Pagina 1 van 3

Additief

Geplaatst: 19.08.2008 - 14:33
door Lex
Na een onderhoudsbeurt vind ik op de factuur de volgende zin: "additief tank bijgevuld". Een van de techneuten hier op het forum enig idee wat hier wordt bedoeld. En zo ja, wat mag dit kosten?

Het betreft hier overigens een onderdeel van de 60.000 km beurt van een 1.6D van 2006.

Geplaatst: 19.08.2008 - 15:25
door Richard
Additief is een toevoeging aan je branstof dacht ik. Doen ze vaak als er iets niet helemaal goed. Bij mij gedaan omdat hij overmatig rookte bijv.

Geplaatst: 19.08.2008 - 16:55
door Lex
Die staat óók op de factuur onder de noemer: diesel toevoeging ad. € 14,95. Ik denk dat dit toch iets anders is. Bij mij was er overigens niets mis. Geen rook of zo. Ben benieuwd naar verdere reacties.

Geplaatst: 19.08.2008 - 16:57
door rsnhakan
Heb je het niet aan je dealer gevraagd?

Geplaatst: 19.08.2008 - 17:05
door Mrp
Wat is er voor gerekend?

Geplaatst: 19.08.2008 - 17:33
door Lex
Mrp schreef:Wat is er voor gerekend?
Komt ie.......€ 112,60 ( eenhonderdtwaalf euro en zestig eurocents :( ). Oh ja, excl. btw..........

Geplaatst: 19.08.2008 - 17:35
door Paul
Dat is geen diesel...

Zou inderdaad even je dealer bellen, vragen hoe het komt dat er zoiets op staat!

Geplaatst: 19.08.2008 - 17:40
door Delta
Dat is voor je roetfilter, leuk he dat milleu !!!!
En dan moet het over 60.000 nog komen............een nieuw roetfilter bedoel ik kost je zo maar 650 eur. ex montage geloof ik.

Geplaatst: 19.08.2008 - 17:42
door Lex
Paul, daar ben ik uiteraard, na ontvangst van de factuur, mee begonnen. Zijn verhaal lijkt mij echter nogal sterk. Vandaar dat ik mijn vraag op het forum stel, om te kijken of er iemand is die hetzelfde antwoord geeft.

Voor de duidelijkheid, om ieder misverstand te voorkomen: ik denk niet dat de officiële Volvo dealer mij tracht op te lichten, maar vraag mij wel serieus af of de door hem telefonisch doorgegeven uitleg plausibel is.

Mijn vraag blijft dus staan ( daar is immers een forum voor, toch ). Ben benieuwd naar de reactie van de kenners onder ons.

Geplaatst: 19.08.2008 - 17:59
door Richard
Dat si inderdaad nogal een bedrag. Dat is dan geen toevoeging. Ben ook erg benieuwd wat het dan zou moeten zijn en wat het nut ervan is.

Geplaatst: 19.08.2008 - 18:00
door rsnhakan
Delta schreef:Dat is voor je roetfilter, leuk he dat milleu !!!!
En dan moet het over 60.000 nog komen............een nieuw roetfilter bedoel ik kost je zo maar 650 eur. ex montage geloof ik.
Moet je dat laten monteren?

Geplaatst: 19.08.2008 - 18:08
door Lex
"Delta" geeft dezelfde uitleg als mijn dealer. Een toevoeging voor het roetfilter dus.

Geplaatst: 19.08.2008 - 19:43
door Delta
rsnhakan schreef:
Delta schreef:Dat is voor je roetfilter, leuk he dat milleu !!!!
En dan moet het over 60.000 nog komen............een nieuw roetfilter bedoel ik kost je zo maar 650 eur. ex montage geloof ik.
Moet je dat laten monteren?
Nee dat moet niet maar is wel volgens het boekje, ik heb uit pijnlijke ervaring meegemaakt dat het roetfilter niet veel langer meegaat. Die van mij ging gewoon rond de 120.000 kapot. Wat ik erger vind dat dit niet bekend is bij de kopers van een diesel met rpf. Al je winst van het op diesel rijden is in 1 klap verdwenen als je een rekening krijgt van de 120.000 beurt.

Geplaatst: 19.08.2008 - 20:02
door Peterd54
Wat betekent dat als je roetfilter stuk is? Kan deze gewoon blijven zitten en heb je er dan ook geen last van of kan je deze dan beter (laten) verwijderen?

Ik kan met de zoekfunctie hier niet direct wat over vinden.

Geplaatst: 19.08.2008 - 20:10
door Delta
Peterd54 schreef:Wat betekent dat als je roetfilter stuk is? Kan deze gewoon blijven zitten en heb je er dan ook geen last van of kan je deze dan beter (laten) verwijderen?

Ik kan met de zoekfunctie hier niet direct wat over vinden.
Motor gaat in noodloop.

Geplaatst: 19.08.2008 - 21:11
door Mrp
Additief tank bijgevuld... voor een leek is het wellicht handig om erbij te zetten dat het met de roetfilter te maken heeft :), maar er is uiteraard ook altijd Forum....

Geplaatst: 19.08.2008 - 21:40
door moosev50
Had hetzelfde bij de 60000 km beurt. Beurt is een kleine 200 euro duurder als een normale 20000km beurt zonder dit geintje. En bij 120000 kan de hele filter vervangen worden!

Het betreft inderdaad de regeneratievloeistof voor het roetfilter. Na wat googlen begreep ik er het volgende van: Roetfilter wordt om de zoveel tijd schoon gebrand, wat je vaak merkt aan verminderd vermogen van de motor. Tijdens het schoonbranden wordt de regeneratievloeistof toegevoegd om een hogere temperatuur te kunnen bereiken die nodig is voor het schoonbranden. Er bestaan ook onderhoudsvrije roetfilters heb ik begrepen maar daar heeft Volvo niet voor gekozen.

Feit is dus wat Delta zegt, dat je voordeel voor diesel hiermee aardig teniet gedaan wordt. Hiervan wordt je door Volvo niet geinformeerd bij het kopen van de auto. Mijn dealer vond het ook geen handige zet van Volvo maar kan er uiteraard ook weinig aan doen.

Wellicht tijd voor een handtekeningenactie richting Volvo voor het gratis toeleveren van de vloeistof bij de 60000 en een nieuw filter bij de 120000 beurt oid.? Of is dat wat overdreven en hoort het er gewoon bij?

Geplaatst: 19.08.2008 - 23:07
door Paul
Dat is een hele goeie Moose, zelfde verhaal dat je diesel bij elke 20k een beurt nodig heeft en een benzine pas bij 30, scheelt ook redelijk in de kosten!

Geplaatst: 19.08.2008 - 23:45
door Fredhead
Delta schreef:
rsnhakan schreef:
Delta schreef:Dat is voor je roetfilter, leuk he dat milleu !!!!
En dan moet het over 60.000 nog komen............een nieuw roetfilter bedoel ik kost je zo maar 650 eur. ex montage geloof ik.
Moet je dat laten monteren?
Nee dat moet niet maar is wel volgens het boekje, ik heb uit pijnlijke ervaring meegemaakt dat het roetfilter niet veel langer meegaat. Die van mij ging gewoon rond de 120.000 kapot. Wat ik erger vind dat dit niet bekend is bij de kopers van een diesel met rpf. Al je winst van het op diesel rijden is in 1 klap verdwenen als je een rekening krijgt van de 120.000 beurt.

Daarom ben ik heel blij dat ik geen roetfilter heb :D

Geplaatst: 20.08.2008 - 18:25
door jpostma
Dat is een hele goeie Moose, zelfde verhaal dat je diesel bij elke 20k een beurt nodig heeft en een benzine pas bij 30, scheelt ook redelijk in de kosten!
Ik heb een 1.8F benzine. Na 9000 km kwam BC al met de opmerking dat de auto service nodig heeft.