diesel of benzine

Geleverd vanaf 2003
antje80v
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2008 - 22:25

Hallo allemaal
Dat mijn keuze is gevallen op een V50 (prive rijden) das al lang duidelijk
Maar nu mijn dilemma,
Ik rij ong 20000 km per jaar
Wat is de beste keus om dan te doen??
Rij nu in een diesel autootje en diesel bevalt goed, maar hoe zuinig zijn de bezine V50 's???????
Rij nu 1:19 dat zal de V50 diesel wel niet halen en dat hoeft ook niet :P
Gebruikersavatar
corne
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 05.05.2007 - 08:07
Locatie: Moergestel

mijn V50 (2.4i) zit ongeveer op 1:10 dat is met rijden van korte stukjes +/- 15Km
V50 Summum 2.4i 170pk Geartronic 2006
Honda civic 1.4i 1999
suzuki alto 1990 900cc
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Hi Antje80V,

Ik heb een tijdelijke (huur) V50 1.8.
Om te beginnen vind ik de motor tam. :shock:

100 rijden en dan naar 120 gaan, kost even tijd....
Snel invoegen, dan moet het beestje toch wel wat toeren maken om op snelheid te komen.
Gemiddeld verbruik over een 3000 KM, ~1:13. Volgens de BC 7.4 L/100 KM.

IK heb wel eens een keertje in een 2.0 bezine gereden, maar daar weet ik het verbruik niet meer van. Wel dat de motor me beter beviel dan de 1.8. 8)

Wat mis ik het koppel van de diesel..... :roll:


Cheers,

GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Het is al in meerdere topics gemeld: de 1.6D is zéér zuinig. 1 op 18 tot zelfs 1 op 20 ( gemiddeld ) is haalbaar. Absoluut een pluspunt van deze auto. Ik vermoed dat bij 20.000 km deze diesel nog steeds aantrekkelijk is. Is niet met zekerheid te zeggen overigens,gezien de enorme stijging van de dieselprijs in het afgelopen jaar. Toen ik mijn 1.6D in mei 2007 kocht betaalde ik € 1,01 aan de pomp. Dat is op een bepaald moment bijna € 1,40 geweest. Nu dan gezakt naar € 1,28 maar het blijft een forse stijging. Die onzekerheid maakt een zekere berekening/vergelijking voor de toekomst lastig.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja ik zou het je ook niet kunnen zeggen, toen die prijs boven de 1.40 stond dacht ik wel hem even in te ruilen voor een benzine, maar ja die prijs stond op 1.68 op dat moment. Maar je moet niet vergeten dat wij dieselrijders ook meer tax per maand betalen (90 euro per maand!!) en je verzekering is duurder omdat ze ervanuit gaan dat je meer rijdt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Ik heb een V50 2.0 benzine en rij zo'n beetje 1 op 12,5 1 op 13 afhankelijk van het stadsverkeer natuurlijk.
Ik rij met het verkeer mee.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Gebruikersavatar
FaGo
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.05.2007 - 16:34
Locatie: Z.O. Brabant

Met mijn V50 2.0 benzine haal rij ik 1 op 11 à 1 op 12 met veel stadsverkeer. Op de lange afstanden is 1 op 14 mogelijk als je de wettelijke max. snelheid aanhoud.

Persoonlijk denk ik dat een diesel bij 20.000 km geen tot zeer weinig financieel voordeel oplevert. Kijk eens op de site van de ANWB daar staan o.a. rekenvoorbeelden voor benzine, diesel en gas.
V60 T6 PHEV MY2025, Fusion Red, Bright
V50 2.0 Momentum, Maple leaf Red
V40 1.8 Bis. Edtion
Boswachter
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 30.05.2008 - 15:08

duurdere verzekering voor diesel lijkt me raar, je geeft bij de verzekering je jaarkilometrage op en als je eerlijk bent..... (ik 30.000/jr) daarboven maakt het toch niet meer uit.... maar ik heb nog nooit van duurdere dieselverzekeringen gehoord.
De 1.6 diesel rijdt prima, een paar minpuntjes:
- weinig souplesse bij wegrijden (2e versnelling= afslaan)
- gebruik valt mij tegen (had een makkelijke 1:20 verwacht, VW is wat dat betreft toch nog beter)
- wegenbelasting/brandstofkosten t.o.v. benzine
Maar het omslagpunt blijft lastig te voorspellen, ik ben van huis uit een dieselaar en zal niet snel op iets anders overstappen, en met het roetfilter zijn de zogenaamde milieubezwaren ook weggevallen...
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Oh nou omdat je diesel rijdt gaan ze er toch vanuit dat je meer rijdt? en de nieuwprijs is wat hoger dan een benzine.
Dus op basis van die gegevens is mijn verzekering echt duurder.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

De 1.6D is zuinig, sinds ik met de auto rijd zit ik gemiddeld op 1:19 met als beste resultaat bijna 1:21 en slechtste 1:17 (als ik de eerste 2000 km even vergeet maar zelfs toen niet slechter dan 1:16) De motor moet wel rond de 2000 toeren gehouden worden, onder de 1600 doet ie bijna niks. Ik heb ook met de 2.4 (benzine) gereden en zeker met weg rijden is de diesel voor het gevoel sneller (trek dan beter) De 2.4 loopt wel wat mooier en is zeker boven de 70 km/u sneller. Maar ja de 2.4 is niet meer.
Bij 20.000 km is de 1.6D nog net iets voordeliger dan de 1.8 benzine (scheelt volgens mijn berekeningetje nog zo'n 500 euro per jaar), maar een 1.6 D is wel ruim 3000 euro duurder in aanschaf. (wat de hogere verzekerings premie verklaard).
Een 2.0 benzine is nog ca. 1000 euro goedkoper dan een 1.6D maar zal misschien wat meer verbruiken, voor de 1.8 had ik 1:12 aangehouden.

Ik zelf zou bij 20000 km voor een benzine kiezen, mischien dan wel de 2.0, twijfel toch aan de 1.8 al reed onze V40 met een 1.8 niet beroerd. De verwachting is toch dat het prijsverschil van diesel en benzine steed kleiner zal worden.
Voorlopig rij ik nog 45 tot 50000 km per jaar dus tja dan blijft de diesel onverslaanbaar.
V60 D4 Kinetic
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Mijn (grove) inschatting is dat het met deze kilomters in financieel opzicht niet echt uitmaakt. Ik rijd minder dan jij, maar wel in een diesel. Ik begrijp dat het persoonlijk is, maar het koppel en het veel rustigere karakter van dit motortype is voor mij doorslaggevend.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27385
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Denk dat je met 20.000 km per jaar met benzine goedkoper uit bent (als de prijs niet fors gaat stijgen tenminste) Anders zou je de eerder genoemde 1.6D zeker kunnen overwegen, aangezien de 2.0D toch wel iets meer diesel drinkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volvoorgaan
3rd Gear member
Berichten: 430
Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21

Ik heb er nu 6000 km opzitten met een nieuwe V50 1.6D. Verbruik valt me tot nu toe zwaar tegen. Ik rijd rustig, en kom met moeite rond de 1:16...

Bij 20k: maakt 2e hands volgens mij weinig uit of je benzine of diesel rijdt qua kosten. Bij keuze tussen 1.8 en 1.6D: de diesel, rijdt veel soepeler.

Dieselauto's duurder in verzekering: ja, bij vergelijkbare motoren is dat het geval. Diesel is duurder in aanschaf en verzekeringspremie wordt bepaald adhv nieuwprijs.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Erik V70 schreef:Mijn (grove) inschatting is dat het met deze kilomters in financieel opzicht niet echt uitmaakt. Ik rijd minder dan jij, maar wel in een diesel. Ik begrijp dat het persoonlijk is, maar het koppel en het veel rustigere karakter van dit motortype is voor mij doorslaggevend.
Hier van hetzelfde. En een diesel met relatief bescheiden kms ligt qua restwaarde altijd goed in de markt. Mijn ervaring is dat je om vergelijkbare prestaties te krijgen ook een vrij zware benzine moet hebben. Een ander voordeel is natuurlijk dat als je al om het omslagpunt zit, dat je bij toename van je kms niet direkt erg veel ongunstiger komt te zitten. Dus als er op dat punt mogelijk ook onzekerheid is voor de toekomst kan dat ook een overweging zijn.

Blijft over onze onbetrouwbare overheid. Als dieselrijders worden we bijna als paria's bekeken: milieu bla bla. en onder die vlag worden we op allerlei fronten gepakt, moderne commonrail en roetfilter ten spijt (wat voor zin heeft het voor mij om met 20kkm/jaar de jaarlijkse APK en roettest (= motorslopen) te moeten ondergaan terwijl anderen in een benzine auto pas na 2 jaar met bijv 60kkm of zelfs meer weer terug hoeven te komen?. Hoe zich dit verder ontwikkelt is koffiedik kijken want we staan aan de vooravond van grote veranderingen op het gebied van belastingen. Op grond van CO2 zouden we evenwel gunstig moeten zitten, maar dan zal er wel weer iets anders worden bedacht. Het maken van een keuze blijft de komende tijd dus een beetje een gok. Kortom: maak de keuze waar je jezelf goed bij voelt. Een paar jaar in een auto rijden die het net niet is lijkt mij persoonlijk erger dan een paar tientjes meer uitgeven aan brandstof en/of belasting want een goedkope hobby is rijden al lang niet meer.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

Ben een aantal jaren geleden om economische redenen voor het dagelijks vervoer diesel gaan rijden, was toen, zeker in combinatie met grijs kenteken, een zeer lucratieve zaak. Maar het grijskentekenvoordeel is er niet meer en nu moet je, gezien brandstofprijzen, verbruik, restwaarde/investering etc. zeer veel kilometers maken om echt financieel voordeel van diesel te hebben.
Maar toch kies ik voorlopig voor diesel, ongeacht mijn kilometrage, want de motoren in mijn amerikanen, VAG diesels, rijden dermate prettig, daar kan in die prijsklasse geen benzinemotor tegenop.
Je moet de afweging maken of je een paar tientjes wilt verdienen of lekker wilt rijden
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27385
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Doe mij dat lekkere rijden dan maar.
Vind zelf een diesel vooral op de snelweg toch wel erg lekker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Ik ben een echte diesel fan, restwaarde zou zeker hoger liggen tov benzine.
Maar goedkoper ben je zeker niet uit met 20.000KM pjr.

1.6D bevalt mij goed, zeker na de tuning.
Verbruik, is echt niet slechter dan VAG. 1:20 is wel haalbaar... maar dan moet je alles mee hebben. Ik heb nu 65.000 KM gereden in het afgelopen jaar en ik rijd gemiddeld 850/900 km op een tank, ik rij best door hoor...

Succes met je keuze!
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

De laatste maal dat ik het omslagpunt berekende lag het in de buurt van de 25.000 km. Gezien je kilometrage maakt het dus niet veel uit of je benzine of diesel rijdt. Nu wissel ik regelmatig tussen een S40 1.8 en een 1.6D. Gemiddeld gezien presteren deze motoren voor mijn gevoel hetzelfde (een is wat sneller in het ene toerengebied, de andere in het andere).

Maar ik ga wel het liefst met de 1.8 op pad. Deze is toch wel iets stiller. Beide motoren kunnen prime meekomen in het verkeer en als je ff schakelt, kun je ook nog best in dat ene gaatje om in te halen. Met de 1.6D heeft het even gekost voordat ik gemiddeld 1:19 haalde, maar nu gaat dat met gemak. Ik kom steeds dichter bij de 1000 km op een tank (in het begin na 700 bij de pomp, nu na 900). De 1.8 Kan ook best 1:14 - 1:15 halen, dat is tenmiste wat ik haalde, maar dat was wel bijna alleen maar snelweg.
jb7
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:08

antje80v schreef:Rij nu 1:19 dat zal de V50 diesel wel niet halen en dat hoeft ook niet :P
Sinds kort ook in het bezit van een V50 (1.6D). Ik ben net terug uit Italie. Ik haalde op de snelweg een verbruik van 1:19,5 bij een gemiddelde snelheid van 120 km/u, airco uiteraard aan en een volle bepakking.
jpostma
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.10.2007 - 10:03

Ik heb de 1.8F. Ik haal gemiddeld circa 1:11,5. Ik heb het gevoel dat de 1.8F net iets minder zuinig is afgesteld dan de gewone 1.8. Op het internet heb ik vaak betere verbruikcijfers gelezen van de 1.8. Ik rij weinig stadsverkeer meer provinciale wegen.

De 1.8F voldoet mij prima. Echt snel/sportief is hij niet. Je kunt wel meer dan gemakkelijk met het overige verkeer meekomen. Na 500-540 km moet er toch alweer getankt worden. Hij is wel stil.
Volvo V50 1.8F - Chameleon Blue
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”