Vlak voor de vakantie, je zal het net zien, rij ik nog even in Amsterdam rond op weg naar een klant, stopt mijn 940 er midden in een bocht mee. Ik schrok me rot, want dan doet niets het meer, ook de stuurbekrachtiging niet....Na een herstart op benzine( het betreft een LPG-auto) kon ik weer rijden.
Ben even naar Berlé geweest en die hebben een relais vervangen waarna ik precies 200 meter op gas kon rijden om vervolgens weer de motor af te horen slaan. Toch op vakantie geweest en sinds de gas-perikelen brandt het Lambda-lampje. Na een accu-wissel ging dit even uit om vervolgens weer vrolijk te gaan branden.
In dit forum al op zoek geweest naar euvel en zo, maar ik zal 'm eerst maar eens even uit laten lezen, voordat iedereen mij adviseert 'm uit te laten lezen.
Mocht iemand exact hetzelfde probleem hebben gehad, wellicht een suggestie?
groet,
Jacow
lpg-probleem, 940 stopt tijdens het rijden op gas.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Euh.....brandstofpomprelais?
Momenteel zijn er twee dezelfde (min of meer dezelfde) topics op volvo700vereniging.nl.
Ik kan het domweg citeren, maar je kunt er ook zelf even kijken.
Momenteel zijn er twee dezelfde (min of meer dezelfde) topics op volvo700vereniging.nl.
Ik kan het domweg citeren, maar je kunt er ook zelf even kijken.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Ze(Berle) hebben er eentje vervangen, maar waar zit dat brandstofpomprelais?Baseman schreef:Euh.....brandstofpomprelais?
Momenteel zijn er twee dezelfde (min of meer dezelfde) topics op volvo700vereniging.nl.
Ik kan het domweg citeren, maar je kunt er ook zelf even kijken.
groet,
Jacow
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
In je relaisbak, achter de asbak, er vanuit gaande dat het hier om een 940 gaat, zul je de asbak met houder en het opbergvakje even moeten verwijderen.
Daarna zie je de relaistray zitten, op de tweede rij, links zit een wit blok. Dat is het brandstofpomprelais.
Het hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar het is mogelijk.
Overigens, staan er nog een hele berg hints tips en trics in die twee eerdergenoemde postings op dat andere forum.
LPI-intankpomp, injectors vul, brandstofpomp stuk, filter verstopt, drukregelaar defect, knock-sensor stuk, bedrading beschadigd, LPI-zekering stuk, accu te lage spanning (alhoewel hij dan met moeite wel moet aanslaan) en dat soort dingen.
Overigens allemaal in willekeurige volgorde en verre van compleet.
Contactslot bijvoorbeeld, zou ook nog kunnen.
Daarna zie je de relaistray zitten, op de tweede rij, links zit een wit blok. Dat is het brandstofpomprelais.
Het hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar het is mogelijk.
Overigens, staan er nog een hele berg hints tips en trics in die twee eerdergenoemde postings op dat andere forum.
LPI-intankpomp, injectors vul, brandstofpomp stuk, filter verstopt, drukregelaar defect, knock-sensor stuk, bedrading beschadigd, LPI-zekering stuk, accu te lage spanning (alhoewel hij dan met moeite wel moet aanslaan) en dat soort dingen.
Overigens allemaal in willekeurige volgorde en verre van compleet.
Contactslot bijvoorbeeld, zou ook nog kunnen.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Ik ga eerst maar eens even een uitleescheck laten doen maandag, voordat ik met mijn gebrekkige kennis meer stuk maakBaseman schreef:
Het hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar het is mogelijk.
Overigens, staan er nog een hele berg hints tips en trics in die twee eerdergenoemde postings op dat andere forum.
LPI-intankpomp, injectors vul, brandstofpomp stuk, filter verstopt, drukregelaar defect, knock-sensor stuk, bedrading beschadigd, LPI-zekering stuk, accu te lage spanning (alhoewel hij dan met moeite wel moet aanslaan) en dat soort dingen.

groet,
Jacow
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Van wanneer is jouw auto?
Tot 1995 kan je namelijk zelf uitlezen, na 1995 ook trouwens, maar is het iets moeilijker.
Tot 1995 kan je namelijk zelf uitlezen, na 1995 ook trouwens, maar is het iets moeilijker.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
de auto is van 1990, ik heb ooit ergens gelezen hoe je dat doet, maar ben die info kwijt. Iets met een los steckertje en een verbinding maken met een snoertje.... :?Baseman schreef:Van wanneer is jouw auto?
Tot 1995 kan je namelijk zelf uitlezen, na 1995 ook trouwens, maar is het iets moeilijker.
groet,
Jacow
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Mooi zo, dan kun je hem dus zelf uitlezen.
Alleen jammer dat het probleem zich voordoet in het gascircuit.
Of slaat ie ook af als je op benzine rijdt?
Heb je al geprobeerd of ie met de (losse!!) reservesleutel beter rijdt?
Hoe je storingcodes uit kunt lezen, staat hier:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/12449
Belangrijker is even, wat voor gasinstallatie je hebt. (Koltec/Vialle/GMS/OMVL) Het zal wel een Vialle AMS zijn en die kan je zonder hulp van een gasboer of Signalite-koffer niet uitlezen.
Wellicht kun je voor dit forum in je profiel even een korte samenvatting geven van waar je in rijdt en waar het op rijdt, dat scheelt vaak een hoop vragen.
Alleen jammer dat het probleem zich voordoet in het gascircuit.
Of slaat ie ook af als je op benzine rijdt?
Heb je al geprobeerd of ie met de (losse!!) reservesleutel beter rijdt?
Hoe je storingcodes uit kunt lezen, staat hier:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/12449
Belangrijker is even, wat voor gasinstallatie je hebt. (Koltec/Vialle/GMS/OMVL) Het zal wel een Vialle AMS zijn en die kan je zonder hulp van een gasboer of Signalite-koffer niet uitlezen.
Wellicht kun je voor dit forum in je profiel even een korte samenvatting geven van waar je in rijdt en waar het op rijdt, dat scheelt vaak een hoop vragen.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Het probleem doet zich alleen voor met gas, op benzine rijdt-ie prima, alleen stationair moet ik wat gas bijgeven en soms wat meer...Op een losse reservesleutel doet het probleem zich ook voor. Het zit zo: als ik tijdens het rijden met benzine op de gasknop druk, slaat alles in één keer af, druk ik daarna weer op benzine, slaat-ie weer aan(dus tijdens het rijden)
Ik zal m'n profiel even bijwerken, kan ik meteen zien op welk gas ik rijd, wel zo makkelijk,
groet,
Jacow
Ik zal m'n profiel even bijwerken, kan ik meteen zien op welk gas ik rijd, wel zo makkelijk,
groet,
Jacow
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dan weet je al iets meer.
Op gas is het simpel, zeker met een AMS systeem, als je dat hebt.
Als ie op benzine om wat voor reden ook, tegen regelbereiken aanloopt, zal de AMS deze zondermeer overnemen. Als het motormanagement op benzine 100% is, is dat op gas dus geen probleem. Maar als ie op benzine ook al bijna afslaat bij stationairloop, dan doet ie dat op gas zeker.
Maak je CIS-klep even schoon. (wederom, kun je wellicht even zoeken op volvo700vereniging.nl naar het trefwoord CIS, dan vindt je dit:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... h/node/cis
Niet om dit forum af te vallen, maar dit forum is de vraagbaak/faq, daar waar de v700v-site hard zijn best doet een degelijke vraagbaak te creeren, dat is echt een pluspunt.)
Er tussen staat ook hoe je hem schoon kunt maken.
Principe, voor het geval je het niet weet, van een CIS-klep, is dat jouw motor normaal 500 rpm loopt en dat gaat maar net goed. De CIS-klep, zorgt ervoor dat dat toerental ongeveer 300 wordt verhoogt, en dat loopt lekker.
Als de CIS klep dicht zit, valt je motor terug op het basistoerental en als je dan bijvoorbeeld net de koppeling intrapt, waait ie gewoon uit.
Op benzine kun je van een vuile klep heel lang niets merken, gas is véél gevoeliger.
Doe er je voordeel mee en succes.
Op gas is het simpel, zeker met een AMS systeem, als je dat hebt.
Als ie op benzine om wat voor reden ook, tegen regelbereiken aanloopt, zal de AMS deze zondermeer overnemen. Als het motormanagement op benzine 100% is, is dat op gas dus geen probleem. Maar als ie op benzine ook al bijna afslaat bij stationairloop, dan doet ie dat op gas zeker.
Maak je CIS-klep even schoon. (wederom, kun je wellicht even zoeken op volvo700vereniging.nl naar het trefwoord CIS, dan vindt je dit:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... h/node/cis
Niet om dit forum af te vallen, maar dit forum is de vraagbaak/faq, daar waar de v700v-site hard zijn best doet een degelijke vraagbaak te creeren, dat is echt een pluspunt.)
Er tussen staat ook hoe je hem schoon kunt maken.
Principe, voor het geval je het niet weet, van een CIS-klep, is dat jouw motor normaal 500 rpm loopt en dat gaat maar net goed. De CIS-klep, zorgt ervoor dat dat toerental ongeveer 300 wordt verhoogt, en dat loopt lekker.
Als de CIS klep dicht zit, valt je motor terug op het basistoerental en als je dan bijvoorbeeld net de koppeling intrapt, waait ie gewoon uit.
Op benzine kun je van een vuile klep heel lang niets merken, gas is véél gevoeliger.
Doe er je voordeel mee en succes.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
maar er kan toch een verschil in stationair toerental zitten tussen gas en benzine, heeft die van mij namelijk (740). Op benzine loopt ie 500 toeren met warme motor, koud 400 tot soms 0 rpm. Op gas daarentegen is ie afgesteld en loopt ie mooi stationair. Ik dacht dat dit normaal was, en een beetje irritant, maar ik begrijp dat dat niet de bedoeling is? Zou de motor werkelijk op gas en benzine exact even mooi stationair moeten kunnen lopen?
Ben
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Voordat dit gebeurde, liep de auto mooier stationair op gas dan op benzine..waarschijnlijk moet alles beter op elkaar afgestemd worden. Zijn daar die kraantjes voor die links en rechts van het blok verbonden zijn aan slangetjes?knorrepot schreef:maar er kan toch een verschil in stationair toerental zitten tussen gas en benzine, heeft die van mij namelijk (740). Op benzine loopt ie 500 toeren met warme motor, koud 400 tot soms 0 rpm. Op gas daarentegen is ie afgesteld en loopt ie mooi stationair. Ik dacht dat dit normaal was, en een beetje irritant, maar ik begrijp dat dat niet de bedoeling is? Zou de motor werkelijk op gas en benzine exact even mooi stationair moeten kunnen lopen?
groet,
Jacow