440 wil niet stationair lopen op koude motor

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
savagebiker
1st Gear member

heb net een 440 uit `92 gekocht, vorige eigenaar heeft er een standkachel op gebouwd... ik vind het nogal onzinnig dit in nederland te gebruiken, maar mijn vermoeden is dat hij het wel altijd gebruikte, en daarom de choke buiten werking heeft gezet, zit gewoon een automatische choke op, maar waar zit het en hoe zal ik hem waarschijnelijk weer werkend krijgen,

de auto loopt en start verder prima als de motor warm is, maar bij koude motor moet je gas blijfen geven wil ie niet uitslaan!!!

wie kan mij helpen?
C 30 T5
4th Gear member

Een 440 heeft nooit een automatische choke gehad. Dit was een hand choke en wel op de KPD moteren later zijn dit de injectie moteren geworden.

Als het een B18U is singel point injectie zou het kunnen zijn dat de stappen motertje niet goed werkt. Dit is het moterje ( zwart blokje ) dat aan de zijkant zit en het stationair toerental regelt.

De temperatuur meter werkt wel goed ? Dit ivm meten juist moter temp blok.
savagebiker
1st Gear member

hand choke heb ik niet.. tis een 1.8i , singelpoint denk ik.... temp. meter enzo werkt allemaal naar behoren...

maar dat toerentalkastje kan het wel wezen

als je een stukkie hebt gereden en de motor weer wat is afgekoeld, blijft ie stationair op een 1500toeren hangen, waardoor de motor iritand begint te trillen en te ronken...

moet ik dat kastje vervangen, of kan het gewoon gemaakt worden... heb je er toevallig een goede beschrijving of foto van, dan weet ik wat ik moet zoeken
savagebiker
1st Gear member

is het niet misschien makkelijker het stationair gas wat hoger te draaien?
C 30 T5
4th Gear member

savagebiker schreef:is het niet misschien makkelijker het stationair gas wat hoger te draaien?
Dit gaat niet omdat het een 1.8I is deze regelt het zelf.
savagebiker schreef:moet ik dat kastje vervangen, of kan het gewoon gemaakt worden... heb je er toevallig een goede beschrijving of foto van, dan weet ik wat ik moet zoeken
Als je voor de auto staat zie je de zwarte kunststof pijp die naar het luchtfilter gaat ,dit vanaf het injectie huis.

Dan kijk je links naar beneden aan de zijkant en dan zie je een aanslag van het gaspendaal zitten dat tegen een stelschroefjeuit een zwart blokje aanleunt. Als je iemand met draaiende moter wat gas laat geven zie je da aanslag op en neer gaan en als het goed is ook het slelschroefjes dat uit het zwartte blokje komt. Dit zwarte blokje noemt men de stappen moter omdat deze het toerental met stapjes regelt

Ga er vanuit dat deze op benzine loopt en niet op LPG.En dat verder alles in orde is als bougies bougiekabels roter verdelerkap etc, etc
savagebiker
1st Gear member

kijk, dit is advies waar ik wat mee kan, morgen bij daglicht gelijk kijken, laat wel van me horen!
SchoutenCC
5th Gear member

Zoek ook eens in het specifieke 440 deel van het forum op stappenmotor, daar zijn ook heel veel tips te vinden.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
savagebiker
1st Gear member

gister de stelschroef die bij de stappenmotor zit wat versteld, en stukje gereden, motor liep stationair 2000tpm, wel wat hoog maar goed, vanochtend, koude motor, starten en hoppa, heel netjes lopen, en ook blijfen lopen, ong. 1000tpm, prima dacht ik!

stukje gereden tot de motor warm is, als je nu stopt, gaat je toerental de hele tijd tussen de 15000tpm en 2000tpm,(net als je iedere 2sec. het gas een stukje intrapt) zeer iritand geluid, mensen bij de zebra lopen opeens wel hard door:P

maar nog vervelender is, als je bijvoorbeeld rustig op een parkeer plaats rijd, geeft ie je auto iedere keer een trap in de rug.

dus ik kan dus concluderen dat ik me stappenmotor moet vervangen, omdat ie met wat meer toeren wel gewoon goed rijd op een koude motor, maar absolut niet met een warme motor, (ik begrijp dus dat je stappenmotor dit verschil moet regelen in je stationair gas) , en wat mag zn ding kosten, als ik het er zelf op zet???
C 30 T5
4th Gear member

Dit is de stappen motertje. Hier mag/kun je normalitiar niet aan draaien dit doet de benzineregeleenhied voor je.Als de moter loopt even aan je gaskabel trekken en los laten. Dan zie je het pennetje met het veertje ( in de rode cirkel ) je gaspedaal opvangen als het waren totdat deze weer stationair draait, in en uit draaien.

Denk dat je beter eerst ergens bij een gebruikte onderdelen kunt kijken. Bij Volvo al gauw 100-120 euro plus denk ik , jammer als het hier toch niet aan ligt.

Afbeelding
savagebiker
1st Gear member

prima foto!!!

had ik inderdaad het zelfde ding voor me, ik ben dus wel zo eigenwijs geweest er aan te draaien, aan de andere kant van die pin zit een stelschroef met een inbusboutje er op, die heb ik verdraaid,

ik ga vandaag wel is even langs de sloop om te kijken, stel nou dat die stappenmotor het probleem niet heeft opgelost... waar zou ik dan moeten beginnen te kijken?

gr bart, en bedankt al tot zo ver!!
Iroll
6th Gear member

Check al je vacuumslangetjes eens goed. Als hij ergens valse lucht aanzuigt krijg je dezelfde verschijnselen.
savagebiker
1st Gear member

Iroll schreef:Check al je vacuumslangetjes eens goed. Als hij ergens valse lucht aanzuigt krijg je dezelfde verschijnselen.

prima! , straks even naar de sloop voor een andere stappenmotor €12,50

dus dat valt altijd te proberen!!!
savagebiker
1st Gear member

hoppa!!! stappenmotor vervangen, en hij loopt weer geweldig!!!! starten lopen, op een koude motor net zo, geen gas geven niks!!!!

we worden vriendelijk bedankt jongens!
C 30 T5
4th Gear member

:D :D En weer en tevrede Volvo rijder :D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”