Pagina 1 van 2

Aanschafadvies 140-240 serie

Geplaatst: 17.08.2008 - 16:35
door volksvo
Hallo,

Ff voorstellen.
Ik ben Jan 44 jaar en kom uit het Oosten van het land.
Ik rij nu al jaren Volswagen, ben begonnen met een kever, daarna golf I, derby, polo I , nog een kever, een T1 (spijlbus), T3 een passat of 2 dan nu al bijna 5 jaar een T4( nee geen V40) maar een transporter van het vorige model.
Aangezien het grijs kenteken al een tijdje afgeschaft is en de brandstofprijzen zo gestegen zijn ben ik uit aan het kijken naar een Volvo stationcar. Aangezien ik zo'n 30000km rijd per jaar moet het er een op lpg worden.
Het moet een volvo worden omdat ze bij volkswagen in die tijd (25jaar of ouder) niet echt een geschikte (grote) auto maakten.
Mijn vraag is welke auto (motor) is het meest geschikt voor het rijden op gas.
Ik vindt zelf de 145 een mooie auto, maar deze heeft verschillende motoren carburateur en injectie versies.
Ook de 245 is een mooie wagen, waarschijnlijk iets comfortabeler en ook met verscillende motoren, nu zag ik op marktplaats een 2.1 Turbo staan met 155 pk. ik heb nog gebeld met de verkoper en hij vertelde dat deze wel geschikt was voor lpg.

Kunnen jullie mij advies geven over welke motoren het meest geschikt zijn en waar ik op moet letten bij en rekening mee moet houden bij de aanschaf van een 145/245?

Alvast bedankt Jan

Geplaatst: 17.08.2008 - 20:25
door Jordos
Hoi jan. De volvo stations zijn inderdaad mooie bakken! 145 is wel echt een oude kar hoor. Als je je vw bus gewend bent, is het wel een omschakeling waar je je bewust van moet zijn. Ik probeer het niet uit je hoofd te praten, maar je moet wel realiseren dat het oldtimers zijn (en dus onderhoud nodig hebben).
Voor lpg zijn volvo motoren goed geschikt, mits het goed wordt ingebouwd. Verharde kleppen e.d. zijn een eis wil de motor dat kilometrage van jou volhouden. Daarnaast zou ik carberateur(s) aanraden boven injectie. Hoewel er manieren zijn om het te voorkomen, is backfire toch een voorkomend probleem bij een injectiemotor die op lpg loopt.
Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het lpg inbouwen bij Volvo's, daar kun je even op zoeken in google. Misschien weten andere leden die namen ook wel.

In ieder geval succes met zoeken!

Geplaatst: 17.08.2008 - 22:52
door volvorider
Dag Jan,

Voor aankooptips en meer, zie mijn web-log.

Geplaatst: 18.08.2008 - 08:12
door volvo rob
Tja, een 245 met B21ET op lpg is natuurlijk het mooiste, maar wordt vaak afgeraden.

Genoeg over geschreven op volvovo. (zowel pos. als neg. verhalen)
Check o.a.
- http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... pic=4364.0
- http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... 7.msg82128

Omdat tegenwoordig de benzineprijzen de pan uitreizen,wil iedereen een belastingvrije auto (lees: volvo) op LPG.
Aanbod is groot (zie MP) want ze worden veel uit Zweden gehaald, maar de prijzen ook.

Succes met de zoektocht

Geplaatst: 18.08.2008 - 13:06
door MaGNeT
Het moet een volvo worden omdat ze bij volkswagen in die tijd (25jaar of ouder) niet echt een geschikte (grote) auto maakten.
VW T1, T2 of T3 busje (van de laatste de eerste luchtgekoelde serie).
En anders een 411 of 412 Estate.

:P

Oh nee, wat bazel ik... Een Volvo Estate natuurlijk!

Geplaatst: 18.08.2008 - 13:21
door Vilvi
Hoe mooi cq goed moet de auto zijn?

Ik weet namelijk een super zeldzame verlengde 145 met LPG.
Er zijn er maar 10 van gemaakt en is aan de achterkant ongeveer 30cm verlengd.
De auto is van een kennis en heeft vorig jaar nog een gereviseerde cilinderkop gekregen. Nadeel aan deze auto is dat de body aandacht behoeft maar daar is de prijs dan ook naar..........

Als je interesse hebt kun je mij een PB sturen en dan breng ik je wel in contact met de eigenaar.

Geplaatst: 19.08.2008 - 00:19
door mightyspawn
idd body eist meestal de meeste aandacht. Maar dat is ook niet vreemd.

Volvo gaf toen dr tijd maar 1 jaar garantie op carrosserie. In het boekje stond zelfs een hoofdstuk met roestbehandeling. Allerlei randen die je moest insmeren met anti roest. Zelfs onder de koplampen, dus even de koplampen uitbouwen. Zie je dat de gemiddelde autorijder doen, ookal zijn het maar 4 bouten ofzo.

Tegenwoordig 9 jaar volgens mij, iig bij mijn 460.

Mijn 240 van 83 heeft wel wat werk bij de reservewielbak, maar dat kan nog wel even mee door, is niet ernstig. Verder is een spatlap beugel aftgebroken en zijn 2 portieren zwak. Eentje is nog niet rot maar onder zie je al een stuk die wel die kant op gaat. Rest van carrosserie is nagenoeg perfect. Maar motorisch is die prachtig, pas 200.000 in 25 jaar en de motor is schoon van buiten. Amper zweetplekken te bekennen.

Geplaatst: 19.08.2008 - 12:44
door Jordos
Heeft niks met Volvo te maken hoor. Dat is oldtimer-kwaal. Opel, bmw, mercedes; het rot allemaal weg als je het niet behandelt.

Geplaatst: 19.08.2008 - 13:02
door mightyspawn
oh nee ik klaag er verder ook niet over. dat was bij alle merken ja. geef het alleen aan dat men daar rekening mee moet houden als men een oldtimer koopt. Het kost allemaal net wat meer om het op de weg te houden.

Geplaatst: 19.08.2008 - 13:49
door volvorider
Een 240 na MY 1990 heeft daar al minder last van.

Geplaatst: 19.08.2008 - 16:15
door Jordos
Ja dat is zeker waar mightyspawn.
volvorider schreef:Een 240 na MY 1990 heeft daar al minder last van.
Dat is ook geen oldtimer meer.

Geplaatst: 19.08.2008 - 19:35
door volvorider
Klopt, dat is een young-timer.

Geplaatst: 19.08.2008 - 23:02
door Fat Rat
en inmiddels ook een klassieker....

Re: Aanschafadvies 140-240 serie

Geplaatst: 20.08.2008 - 09:54
door jos244245
volksvo schreef:Hallo,



Kunnen jullie mij advies geven over welke motoren het meest geschikt zijn en waar ik op moet letten bij en rekening mee moet houden bij de aanschaf van een 145/245?

Alvast bedankt Jan
Als je op lpg wil rijden een 2.1 of 2.3 met carburateurmotor.
In ieder geval geen 1.9 of 2. 0 en een turbo zou ik ook niet doen.

Als je niet van roest houdt ga dan voor een Noord-Zweedse.
Die hebben vrij vaak een carburateurmotor en er zijn exemplaren die geheel roestvrije achterwielranden hebben,wat in NL nogal zeldzaam is.

Geplaatst: 21.08.2008 - 18:49
door volksvo
ff geen tijd gehad om te reageren, heb inmiddels mijn Bus verkocht, staat nu, als het goed is in Moldavie.
Maar ik heb een Volvo 245 GL 2.3 met carburateur en een 3 traps automaat op het oog. Het is een zwarte, moet nog een en ander aan opgeknapt worden.
Hier heb ik ff een vraag over, ik twijfel over de 3traps automaat, is deze wel een beetje zuinig, of heb ik dan gelijk een slurpbak?
Rijdt iemand deze combinatie?
Ben nog ff langs de LPG-boer geweest, zou voor deze auto op zo'n 1200 euro komen. Voor een injectie zou je een kleine 1500 euro kwijt zijn.
Geeft volgens hem geen problemen met backfires als de bougies en de kabels goed zijn. Over een turbo heb ik het niet gehad.

Geplaatst: 21.08.2008 - 19:11
door jos244245
Dan zou ik nog ergens anders informeren.De gangbare prijs voor een carburateurversie ligt rond de 900 euro. \
Voor injectie 1100-1200 euro.

edit:
Ik vergeet even dat je misschien onderbouw wil Dan kan de prijs wel kloppen.

Geplaatst: 21.08.2008 - 19:49
door Jordos
Een volvo station op lpg slurpt sowieso en naar ik heb gehoord, een automaat nog meer.
Kijk uit dat je lpg door een prof laat installeren, kan je een boel gedoe en geld op de lange termijn besparen. Zorg dat er geharde kleppen inkomen en overweeg een olie/smeer-systeem, zoals Flash Lube.

Geplaatst: 21.08.2008 - 21:31
door volksvo
Geharde klepzittingen wel nodig bij 240 serie 2300?

Geplaatst: 21.08.2008 - 21:46
door volvorider
Ja! En reken op een koprevisie rond de 250.000 km. Een kleine € 750,-- tot €1000,--.

1 op 6 op gas, is voor een 240 automaat normaal.

Aankooptips? LPG? Zie web-log.

Geplaatst: 22.08.2008 - 08:54
door volksvo
Is een 4traps automaat veel zuiniger of is dan een 5 bak aan te bevelen?
Zo'n automaat lijkt me wel wat, met een cruisecontrol is het dan lekker ontspannen rijden. Ik had op mijn bus ook een cruisecontrol ingebouwd, ideaal!
Ff over de big-nose, is deze alleen in 1983 gemaakt?