Lelijk stationair & stotteren boven 100 km/u

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
jjager
Starter

Hallo allemaal,

De leden van de Volvo 700 vereniging zijn druk bezig me te helpen, maar ik heb een hardnekkige probleem met mijn 940 LPT automaat (Vialle LPI) uit 1996. Ik vat even samen:

1. Boven de 100 km/u (2.500 tpm) begint de auto te schokken, op beide brandstoffen maar sterker op LPG.

2. De motor loopt erg lelijk stationair.

ad. 1: het lijkt een snelheidsafhankelijk probleem: alleen boven de 100 km/ (2.500 tpm) doet het zich voor, dus als de automaat in de lockup zit. Als ik in de 3e versnelling continu tussen de 2.500 en 3.000 tpm. rijd, dan is er geen probleem. Ook normaal versnellen onder de 100 km/u geeft geen problemen. Pas in de lockup begint het gedonder. Versnellen gaat vanaf die snelheid ook erg houterig.

ad.2: dit lijkt een temperatuurafhankelijk probleem. Na de koude start loopt-ie al niet zo mooi als eerst (let wel: kleppen gesteld, alle kabels, rotor, verdeelkap vervangen en bougies nieuw). Maar hoe warmer de motor, hoe slechter de loop. Afslaan doet hij nog net niet, maar wel bijna. Geen startproblemen.

- Het zouden twee afzonderlijke problemen kunnen zijn, maar beide wijzen op een te rijk mengsel. De uitgelezen storingscodes 1-1-3, 2-3-1, 2-3-2 2 en 2-2-1 wijzen ook allemaal in die richting. Het brandstofverbruik is hoger dan normaal en na vol accelereren of langdurig stadsverkeer komt er een LPG-geur onder de kap vandaan. Het lijkt een causaal verband.

- Zowel op LPG en benzine (met de stroom van de LPI-pomp) geeft de motor storingscodes, dus ik sluit de LPG-installatie vooralsnog uit als boosdoener.

- Soms zijn de problemen heviger dan een andere keer. Op LPG structureel meer aanwezig dan op benzine.

- Na de echte koude start, dus na een nacht stilstaan, komt er om de paar seconden een kloppend geluid onder de kap vandaan. Na plm. 2 kilometer niet meer. Het geluid lijkt onder het inlaatspruitstuk vandaan te komen, maar dit is zo moeilijk te bepalen.

- De BDP-sensor is genoemd, maar geeft minder signaal aan de ECU op het moment dat mijn problemen beginnen...?

Al gecontroleerd (=g)/uitgewisseld (=u) of vervangen (=v) zonder blijvende verandering:

- verdeelkap + rotor (v)

- kleppen zijn gesteld

- bougiekabels/bobinekabels (v)

- luchtmassameter (u)

- brandstofrelais (u)

- lambda sonde (v) --> tijdelijke verbetering (140 km.)

- vonkversterker (u)

- stroom van de lpg pomp gehaald

- LPI-zekeringen (v) aansluiting aan accupool (g)

- brandstofdrukregelaar (g)

- boordspanning (accu & dynamo) (g)

- pakking inlaatspruitstuk (g)

- ecu (u)

- temperatuursensor (v)

- thermostaat (v)

- LPI injectoren (g)

- massa-aansluitingen en relevante bekabeling (g)

Wellicht nog meer, maar ik kon vandaag de monteur niet te pakken krijgen.

Iedereen die iets wil/kan roepen is van harte welkom. Ik weet op dit moment nog niet wat mijn volgende stap is.

Fijn weekend allemaal,

Joost

Volvo 940 2.3 LPT automaat 1996

Vialle LPI

211.000 gedocumenteerde kilometers
hadico
5th Gear member

de codes wijzen inderdaad op een mengselfout wat nog wel eens gebeurt is dat hij op twee brandstoffen draait tgv van een defect omschakelrelais
een andere optie is om via de systeemtester (dealer) uit te lezen welke signalen niet goed zijn dit kan ook met een proefrit gebeuren
als je onder het rijden zekering nr 1 losneemt loopt hij dan voor een moment even goed of geeft dit geen resultaat?
je kan ook de stekkers van de lpg injectors losnemen zek. 1 even losnemen om storingen te wissen en nogmaals proberen

succes
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”