V70 D5 2004 Geartronic tunen (teveel koppel?)

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Luuksch
1st Gear member

Hallo,

Op dit moment rijden wij rond met een V70 uit 2004.
Het betreft een D5 (163pk/340nm) gekoppeld aan een Geartronic met 150.000 km op de teller.

We willen graag de auto wat tunen met als doel meer souplesse en een beter verbruik (oke oke, en natuurlijk voor wat meer pk's/nm's :D ).

Ik ben, na dagen lezen, vrij veel te weten gekomen over alle na- en voordelen, maar ik zit eigenlijk nog op 1 ding vast.

Kan de Geartronic (5-speed) wel 200pk en 400nm aan?
Ik zie namenlijk dat zelfs de Geartronic-versie van de V70R 'slechts' 350nm heeft terwijl de handbak v70R 400nm heeft. En dit zal niet voor niets zijn.

Aan de andere kant rijden er genoeg Geartronic's rond met 400nm, dus moet het eigenlijk ook weer niet zo'n probleem zijn?

(Nou snap ik dat er iets van veiligsheidsmarges zijn)

Alvast bedankt voor de reacties.

edit:
Ik zie ook iedere tuner (ook de grote zoals Rica) het hebben over 400nm's alsof er niets aan de hand is. Er wordt gewoon vanuit gegaan de Geartronic het houdt?
gevanje
4th Gear member

Mij lijkt die 400 Nm teveel. Als je de bak in puin draait dan..............
euerw
5th Gear member

hoi Luuksch,
de betere tuners(o.a. Rica) passen ook de software van je bak aan, als jou denkwijze zou kloppen zou bij mij de boel al kapot moeten zijn. het is iets waar ik echt geen spijt van heb gehad en zeker regelmatig heb kunnen gebruiken(D).

p.s. neem even contact op met de forum sponsors die weten waar ze over praten uit de praktijk, heb nog weinig forum leden gezien(niet) die spijt hebben :D
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
YGS
1st Gear member
Contacteer:

Het is inderdaad zo dat de D5 motor getuned erg veel koppel heeft, maar je bepaalt zelf hoe je daar mee omgaat. Had mijn S60 D5 Geartronic getuned en auto reed fantastisch. Heb nu nieuwe S80 D5 Geartronic, nu zelf getuned met setje van Bob en wederom fantastich. Als je natuurlijk uit stilstand elke keer vol weg rijdt, kan er misschien best eens wat kapot gaan ja.
Hjalmar
6th Gear member

Zoals iederen al zegt! De tuner doet dit ivm veiligheidsmarges! Ik had mijn S60 2.5T met geartronic gechipt en kreeg ook minder koppel dan als met een handbak! Gewoon omdat de bak het niet houdt. Nou weet ik niet of je zo'n geartronic ook kan versterken zoals je een handbak kan doen??
Hjalmar
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”