P1800

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
gertvanderspek
3rd Gear member

Hallo,

Effe voorstellen mijn naam is Gert en ben getrouwd en rij een 440 1.8 1997.

Nu vind ik de P1800 een mooie auto en ben van plan om er een in de toekomst te restauren. Let wel toekomst.

Nu zag ik op ebay een P1800 koehoorn staan.
Nu vraag ik mij af is zo iets te doen is of kan ik beter door sparen voor een betere?

http://cgi.ebay.nl/VOLVO-1800-S-RED-196 ... dZViewItem

gr

Gert
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Van der Spek, dat is wel een bekende auto naam ;)

Welkom! Ik zou zo'n project nooit kunnen uitvoeren, anderen draaien hun
hand er niet voor om. Ik denk dat goede P1800's nu nog wel te betalen zijn,
maar over een paar jaar niet meer. Succes!
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

Kan in principe wel. Alleen moet je handig zijn, ruimte hebben en veel tijd.
Doorsparen kan altijd. Er zijn er regelmatig te koop.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Paul
Geartronic member

Tsja geen verstand van, maar wel heel cool dat je hier mee wilt gaan beginnen! Gaaf!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
oudevolvo
3rd Gear member

Of het te doen is hangt vooral af van hoeveel je zelf kunt.
Qua prijs is de auto die je zag niet echt duur. Voor 900 euro staat hij natuurlijk nog niet in Nederland, maar als je de waarde van de onderdelen bij elkaar optelt, zit je zo op 1500 euro.

Nadeel is wel dat je ook nog om moet bouwen naar links gestuurd (aangenomen dat je dat wilt), dus daar moet je ook nog wat onderdelen voor vinden. Verder is het lastig om te controleren of de auto compleet is. Later nog even losse onderdelen bij moeten komen, zoals bijvoorbeeld een dashboard metertje is een dure grap.

Normaalgesproken zou een opknapper denk ik tussen de 2000 en 3000 euro zitten, als hij nog in elkaar zit en compleet is.

Het voordeel is dat deze auto lang stil heeft gestaan en in die tijd droog stond. De 1800 serie is niet bijzonder goed geconstrueerd, dus wees voorbereid op het nodige laswerk. Een klein rot randje onderaan een wielrand is meestal pas het topje van de ijsberg.

Zie bijvoorbeeld mijn 1800ES project, een auto die er op het eerste gezicht best redelijk uit zag, maar toch veel laswerk had (ben nu over de helft).

Verder is een P1800 koehoorn een mooie auto, maar meestal is het restaureren van een auto ongeveer net zo duur (zo niet duurder) als (dan) het kopen van een auto die al wat verder af is. Natuurlijk weer afhankelijk van hoeveel je zelf kunt.

Persoonlijk zou ik eerder een auto kopen die nog in elkaar zit en het liefst zelfs nog rijdt. Dan weet je wat beter wat voor basis je koopt.
gertvanderspek
3rd Gear member

De sleutel ruimte is waarschijnlijk niet het grootste probleem.

Als al zie wat jij aan plaatwerk moest vervangen lijkt het me beter om eerst te kunnen lassen. Dus eerst maar navraag gaan doen naar een lascusus.

Of ben je er zomaar aan begonen?

bedankt voor de reactie's
oudevolvo
3rd Gear member

Zelf kunnen lassen is inderdaad een must, anders wordt het een onbetaalbare auto. Met name het goed op maat maken van inzetstukken vergt enige oefening en is (in het begin) tijdsintensief.

Ik heb eerst wat lasles gehad op (dikkere) proefstukken, voornamelijk elektrisch. Later aan auto's gaan lassen met CO2 (een stuk makkelijker dan elektrisch). Al doende leert men.

Rustbuster biedt lascursussen aan. Heb hier zelf geen ervaring mee.

Bij het lassen is een aantal zaken belangrijk:
1. dat je te lassen plek goed schoon is (verf, tectiel en roest vrij)
2. dat je te lassen plek echt goed schoon is (verf, tectiel en roest vrij)
3. dat je voldoende body hebt om te lassen (niet te dunne plaat)
4. dat je inzetstuk er goed in past (bij voorkeur geen dubbele plaat)
5. niet te lange stukken aaneen lassen i.v.m. warmte invoer

Succes!
Groeten Lars
Iroll
6th Gear member

Ik zou er mijn handen niet aan branden. Wordt een erg duur project omdat je nooit weet of ie helemaal kompleet is, je geen fotoos hebt van de onderkant en binnenkant portieren en motorkap. De scharnieren van de motorkap zitten hoogstwaarschijnlijk vast gerot en dat is al een rotklus om goed te vervangen. De roest op de foto is maar het topje van de ijsberg, je ziet 10% en de overige 90% zie je pas bij demontage. Dashboard is helemaal gaar, onderdelen kosten alleen daarvan al rond de €750. Bovendien is de constructie van de 1800 serie erg lastig te lassen, eigenlijk echt vakwerk omdat alles zo ingewikkeld in elkaar zit, er zit geen recht stukje plaatwerk aan. Koop een zo goed mogelijke waar geen of heel weinig laswerk aanzit. Techniek is makkelijk en redelijk goedkoop te vervangen. Maar interieur delen en metertjes van de koehoorn zijn erg kostbaar. Wil je deze goed krijgen reken dan op een bedrag van rond de €20,000. En dan schat ik het nog laag in. Daar kan je veel beter een goede voor anschaffen.
dash
3rd Gear member

Het lijkt me een project dat gestart is en maar gestaakt om de een of andere reden. Te veel werk of toch te moeilijk. Bijkomend nadeel de onderdelen die er van af zijn gekomen incl scroefjes en boutjes hebben hun eigen plek en niet van alles is te achterhalen waar het hoorde.
gertvanderspek
3rd Gear member

Bedankt,

Ik laat deze staan.
Ik zat me af tevragen als een p1800 moelijker is dan een amazone.
Volgens mij hebben ze de zelfde onder stel.
Iroll
6th Gear member

Onderstel en techniek zijn grotendeels hetzelfde, maar de carrosserie van een 1800 zit een heel stuk listiger in elkaar als van een Ama. Alles zit gelast en de pasvorm van nieuw plaatwerk is niet bepaalt je van het als het al verkrijgbaar is. Kijk alleen maar eens naar de voorspatborden met al de welvingen en glooiingen, daar zet je niet 1,2,3 onzichtbaar een nieuw stuk in. De dorpels zijn ook erg berucht, die bestaan uit 3 delig plaatwerk. Als je daar roest ziet aan de buitenkant dan zijn ze binnenin al helemaal gaar. Een ander punt is onderaan de A stijl, daar bestaat het plaatwerk ook uit diverse lagen waar de roestduivel onzichtbaar toeslaat. Deze 1800 is eigenlijk alleen geschikt als donor, voor restauratie zal het al gauw een bodemloze put blijken.
oudevolvo
3rd Gear member

Op de P1800 mailinglist kwam deze nog voorbij:
OK, here's a fun one for ya...........
freind of mine just picked up a 1971 white, P 1800E .........with fuel injection.
not running - previous owner said 'bad fuel pump' ..........
the engine isn't seized, that much I know so far.
it's white, it's tired, it's all there ..............174K mi on the odo I think.
red leathertte interior. Two sets of alloy wheels for it, stock and aftermarket.
'about $ 1,500 ' .,...........
located in Southern Oregon, Medford-Ashland .

Scott
www.turbovans.com
88 740 Turbo Sedan, 'Inga'

Weet helemaal niet hoe actief je zoekt en of dit uberhaupt wat is. Als hij nog in elkaar zit, is het misschien niet eens zo gek als hij niet al te veel roest heeft. Nadeel, staat in USA.
gertvanderspek
3rd Gear member

Op het ogenblik niet actief!
Ik wil eerst laservaring hebben voordat ik een auto koop. Kmag van mijn vrouw op lascursus als ik eers wat thuis afgemaakt heb. (zucht)
Ga denk ik eerst voor een amazone/katterug en als dat lukt voor een P1800.

gr

Gert
ArjanV
3rd Gear member
Contacteer:

gertvanderspek schreef:Op het ogenblik niet actief!
.................als ik eers wat thuis afgemaakt heb. (zucht)
Hoe herkenbaar :lol:
Mijn project staat ook even op een laag pitje, in het najaar ga er wel weer meer aan werken.
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”