
Ik weet het even niet meer. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een of andere sensor niet (goed) werkt. Omdat het probleem zich steeds op dezelfde manier voordoet en het dan weer als sneeuw voor de zon is verdwenen. Daarbij komt dat er de rest van de dag dan geen problemen zijn, behalve dan een niet helemaal soepele stationaire loop.