vandaag reed ik in duitsland rond 140km per uur en gaf even flink wat gas bij ..ik zag een behoorlijke donkere roetpluim gevolgd door een blauwe pluim.Auto gaf geen krimp volop vermogen daarna niet meer gezien die blauwe pluim bij gas geven maar het staat me niet echt aan. iemand met dezelfde ervaring?
v70 d5 2005 180.000km dealer onderhouden
tuning rica
zwarte en blauwe rookpluim d5
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
De zwarte roetpluim duidt op onverbrande brandstof. Met name wanneer de turbo nog niet de snelheid heeft of er simpelweg teveel wordt ingespoten zie je dit. Ook treedt het soms op na lang rustig rijden, de kat wordt flink leeggeblazen. Naar mijn mening zie je het meer bij getunede dan ongetunede auto's. De blauwe rook is verbrande motorolie.
Verbruikt de auto motorolie?
Verbruikt de auto motorolie?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Is niet idioot veel. Volgens mij zijn echter de meeste d5 blokken nagenoeg vrij van olieverbruik. Ik rij zelf een d5 geartr., heeft 162 dkm gelopen en verbruik geen olie.joepjazz schreef:olie verbruik schat ik op 1ltr per 4000 km verder niks te zien
misschien valt het allemaal.
Vind ik nog al wat. Mijne heeft nu ± 145.000 km gelopen en gebruikt geen drup, zelf niet in de vakantie met caravan.joepjazz schreef:olie verbruik schat ik op 1ltr per 4000 km verder niks te zien
misschien valt het allemaal.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27397
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn S60 D5 verbruikte met ruim 230.000 kilometer op de teller ook geen druppel olie.gevanje schreef:Is niet idioot veel. Volgens mij zijn echter de meeste d5 blokken nagenoeg vrij van olieverbruik. Ik rij zelf een d5 geartr., heeft 162 dkm gelopen en verbruik geen olie.joepjazz schreef:olie verbruik schat ik op 1ltr per 4000 km verder niks te zien
misschien valt het allemaal.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24
zouden ze ook niet mogen doen, olie verbruiken. misschien even de beschermkap afhalen en kijken of je nergens olie ziet waar ze niet hoort te zijn, kan een pakking van de turbo of zo zijn met een lekje. had ik ook maar dat was maar 1 liter op 20dkm
bekijk mijn C30 project HIER!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
- Locatie: Burgh-Haamstede
Ik vind 1 liter op 4000 km al behoorlijk veel idd.
Mijn D5 rij ik 40000 km zonder dat ik er ooit olie bijgegooid heb. Staat op 234000 nu.
Mijn D5 rij ik 40000 km zonder dat ik er ooit olie bijgegooid heb. Staat op 234000 nu.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Het olieverbruik zou bij de turbo vandaan kunnen komen. Als de seal gaszijdig lek is gaat de olie zo de uitlaat in en verbrandt daar. Dat zou ook verklaren waarom hij eerst gewoon diesel rookt en pas daarna (zoals ik het begrijp uit jouw verhaal) blauw. Immers de turbo gaat hoe hoger in toeren hoe meer vuldruk leveren.
In iedergeval maar goed in de gaten houden!
In iedergeval maar goed in de gaten houden!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
de mijne met bijna 240000 km ook niet, wel af en toe een mooie zwarte rookpluim. Op die manier hielden bumperklevers opeens weer afstand
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- eaarsen
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 04.05.2006 - 13:57
- Locatie: Hengelo (O)
Gefeliciteerd.
Dit duidt bij een D5 op een injector die kapot is.
Ik had dit nl ook.
Er zitten er vijf op een D5. Als je geluk hebt is er een kapot. Reparatie is vrij prijzig.
Volgens mij is dit het enige zwakke punt aan de D5 motor. Alleen bij Volvo gaan deze stuk. Bij andere merken hoor je hier nooit iets over.
Dit duidt bij een D5 op een injector die kapot is.
Ik had dit nl ook.
Er zitten er vijf op een D5. Als je geluk hebt is er een kapot. Reparatie is vrij prijzig.
Volgens mij is dit het enige zwakke punt aan de D5 motor. Alleen bij Volvo gaan deze stuk. Bij andere merken hoor je hier nooit iets over.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Die gaan bij andere merken ook wel degelijk stuk hoor. Ben het met je eens dat dit bij de d5 meer dan gemiddeld is. Vanaf modeljaar 2004 is het beter. Het is voor de rest inderdaad een heel fijn blok.eaarsen schreef:Gefeliciteerd.
Dit duidt bij een D5 op een injector die kapot is.
Ik had dit nl ook.
Er zitten er vijf op een D5. Als je geluk hebt is er een kapot. Reparatie is vrij prijzig.
Volgens mij is dit het enige zwakke punt aan de D5 motor. Alleen bij Volvo gaan deze stuk. Bij andere merken hoor je hier nooit iets over.
- joepjazz
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 22:11
- Locatie: Eindhoven
Toch wel vreemd ik heb de blauwe rookpluim niet meer gezien.toch even gebeld met van Aarle en die zeiden dat het 9 van de 10 keer met deze klachten de intercooler zou kunnen zijn.Ik ben wel meer gaan spiegelen!!
V70
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27397
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die van mij rookte ook aardig toen mijn intercooler lek was.
Je hebt geen melding in de boardcomputer gekregen?
Je hebt geen melding in de boardcomputer gekregen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27397
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wat ik van degene die achter mij reed (was een bekende die mij erop wees) waren het inderdaad zwarte pluimen en af en toe een beetje blauwe rook.
Ik had alleen heel af en toe nog de melding "Motorservice vereist"
Ik had alleen heel af en toe nog de melding "Motorservice vereist"
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D