Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een originele Volvo (Tobo) trekhaak geplaatst en vorige week de bijbehorende contactdoos aangesloten. Alles goed nagemeten met de multimeter. Het gaat om een 7-polige stekkerdoos.
Nu het probleem:
Zodra ik er een aanhanger of twinnyload op aansluit gaat de mistlamp van de auto branden. (Inclusief lampje op het dashboard). Ook de mistlamp van de aanhanger gaat branden.
Deze krijg ik niet uit..... (Mistlamp schakelaar reageert niet.) Knipperlichten werken prima. Ook de het linker achterlicht werk goed. Alleen gaat in plaats van het rechter achterlicht de mistlampen branden....
Bij de twinnyload pricies het zelfde, dus ik denk dat het aan de stekkerdoos ligt van de auto.
Net nóg een keer nagemeten met de multimeter en alles in orde....
Wat doe ik fout? Iemand tips?
Alvast bedankt!
Groet, Jan
Probleem contactdoos trekhaak
-
- 3rd Gear member
lijkt me dat er een draadje in de stekkerdoos verkeerd om zit. Ff draadje van mistlamp en re-achterlicht in de doos omwisselen. Van lampje op dashboard dat blijft branden hebben meerdere last van (waaronder ik). Volgens mij komt dit doordat je de stekkerdoos pas na de sensor o.i.d. van de lichtcontrole plaatst en dat daarom het lampje blijft branden. Verder geen consequenties ofzo.
suc6
suc6
-
- 3rd Gear member
Wat schaefer kan het probleem zijn. Nu is het ook zo dat het contact in de stekkerdoos waar tegenwoordig de mistlamp op wordt aangesloten vroeger werd gebruikt voor de permanente stroomdraad om bijvoorbeeld de accu van de caravan mee op te laden. Misschien dat je de mistlampschakelaar zo hebt aangesloten met de permanente stroomdraad dat je stroom op beide mistlampen zet als je de stekker aankoppelt.
Wat je ook kunt doen is het draadje doorknippen en het lampje van je mistlamp eruit halen als je een aanhanger trekt. Een mistlamp is immers niet verplicht op auto's van voor 1998 en dan hoeft er ook geen werkende mistlamp op je aanhanger te zitten. (Op een aanhanger met een ttm tot 750 kilo hoeft hij er dan niet eens op te zitten.)
Wat je ook kunt doen is het draadje doorknippen en het lampje van je mistlamp eruit halen als je een aanhanger trekt. Een mistlamp is immers niet verplicht op auto's van voor 1998 en dan hoeft er ook geen werkende mistlamp op je aanhanger te zitten. (Op een aanhanger met een ttm tot 750 kilo hoeft hij er dan niet eens op te zitten.)
-
- 5th Gear member
Je mistlamp-draad in de stekkerdoos is niet goed aangesloten.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,