Pagina 1 van 2

zwarte en blauwe rookpluim d5

Geplaatst: 20.08.2008 - 00:14
door joepjazz
vandaag reed ik in duitsland rond 140km per uur en gaf even flink wat gas bij ..ik zag een behoorlijke donkere roetpluim gevolgd door een blauwe pluim.Auto gaf geen krimp volop vermogen daarna niet meer gezien die blauwe pluim bij gas geven maar het staat me niet echt aan. iemand met dezelfde ervaring?
v70 d5 2005 180.000km dealer onderhouden
tuning rica

Geplaatst: 20.08.2008 - 09:16
door gevanje
De zwarte roetpluim duidt op onverbrande brandstof. Met name wanneer de turbo nog niet de snelheid heeft of er simpelweg teveel wordt ingespoten zie je dit. Ook treedt het soms op na lang rustig rijden, de kat wordt flink leeggeblazen. Naar mijn mening zie je het meer bij getunede dan ongetunede auto's. De blauwe rook is verbrande motorolie.

Verbruikt de auto motorolie?

Geplaatst: 20.08.2008 - 17:11
door joepjazz
olie verbruik schat ik op 1ltr per 4000 km verder niks te zien
misschien valt het allemaal.

Geplaatst: 20.08.2008 - 20:41
door gevanje
joepjazz schreef:olie verbruik schat ik op 1ltr per 4000 km verder niks te zien
misschien valt het allemaal.
Is niet idioot veel. Volgens mij zijn echter de meeste d5 blokken nagenoeg vrij van olieverbruik. Ik rij zelf een d5 geartr., heeft 162 dkm gelopen en verbruik geen olie.

Geplaatst: 20.08.2008 - 21:42
door Gast
joepjazz schreef:olie verbruik schat ik op 1ltr per 4000 km verder niks te zien
misschien valt het allemaal.
Vind ik nog al wat. Mijne heeft nu ± 145.000 km gelopen en gebruikt geen drup, zelf niet in de vakantie met caravan.

Geplaatst: 20.08.2008 - 23:45
door joepjazz
ik kan nu niks anders doen als de zaak in de gaten houden..ik weet dat het vage klachten zijn maar er zit niks anders op

Geplaatst: 20.08.2008 - 23:50
door Fredhead
gevanje schreef:
joepjazz schreef:olie verbruik schat ik op 1ltr per 4000 km verder niks te zien
misschien valt het allemaal.
Is niet idioot veel. Volgens mij zijn echter de meeste d5 blokken nagenoeg vrij van olieverbruik. Ik rij zelf een d5 geartr., heeft 162 dkm gelopen en verbruik geen olie.
Mijn S60 D5 verbruikte met ruim 230.000 kilometer op de teller ook geen druppel olie.

Geplaatst: 21.08.2008 - 00:02
door Sam
zouden ze ook niet mogen doen, olie verbruiken. misschien even de beschermkap afhalen en kijken of je nergens olie ziet waar ze niet hoort te zijn, kan een pakking van de turbo of zo zijn met een lekje. had ik ook maar dat was maar 1 liter op 20dkm

Geplaatst: 21.08.2008 - 09:08
door joepjazz
ik heb eens goed onder de kap gekeken ..een kurkdroog moterblok

Geplaatst: 21.08.2008 - 10:09
door bert67
Ik vind 1 liter op 4000 km al behoorlijk veel idd.
Mijn D5 rij ik 40000 km zonder dat ik er ooit olie bijgegooid heb. Staat op 234000 nu.

Geplaatst: 21.08.2008 - 12:10
door Thijs
Het olieverbruik zou bij de turbo vandaan kunnen komen. Als de seal gaszijdig lek is gaat de olie zo de uitlaat in en verbrandt daar. Dat zou ook verklaren waarom hij eerst gewoon diesel rookt en pas daarna (zoals ik het begrijp uit jouw verhaal) blauw. Immers de turbo gaat hoe hoger in toeren hoe meer vuldruk leveren.

In iedergeval maar goed in de gaten houden!

Geplaatst: 21.08.2008 - 20:50
door sbv
de mijne met bijna 240000 km ook niet, wel af en toe een mooie zwarte rookpluim. Op die manier hielden bumperklevers opeens weer afstand

Geplaatst: 23.08.2008 - 13:07
door eaarsen
Gefeliciteerd.
Dit duidt bij een D5 op een injector die kapot is.
Ik had dit nl ook.
Er zitten er vijf op een D5. Als je geluk hebt is er een kapot. Reparatie is vrij prijzig.
Volgens mij is dit het enige zwakke punt aan de D5 motor. Alleen bij Volvo gaan deze stuk. Bij andere merken hoor je hier nooit iets over.

Geplaatst: 23.08.2008 - 13:08
door LeonW
Ook bij andere merken gaan ze stuk Peugeot Renault enz...

Geplaatst: 23.08.2008 - 18:27
door gevanje
eaarsen schreef:Gefeliciteerd.
Dit duidt bij een D5 op een injector die kapot is.
Ik had dit nl ook.
Er zitten er vijf op een D5. Als je geluk hebt is er een kapot. Reparatie is vrij prijzig.
Volgens mij is dit het enige zwakke punt aan de D5 motor. Alleen bij Volvo gaan deze stuk. Bij andere merken hoor je hier nooit iets over.
Die gaan bij andere merken ook wel degelijk stuk hoor. Ben het met je eens dat dit bij de d5 meer dan gemiddeld is. Vanaf modeljaar 2004 is het beter. Het is voor de rest inderdaad een heel fijn blok.

Geplaatst: 24.08.2008 - 10:17
door joepjazz
Toch wel vreemd ik heb de blauwe rookpluim niet meer gezien.toch even gebeld met van Aarle en die zeiden dat het 9 van de 10 keer met deze klachten de intercooler zou kunnen zijn.Ik ben wel meer gaan spiegelen!!

Geplaatst: 24.08.2008 - 11:18
door Fredhead
Die van mij rookte ook aardig toen mijn intercooler lek was.

Je hebt geen melding in de boardcomputer gekregen?

Geplaatst: 24.08.2008 - 21:28
door joepjazz
geen melding maar was bij jou ook blauwe rook zichtbaar?

Geplaatst: 24.08.2008 - 23:26
door Fredhead
Wat ik van degene die achter mij reed (was een bekende die mij erop wees) waren het inderdaad zwarte pluimen en af en toe een beetje blauwe rook.

Ik had alleen heel af en toe nog de melding "Motorservice vereist"

Geplaatst: 25.08.2008 - 20:13
door gevanje
@ Joepjazz : Blauwe rook en lekke intercooler?? Volgens mij gaat de auto hierdoor eerder zwart roken i.v.m. de onverbrande brandstof.


Heb je de auto ook bij Van Aarle gekocht?