Hallo,
Ff voorstellen.
Ik ben Jan 44 jaar en kom uit het Oosten van het land.
Ik rij nu al jaren Volswagen, ben begonnen met een kever, daarna golf I, derby, polo I , nog een kever, een T1 (spijlbus), T3 een passat of 2 dan nu al bijna 5 jaar een T4( nee geen V40) maar een transporter van het vorige model.
Aangezien het grijs kenteken al een tijdje afgeschaft is en de brandstofprijzen zo gestegen zijn ben ik uit aan het kijken naar een Volvo stationcar. Aangezien ik zo'n 30000km rijd per jaar moet het er een op lpg worden.
Het moet een volvo worden omdat ze bij volkswagen in die tijd (25jaar of ouder) niet echt een geschikte (grote) auto maakten.
Mijn vraag is welke auto (motor) is het meest geschikt voor het rijden op gas.
Ik vindt zelf de 145 een mooie auto, maar deze heeft verschillende motoren carburateur en injectie versies.
Ook de 245 is een mooie wagen, waarschijnlijk iets comfortabeler en ook met verscillende motoren, nu zag ik op marktplaats een 2.1 Turbo staan met 155 pk. ik heb nog gebeld met de verkoper en hij vertelde dat deze wel geschikt was voor lpg.
Kunnen jullie mij advies geven over welke motoren het meest geschikt zijn en waar ik op moet letten bij en rekening mee moet houden bij de aanschaf van een 145/245?
Alvast bedankt Jan
Aanschafadvies 140-240 serie
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Hoi jan. De volvo stations zijn inderdaad mooie bakken! 145 is wel echt een oude kar hoor. Als je je vw bus gewend bent, is het wel een omschakeling waar je je bewust van moet zijn. Ik probeer het niet uit je hoofd te praten, maar je moet wel realiseren dat het oldtimers zijn (en dus onderhoud nodig hebben).
Voor lpg zijn volvo motoren goed geschikt, mits het goed wordt ingebouwd. Verharde kleppen e.d. zijn een eis wil de motor dat kilometrage van jou volhouden. Daarnaast zou ik carberateur(s) aanraden boven injectie. Hoewel er manieren zijn om het te voorkomen, is backfire toch een voorkomend probleem bij een injectiemotor die op lpg loopt.
Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het lpg inbouwen bij Volvo's, daar kun je even op zoeken in google. Misschien weten andere leden die namen ook wel.
In ieder geval succes met zoeken!
Voor lpg zijn volvo motoren goed geschikt, mits het goed wordt ingebouwd. Verharde kleppen e.d. zijn een eis wil de motor dat kilometrage van jou volhouden. Daarnaast zou ik carberateur(s) aanraden boven injectie. Hoewel er manieren zijn om het te voorkomen, is backfire toch een voorkomend probleem bij een injectiemotor die op lpg loopt.
Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het lpg inbouwen bij Volvo's, daar kun je even op zoeken in google. Misschien weten andere leden die namen ook wel.
In ieder geval succes met zoeken!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Dag Jan,
Voor aankooptips en meer, zie mijn web-log.
Voor aankooptips en meer, zie mijn web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
Tja, een 245 met B21ET op lpg is natuurlijk het mooiste, maar wordt vaak afgeraden.
Genoeg over geschreven op volvovo. (zowel pos. als neg. verhalen)
Check o.a.
- http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... pic=4364.0
- http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... 7.msg82128
Omdat tegenwoordig de benzineprijzen de pan uitreizen,wil iedereen een belastingvrije auto (lees: volvo) op LPG.
Aanbod is groot (zie MP) want ze worden veel uit Zweden gehaald, maar de prijzen ook.
Succes met de zoektocht
Genoeg over geschreven op volvovo. (zowel pos. als neg. verhalen)
Check o.a.
- http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... pic=4364.0
- http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... 7.msg82128
Omdat tegenwoordig de benzineprijzen de pan uitreizen,wil iedereen een belastingvrije auto (lees: volvo) op LPG.
Aanbod is groot (zie MP) want ze worden veel uit Zweden gehaald, maar de prijzen ook.
Succes met de zoektocht
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
VW T1, T2 of T3 busje (van de laatste de eerste luchtgekoelde serie).Het moet een volvo worden omdat ze bij volkswagen in die tijd (25jaar of ouder) niet echt een geschikte (grote) auto maakten.
En anders een 411 of 412 Estate.

Oh nee, wat bazel ik... Een Volvo Estate natuurlijk!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12
Hoe mooi cq goed moet de auto zijn?
Ik weet namelijk een super zeldzame verlengde 145 met LPG.
Er zijn er maar 10 van gemaakt en is aan de achterkant ongeveer 30cm verlengd.
De auto is van een kennis en heeft vorig jaar nog een gereviseerde cilinderkop gekregen. Nadeel aan deze auto is dat de body aandacht behoeft maar daar is de prijs dan ook naar..........
Als je interesse hebt kun je mij een PB sturen en dan breng ik je wel in contact met de eigenaar.
Ik weet namelijk een super zeldzame verlengde 145 met LPG.
Er zijn er maar 10 van gemaakt en is aan de achterkant ongeveer 30cm verlengd.
De auto is van een kennis en heeft vorig jaar nog een gereviseerde cilinderkop gekregen. Nadeel aan deze auto is dat de body aandacht behoeft maar daar is de prijs dan ook naar..........
Als je interesse hebt kun je mij een PB sturen en dan breng ik je wel in contact met de eigenaar.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
idd body eist meestal de meeste aandacht. Maar dat is ook niet vreemd.
Volvo gaf toen dr tijd maar 1 jaar garantie op carrosserie. In het boekje stond zelfs een hoofdstuk met roestbehandeling. Allerlei randen die je moest insmeren met anti roest. Zelfs onder de koplampen, dus even de koplampen uitbouwen. Zie je dat de gemiddelde autorijder doen, ookal zijn het maar 4 bouten ofzo.
Tegenwoordig 9 jaar volgens mij, iig bij mijn 460.
Mijn 240 van 83 heeft wel wat werk bij de reservewielbak, maar dat kan nog wel even mee door, is niet ernstig. Verder is een spatlap beugel aftgebroken en zijn 2 portieren zwak. Eentje is nog niet rot maar onder zie je al een stuk die wel die kant op gaat. Rest van carrosserie is nagenoeg perfect. Maar motorisch is die prachtig, pas 200.000 in 25 jaar en de motor is schoon van buiten. Amper zweetplekken te bekennen.
Volvo gaf toen dr tijd maar 1 jaar garantie op carrosserie. In het boekje stond zelfs een hoofdstuk met roestbehandeling. Allerlei randen die je moest insmeren met anti roest. Zelfs onder de koplampen, dus even de koplampen uitbouwen. Zie je dat de gemiddelde autorijder doen, ookal zijn het maar 4 bouten ofzo.
Tegenwoordig 9 jaar volgens mij, iig bij mijn 460.
Mijn 240 van 83 heeft wel wat werk bij de reservewielbak, maar dat kan nog wel even mee door, is niet ernstig. Verder is een spatlap beugel aftgebroken en zijn 2 portieren zwak. Eentje is nog niet rot maar onder zie je al een stuk die wel die kant op gaat. Rest van carrosserie is nagenoeg perfect. Maar motorisch is die prachtig, pas 200.000 in 25 jaar en de motor is schoon van buiten. Amper zweetplekken te bekennen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
oh nee ik klaag er verder ook niet over. dat was bij alle merken ja. geef het alleen aan dat men daar rekening mee moet houden als men een oldtimer koopt. Het kost allemaal net wat meer om het op de weg te houden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Een 240 na MY 1990 heeft daar al minder last van.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Klopt, dat is een young-timer.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Als je op lpg wil rijden een 2.1 of 2.3 met carburateurmotor.volksvo schreef:Hallo,
Kunnen jullie mij advies geven over welke motoren het meest geschikt zijn en waar ik op moet letten bij en rekening mee moet houden bij de aanschaf van een 145/245?
Alvast bedankt Jan
In ieder geval geen 1.9 of 2. 0 en een turbo zou ik ook niet doen.
Als je niet van roest houdt ga dan voor een Noord-Zweedse.
Die hebben vrij vaak een carburateurmotor en er zijn exemplaren die geheel roestvrije achterwielranden hebben,wat in NL nogal zeldzaam is.
- volksvo
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 16:18
- Locatie: Brummen
ff geen tijd gehad om te reageren, heb inmiddels mijn Bus verkocht, staat nu, als het goed is in Moldavie.
Maar ik heb een Volvo 245 GL 2.3 met carburateur en een 3 traps automaat op het oog. Het is een zwarte, moet nog een en ander aan opgeknapt worden.
Hier heb ik ff een vraag over, ik twijfel over de 3traps automaat, is deze wel een beetje zuinig, of heb ik dan gelijk een slurpbak?
Rijdt iemand deze combinatie?
Ben nog ff langs de LPG-boer geweest, zou voor deze auto op zo'n 1200 euro komen. Voor een injectie zou je een kleine 1500 euro kwijt zijn.
Geeft volgens hem geen problemen met backfires als de bougies en de kabels goed zijn. Over een turbo heb ik het niet gehad.
Maar ik heb een Volvo 245 GL 2.3 met carburateur en een 3 traps automaat op het oog. Het is een zwarte, moet nog een en ander aan opgeknapt worden.
Hier heb ik ff een vraag over, ik twijfel over de 3traps automaat, is deze wel een beetje zuinig, of heb ik dan gelijk een slurpbak?
Rijdt iemand deze combinatie?
Ben nog ff langs de LPG-boer geweest, zou voor deze auto op zo'n 1200 euro komen. Voor een injectie zou je een kleine 1500 euro kwijt zijn.
Geeft volgens hem geen problemen met backfires als de bougies en de kabels goed zijn. Over een turbo heb ik het niet gehad.
Volvo 240GL automatic Estate 1983
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Dan zou ik nog ergens anders informeren.De gangbare prijs voor een carburateurversie ligt rond de 900 euro. \
Voor injectie 1100-1200 euro.
edit:
Ik vergeet even dat je misschien onderbouw wil Dan kan de prijs wel kloppen.
Voor injectie 1100-1200 euro.
edit:
Ik vergeet even dat je misschien onderbouw wil Dan kan de prijs wel kloppen.
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Een volvo station op lpg slurpt sowieso en naar ik heb gehoord, een automaat nog meer.
Kijk uit dat je lpg door een prof laat installeren, kan je een boel gedoe en geld op de lange termijn besparen. Zorg dat er geharde kleppen inkomen en overweeg een olie/smeer-systeem, zoals Flash Lube.
Kijk uit dat je lpg door een prof laat installeren, kan je een boel gedoe en geld op de lange termijn besparen. Zorg dat er geharde kleppen inkomen en overweeg een olie/smeer-systeem, zoals Flash Lube.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Ja! En reken op een koprevisie rond de 250.000 km. Een kleine € 750,-- tot €1000,--.
1 op 6 op gas, is voor een 240 automaat normaal.
Aankooptips? LPG? Zie web-log.
1 op 6 op gas, is voor een 240 automaat normaal.
Aankooptips? LPG? Zie web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volksvo
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 16:18
- Locatie: Brummen
Is een 4traps automaat veel zuiniger of is dan een 5 bak aan te bevelen?
Zo'n automaat lijkt me wel wat, met een cruisecontrol is het dan lekker ontspannen rijden. Ik had op mijn bus ook een cruisecontrol ingebouwd, ideaal!
Ff over de big-nose, is deze alleen in 1983 gemaakt?
Zo'n automaat lijkt me wel wat, met een cruisecontrol is het dan lekker ontspannen rijden. Ik had op mijn bus ook een cruisecontrol ingebouwd, ideaal!
Ff over de big-nose, is deze alleen in 1983 gemaakt?
Volvo 240GL automatic Estate 1983