Hallo volvo fanaten!
Ik rijd geen volvo maar ik vaar er eentje!
Vorig jaar heb ik een "klasieke" speedboot gekocht met daarin een overleden AQ170 motor (zelfde blok als een B30).
Dit blok heb ik vervangen door een B30 uit een volvo 164.
Deze loopt als een zonnetje maar dan met een wolkje ervoor.
Ik heb een klep die niet goed te stellen is, hij blijft tikken.
Ook heb ik een backfire wanneer ik de motor in het werk zet en hem toeren laat maken. Volgens de teller ongeveer 4000rpm maar helaas is de teller niet zuiver.
Mijn vraag is: wat is de oorzaak van deze backfire en hoe kan ik dit oplossen?
Andere vraag: Wat kan er aan een klep mankeren als deze met stellen niet stil te krijgen is? en wat is hiervoor de oplossing?
Ik gebruik de motor op Benzine met loodvervanger, geen LPG.
Alvast bedankt voor jullie moeite!
Mathijs
B30 backfire
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
- Locatie: Enschede
Hey Reinell,
Wordt een back-fire niet veroorzaakte als er onverbrande benzine dampen in de uitlaat komen? Wellicht een cilinder die niet goed ontsteekt of hij loopt te rijk? Ik kies bewust voor de vragende zinnen, zelf weet ik er niet zo veel vanaf.
Heb je foto's van je boot, het klinkt heel interessant namelijk!
Groeten,
Mark Prins
Wordt een back-fire niet veroorzaakte als er onverbrande benzine dampen in de uitlaat komen? Wellicht een cilinder die niet goed ontsteekt of hij loopt te rijk? Ik kies bewust voor de vragende zinnen, zelf weet ik er niet zo veel vanaf.
Heb je foto's van je boot, het klinkt heel interessant namelijk!
Groeten,
Mark Prins
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
Hoi Mark,
Ik ben zelf ook geen ervaren sleutelaar, ik ben dit project begonnen om e.e.a. te leren en er uiteraard een leuke boot aan over te houden!
Backfire is volgens google een te vroege of te late verbranding van het mengsel in het luchtinlaatsysteem.
Dit zou zeer goed samen kunnen hangen met de klep die blijft tikken maar mijn kennis rijkt helaas niet ver genoeg!
Ik heb uiteraard foto's, ik zal er vanavond even een paar plaatsen.
Mathijs
Ik ben zelf ook geen ervaren sleutelaar, ik ben dit project begonnen om e.e.a. te leren en er uiteraard een leuke boot aan over te houden!
Backfire is volgens google een te vroege of te late verbranding van het mengsel in het luchtinlaatsysteem.
Dit zou zeer goed samen kunnen hangen met de klep die blijft tikken maar mijn kennis rijkt helaas niet ver genoeg!
Ik heb uiteraard foto's, ik zal er vanavond even een paar plaatsen.
Mathijs
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17
Hallo Mathijs,
je geeft aan dat het tikken van een klep komt maar weet je dat heel zeker?
zo te zien is het een B30A blok dus met dubbele carburateur en deze blokken werden ook nog met een fiber distributie tandwiel geleverd. Als dit tandwiel versleten is klinkt het als een tikkende klep. Het kan ook nog zo zijn dat de middenkern van het tandwiel iets los zit waardoor de timing verloopt wat weer de backfire zou kunnen verklaren. Andere optie is dat de nokkenas voor die ene klep versleten is waardoor de klep niet goed meer open en dicht gaat. Backfire is idd verbranding van het lucht/benzine mengsel voor de inlaatkleppen (inlaatspruitstuk). Bij een heftige backfire kan het je carburateurs kosten, en je boot. Heb ooit een verbrande katterug gezien door een backfire, dus niet geheel ongevaarlijk.
je geeft aan dat het tikken van een klep komt maar weet je dat heel zeker?
zo te zien is het een B30A blok dus met dubbele carburateur en deze blokken werden ook nog met een fiber distributie tandwiel geleverd. Als dit tandwiel versleten is klinkt het als een tikkende klep. Het kan ook nog zo zijn dat de middenkern van het tandwiel iets los zit waardoor de timing verloopt wat weer de backfire zou kunnen verklaren. Andere optie is dat de nokkenas voor die ene klep versleten is waardoor de klep niet goed meer open en dicht gaat. Backfire is idd verbranding van het lucht/benzine mengsel voor de inlaatkleppen (inlaatspruitstuk). Bij een heftige backfire kan het je carburateurs kosten, en je boot. Heb ooit een verbrande katterug gezien door een backfire, dus niet geheel ongevaarlijk.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
Hallo John,
Ik weet het inderdaad niet geheel zeker, vandaar ook mijn topic.
Hoe kan ik controleren of dit tandwiel versleten is?
Momenteel gebruik ik de boot niet aangezien de motor onvoldoende vermogen levert voor het waterskien.
Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing!
Mathijs
Ik weet het inderdaad niet geheel zeker, vandaar ook mijn topic.
Hoe kan ik controleren of dit tandwiel versleten is?
Momenteel gebruik ik de boot niet aangezien de motor onvoldoende vermogen levert voor het waterskien.
Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing!
Mathijs
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Hoi mathijs,
wat je kunt proberen is het volgende,
haal het kleppendeksel van he motorblok en start hem
het klinkt raar, maar als je het blok stationair (+/- 900rpm) laat draaien dan kan dit zonder kleppendeksel.
je kunt nu heel duidelijk de tuimelaars zien bewegen, je kunt nu controleren of de tuimelaars wel voldoende omhoog komen.
als de klep die niet te stellen is, nu minder hoog komt als de rest (wel bij het zelfde type klep kijken! inlaat/uitlaat) dan kun je concluderen dat de nokkenas aan vervanging toe is.
als je er toch ben kun je direct kijken of de stoterstangen nog recht zijn. tijdens het lopen mogen de stangen draaien.
succes!
p.s. hoe hard gaat zo'n boot nou met een B30? altijd al willen weten
wat je kunt proberen is het volgende,
haal het kleppendeksel van he motorblok en start hem
het klinkt raar, maar als je het blok stationair (+/- 900rpm) laat draaien dan kan dit zonder kleppendeksel.
je kunt nu heel duidelijk de tuimelaars zien bewegen, je kunt nu controleren of de tuimelaars wel voldoende omhoog komen.
als de klep die niet te stellen is, nu minder hoog komt als de rest (wel bij het zelfde type klep kijken! inlaat/uitlaat) dan kun je concluderen dat de nokkenas aan vervanging toe is.
als je er toch ben kun je direct kijken of de stoterstangen nog recht zijn. tijdens het lopen mogen de stangen draaien.
succes!
p.s. hoe hard gaat zo'n boot nou met een B30? altijd al willen weten

- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
Hallo B-lennium,
Dank voor je tip, ik ga dat even proberen.
Ik hoop dat het lukt voor het weekend want hij moet op de trailer i.v.m. andere werkzaamheden en helaas kun je met een boot de motor niet starten als hij niet in het water ligt i.v.m. de koeling...
De stoterstangen zitten toch grotendeels in het blok? kan ik deze goed controleren zonder sleutelwerk of kan ik ze er zo uithalen voor controle?
Hoe hard de boot uiteindelijk gaat is erg afhankelijk van diverse factoren:
- de romp van de boot
- de trimstand van het staartstuk
- het type en grootte van de schroef
- het vermogen en dus de staat van de motor
Die laatste is de belangrijkste natuurlijk want een koets zonder paarden gaat niet erg hard.
Toevallig heb ik hem vorige week gemeten en haalde ik 43km/uur op GPS.
Ik schat dat hij rond de 60km/uur uit komt als alles goed is.
Lijkt natuurlijk niet snel als je het vergelijkt met een auto maar het is hard genoeg voor mij.
Wil je echt harder met een dergelijke boot dan moet je denken aan de nieuwere V6 of V8 motoren maar dan moet je echt na gaan denken over LPG of een hele goede baan hebben!
Mathijs
Dank voor je tip, ik ga dat even proberen.
Ik hoop dat het lukt voor het weekend want hij moet op de trailer i.v.m. andere werkzaamheden en helaas kun je met een boot de motor niet starten als hij niet in het water ligt i.v.m. de koeling...
De stoterstangen zitten toch grotendeels in het blok? kan ik deze goed controleren zonder sleutelwerk of kan ik ze er zo uithalen voor controle?
Hoe hard de boot uiteindelijk gaat is erg afhankelijk van diverse factoren:
- de romp van de boot
- de trimstand van het staartstuk
- het type en grootte van de schroef
- het vermogen en dus de staat van de motor
Die laatste is de belangrijkste natuurlijk want een koets zonder paarden gaat niet erg hard.
Toevallig heb ik hem vorige week gemeten en haalde ik 43km/uur op GPS.
Ik schat dat hij rond de 60km/uur uit komt als alles goed is.
Lijkt natuurlijk niet snel als je het vergelijkt met een auto maar het is hard genoeg voor mij.
Wil je echt harder met een dergelijke boot dan moet je denken aan de nieuwere V6 of V8 motoren maar dan moet je echt na gaan denken over LPG of een hele goede baan hebben!
Mathijs
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Hoi!
Leuk project en een mooie boot! Ik vroeg me af: hoe heb je de koeling gemaakt? Maak je gebruik van de originele waterpomp aangesloten op het vlak met een wierpot, of hoe anders?
Leuk project en een mooie boot! Ik vroeg me af: hoe heb je de koeling gemaakt? Maak je gebruik van de originele waterpomp aangesloten op het vlak met een wierpot, of hoe anders?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
Ja en nee,
Ik heb de boot gekocht met een gemariniseerd motorblok z.g. AQ170
Op dit motorblok bevond zich alles wat ik nodig had qua koeling.
Ik ben dus (nog) geen expert op dit gebied.
Ik weet niet of de waterpomp van een auto gelijk is, ik vermoed van niet.
Bij mij zit voorop het blok een impeller die het water nu nog direct opzuigt en vervolgens door het blok & spruitstuk pompt.
Er moet eigenlijk nog een wierpot tussen inderdaad.
Ik heb nog lekkage bij het koelwater dus wanneer dit verholpen wordt zal er ook een wierpot tussen komen.
Vooralsnog gaat mijn focus naar het soepel hebben draaien van de motor.
Ik heb de boot gekocht met een gemariniseerd motorblok z.g. AQ170
Op dit motorblok bevond zich alles wat ik nodig had qua koeling.
Ik ben dus (nog) geen expert op dit gebied.
Ik weet niet of de waterpomp van een auto gelijk is, ik vermoed van niet.
Bij mij zit voorop het blok een impeller die het water nu nog direct opzuigt en vervolgens door het blok & spruitstuk pompt.
Er moet eigenlijk nog een wierpot tussen inderdaad.
Ik heb nog lekkage bij het koelwater dus wanneer dit verholpen wordt zal er ook een wierpot tussen komen.
Vooralsnog gaat mijn focus naar het soepel hebben draaien van de motor.
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34
Reinell,
De moter van een martimie volvo blok is anders dan een standaard blok.
Bij de maritiem blok zitten andere lagers in. Hier zitten Volvo Penta lagers in. Deze zijn sterker dan een standaard lager. De reden is dat de moter belasting anders is dan als hij in een auto zit. Mijn zwager heeft ook een zes in een lijn in zijn speedboot. Hij heeft toen tijdelijke met een standaard blok gevaren. De standaard blok is ongeveer een seizoen meegegaan. En daarna lagen de lagers er uit!
De moter van een martimie volvo blok is anders dan een standaard blok.
Bij de maritiem blok zitten andere lagers in. Hier zitten Volvo Penta lagers in. Deze zijn sterker dan een standaard lager. De reden is dat de moter belasting anders is dan als hij in een auto zit. Mijn zwager heeft ook een zes in een lijn in zijn speedboot. Hij heeft toen tijdelijke met een standaard blok gevaren. De standaard blok is ongeveer een seizoen meegegaan. En daarna lagen de lagers er uit!
- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
Hallo gert,
Dat klopt, een vriend van mij heeft eenzelfde motor gehad wat vermoedelijk ook een autoblok is geweest.
Hij heeft hier echter een aantal jaren mee kunnen varen totdat het leek alsof er iemand met een machinegeweer achter op dek stond te schieten.
Daarna het blok vervangen door een ander.
Het is niet ideaal maar wel werkbaar.
Ikdenk dat er moeilijk nog goede gemariniseerde blokken te vinden zijn aangezien het zeer oude blokken zijn.
Ik heb een keer gelezen dat ze maar tot 1972 gemaakt zijn maar zeker weten doe ik dit niet natuurlijk.
De originele gemariniseerde blokken hebben theoretisch ook 170pk terwijl mijn B30A maar tot 130 komt. Ook dit zal te maken hebben met de marinisering of de meetmethodes van de pk's denk ik.
De reden voor vervanging van de lagers is vermoedelijk het hoge toerental wat je in een auto opvangt door gebruik te maken van een versnellingsbak.
Helaas is het bij ons niet echt dicht bezaaid met snelvaargebieden waardoor de motor veel vaker heel erg laag in de toeren gebruikt wordt....
Tips voor goede, originele en gereviceerde blokken zijn natuurlijk welkom!
Mathijs
Dat klopt, een vriend van mij heeft eenzelfde motor gehad wat vermoedelijk ook een autoblok is geweest.
Hij heeft hier echter een aantal jaren mee kunnen varen totdat het leek alsof er iemand met een machinegeweer achter op dek stond te schieten.
Daarna het blok vervangen door een ander.
Het is niet ideaal maar wel werkbaar.
Ikdenk dat er moeilijk nog goede gemariniseerde blokken te vinden zijn aangezien het zeer oude blokken zijn.
Ik heb een keer gelezen dat ze maar tot 1972 gemaakt zijn maar zeker weten doe ik dit niet natuurlijk.
De originele gemariniseerde blokken hebben theoretisch ook 170pk terwijl mijn B30A maar tot 130 komt. Ook dit zal te maken hebben met de marinisering of de meetmethodes van de pk's denk ik.
De reden voor vervanging van de lagers is vermoedelijk het hoge toerental wat je in een auto opvangt door gebruik te maken van een versnellingsbak.
Helaas is het bij ons niet echt dicht bezaaid met snelvaargebieden waardoor de motor veel vaker heel erg laag in de toeren gebruikt wordt....
Tips voor goede, originele en gereviceerde blokken zijn natuurlijk welkom!
Mathijs
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34
Hallo Reinell,
Mijn zwager heeft zijn boot op het droge ivm rote achtersteven.
Hij heeft ook een hobby huis in oosterijk en daarom vaart hij niet meer.
Kan vragen als hij het blok wil verkopen.
omgeving Amersfoort/Nijkerk woont ie.
Mijn zwager heeft zijn boot op het droge ivm rote achtersteven.
Hij heeft ook een hobby huis in oosterijk en daarom vaart hij niet meer.
Kan vragen als hij het blok wil verkopen.
omgeving Amersfoort/Nijkerk woont ie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17
Hoi Mathijs,
wat je kan proberen, om uit te zoeken of het echt een klep is of je tandwiel is, de mortor laten lopen (stationair) en dan een schroevendraaier tegen de kleppendeksel aanhouden terwijl je hem tegen je oor aanhoud.
Er zijn speciale soort stetoscopen voor maar met een schroevendraaier kan het ook.
Houd de schroevendraaier tegen de kleppendeksel op de plekken waar de kleppen zitten en als het goed is moet je aan het geluid wat je hoort de plek kunnen localiseren waar de tik vandaan komt.
Je kan dit ook doen bij de distributiedeksel en horen of het getik daar vandaan komt.
Geeft je een indicatie waar het probleem vandaan komt, Succes.
wat je kan proberen, om uit te zoeken of het echt een klep is of je tandwiel is, de mortor laten lopen (stationair) en dan een schroevendraaier tegen de kleppendeksel aanhouden terwijl je hem tegen je oor aanhoud.
Er zijn speciale soort stetoscopen voor maar met een schroevendraaier kan het ook.
Houd de schroevendraaier tegen de kleppendeksel op de plekken waar de kleppen zitten en als het goed is moet je aan het geluid wat je hoort de plek kunnen localiseren waar de tik vandaan komt.
Je kan dit ook doen bij de distributiedeksel en horen of het getik daar vandaan komt.
Geeft je een indicatie waar het probleem vandaan komt, Succes.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
John,
bedankt voor je tip, ik ga het even proberen!
Als ik zo luister dan zou ik zeggen een klep maar goed, ik ben geen expert
De backfire schatte ik ook in als een defect aan het staartstuk maar dat bleek het dus niet te zijn gelukkig!
De distributiedeksel, waar vind ik deze?
Ik ben een newbie wat motoren aangaat maar dat is jullie misschien wel opgevallen
Ik heb een distibutieriem maar geen deksel (zie foto's hierboven).
Nu kan ik wel een schroevendraaier tegen een draaiend deel houden maar dan gaat er meer mis vermoed ik!
Ik heb zaterdag naar de kleppen gekeken zonder deksel, volgens de tip van b-lennium, maar hier heb ik niet veel aan kunnen ontdekken.
Het is niet zo dat er eentje de lambada danst terwijl de rest druk aan het werk is.
Ze bewegen allemaal keurig netjes.
De klepstoters is ook weinig aan te zien al heb ik ze er niet uit gehaald, kan dit eenvoudig zonder dat er e.e.a. weer gesteld moet worden?
Mathijs
bedankt voor je tip, ik ga het even proberen!
Als ik zo luister dan zou ik zeggen een klep maar goed, ik ben geen expert

De backfire schatte ik ook in als een defect aan het staartstuk maar dat bleek het dus niet te zijn gelukkig!
De distributiedeksel, waar vind ik deze?
Ik ben een newbie wat motoren aangaat maar dat is jullie misschien wel opgevallen

Ik heb een distibutieriem maar geen deksel (zie foto's hierboven).
Nu kan ik wel een schroevendraaier tegen een draaiend deel houden maar dan gaat er meer mis vermoed ik!

Ik heb zaterdag naar de kleppen gekeken zonder deksel, volgens de tip van b-lennium, maar hier heb ik niet veel aan kunnen ontdekken.
Het is niet zo dat er eentje de lambada danst terwijl de rest druk aan het werk is.
Ze bewegen allemaal keurig netjes.
De klepstoters is ook weinig aan te zien al heb ik ze er niet uit gehaald, kan dit eenvoudig zonder dat er e.e.a. weer gesteld moet worden?
Mathijs
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17
Mathijs,
de distributietandwielen zitten onder een aluminium deksel die aan de voorkant van de motor zit.
Lokatie van de deksel moet je zoeken achter de polie van de krukas en die loopt door naar net onder de polie van de waterpomp.
Wat ook nog kan is dat de tuimelaars die de kleppen indrukken niet helemaal vlak zijn, je stelt de kleppen dan af met een voelermaat op 0,5 mm maar doordat de tuimelaarvlak is ingesleten zal er altijd te veel ruimte tussen de tuimelaar en klepsteel zitten wat weer getik zal opleveren.
Wat je kan doen is de hele tuimelaaras loshalen (4 bouten die door de as op de kop vastgeschroeft zitten en bekijk de vlakken die normaal de kleppen raken, zijn deze niet vlak dan met een vijl de zaak vlak maken.
de distributietandwielen zitten onder een aluminium deksel die aan de voorkant van de motor zit.
Lokatie van de deksel moet je zoeken achter de polie van de krukas en die loopt door naar net onder de polie van de waterpomp.
Wat ook nog kan is dat de tuimelaars die de kleppen indrukken niet helemaal vlak zijn, je stelt de kleppen dan af met een voelermaat op 0,5 mm maar doordat de tuimelaarvlak is ingesleten zal er altijd te veel ruimte tussen de tuimelaar en klepsteel zitten wat weer getik zal opleveren.
Wat je kan doen is de hele tuimelaaras loshalen (4 bouten die door de as op de kop vastgeschroeft zitten en bekijk de vlakken die normaal de kleppen raken, zijn deze niet vlak dan met een vijl de zaak vlak maken.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Je vertelt dat je de carburateurs zo overgezet hebt op een ander blok, het zou best wel eens kunnen zijn dat de motor te arm afgesteld staat (benzine). Probeer alle hoofdsproeiers eens een halve slag verder open te draaien, en kijk wat de motor doet?
Anders zou je het toch in de onsteking moeten zoeken, wellicht kan je complete verdeler van je oude AQ170 terug zetten?
Anders zou je het toch in de onsteking moeten zoeken, wellicht kan je complete verdeler van je oude AQ170 terug zetten?
- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
Ferdy,
Een vriend van mij heeft de carburateurs gesynchroniseerd en de ontsteking, welke bij het "nieuwe" blok zat is nieuw, althans pas een paar jaar oud.
De oude heb ik helaas niet meer.
We hebben ook de bougies bekeken en die zijn alle 6 keurig bruin, geen vette, of afwijkende, bougie er tussen...
John,
Bedankt voor je toelichting!
Ik ga dat z.s.m. even proberen.
De boot ligt nog in het water aangezien het mooi weer bleek afgelopen weekend dus gelukkig kan ik verder met de motor.
Mathijs
Een vriend van mij heeft de carburateurs gesynchroniseerd en de ontsteking, welke bij het "nieuwe" blok zat is nieuw, althans pas een paar jaar oud.
De oude heb ik helaas niet meer.
We hebben ook de bougies bekeken en die zijn alle 6 keurig bruin, geen vette, of afwijkende, bougie er tussen...
John,
Bedankt voor je toelichting!
Ik ga dat z.s.m. even proberen.
De boot ligt nog in het water aangezien het mooi weer bleek afgelopen weekend dus gelukkig kan ik verder met de motor.
Mathijs
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
- Reinell
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
- Locatie: Akkrum, Friesland
John,
Ik heb je schroevendraaiertip even geprobeerd en ik ben er niet geheel zeker van maar ik heb het idee dat het wel een klep is en dan eentje van de 1e of 2e cilinder (vanaf de voorkant bekeken).
Ik hoor de tik in de motor zo goed als synchroon lopen met de klep die ik beluister.
Wanneer ik de distributiedeksel beluister hoor ik a.h.w. een babyhartje kloppen bij een echo en het getik hoor ik wel maar minder goed dan bij de kleppendeksel.
Een vriend van mij heeft de kleppen gesteld en gaf aan dat hij vermoedde dat er eentje dwars lag, vandaar ook mijn topic alhier.
Ik zal hem wel even vragen welke hij dacht dat tikte.
Ik ben op zoek naar een diagnose voor mijn motor zodat ik weet wat er gerepareerd moet worden en dus ook wat de kosten daaraan zullen zijn.
Ik ben zelf helaas geen goede monteur dus ik zal het uit moeten besteden, vandaar mijn zoektocht om e.e.a. toch goedkoper te houden.
ik heb geen zin aan veel sleuteluren en een revisie als resultaat namelijk.
Zoals mijn kennis het toelaat lijkt het erop dat 1 klep de boosdoener is wat met stellen niet op te lossen is.
Verder zal de motor iets beter draaien met wellicht nieuwe bougie's en een goede afstelling nadat de klep weer goed werkt.
Ik bedoel dan het op tijd stellen, brandstoftoevoer, carburateurs, etc.
Dan rest nog de vraag: kan 1 klep de backfire veroorzaken? (en natuurlijk welke klep het precies is natuurlijk) :
Mathijs
Ik heb je schroevendraaiertip even geprobeerd en ik ben er niet geheel zeker van maar ik heb het idee dat het wel een klep is en dan eentje van de 1e of 2e cilinder (vanaf de voorkant bekeken).
Ik hoor de tik in de motor zo goed als synchroon lopen met de klep die ik beluister.
Wanneer ik de distributiedeksel beluister hoor ik a.h.w. een babyhartje kloppen bij een echo en het getik hoor ik wel maar minder goed dan bij de kleppendeksel.
Een vriend van mij heeft de kleppen gesteld en gaf aan dat hij vermoedde dat er eentje dwars lag, vandaar ook mijn topic alhier.
Ik zal hem wel even vragen welke hij dacht dat tikte.
Ik ben op zoek naar een diagnose voor mijn motor zodat ik weet wat er gerepareerd moet worden en dus ook wat de kosten daaraan zullen zijn.
Ik ben zelf helaas geen goede monteur dus ik zal het uit moeten besteden, vandaar mijn zoektocht om e.e.a. toch goedkoper te houden.
ik heb geen zin aan veel sleuteluren en een revisie als resultaat namelijk.
Zoals mijn kennis het toelaat lijkt het erop dat 1 klep de boosdoener is wat met stellen niet op te lossen is.
Verder zal de motor iets beter draaien met wellicht nieuwe bougie's en een goede afstelling nadat de klep weer goed werkt.
Ik bedoel dan het op tijd stellen, brandstoftoevoer, carburateurs, etc.
Dan rest nog de vraag: kan 1 klep de backfire veroorzaken? (en natuurlijk welke klep het precies is natuurlijk) :
Mathijs
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________