HELP! Motormanagement

Voor kenners: de "Roffel"
Lachie
1st Gear member

Beste mensen,

Onze Volvo V70 2.5T (automaat) uit 1998 heeft de afgelopen drie maanden/2500km probleemloos gelopen, totdat gisteren de auto op de snelweg begon in te houden en te horten en stoten. In mei heeft de auto nog een keurige 150,000km beurt gehad bij de Volvo dealer. We hebben dit al eens eerder meegemaakt, maar na een reset (labda lampje daarna uit) bij de Volvo dealer deed het probleem zich niet meer voor. De Volvo dealer had er toen verder ook geen verklaring voor. 'Gereset - en daarna deed het probleem zich niet meer voor!'.

We hebben onze eindbestemming kunnen bereiken. Het vreemde is dat de motor even inhoud en hort/stoot en daarna weer een tijdje prima loopt. Na een aantal minuten heb je weer even een interval van horten en stoten en daarna weer okay.

Effin, de hele dag op bezoek geweest en rond een uur of vier weer naar huis. Starten en de motor liep direct slecht. Bleef maar net aan de praat en er kwamen enorme zwarte rookwolken uit de uitlaat. De motor wilde niet echt oppakken, als ik wat gas probeerde te geven. En een verschrikkelijke stank. Ik weet niet waar ik het mee kan vergelijken, maar het deed me aan een rotte eieren geur denken/zo'n katalisator stank.

De wegenwacht (RACV in Melbourne) gebeld en die kwam even later opdraven. Motor weer gestart en hij liep als een zonnetje en mooi rond (!). Geen zwarte rookwolken. De wegenwacht had waarschijnlijk vaker met het bijltje gehakt want hij gaf een paar keer flink gas en liet de motor heven wat toeren draaien - deed even wat testjes en gaf het wat meer tijd - en ja hoor, daar begon het gelazer weer! Zwarte rook, stank en een slecht lopende motor die ook afsloeg. Starten is geen probleem, maar de motor liep direct slecht. Hij kon er verder niets mee en aangezien het lambda lampje brandde, lijk het allemaal op motormanagement problemen. Ik begrijp er geen snars van.

De auto is naar huis gesleept en staat nu voor de deur. De auto wordt morgen naar de Volvo dealer gesleept voor een inspectie en dan horen we wel wat er loos is. Als iemand suggesties heeft, dan hoor ik die graag.

In ieder geval is dit nu het zoveelste 'probleempje' met onze Volvo die we nu 8 maanden in huis hebben. Wat hadden wat kinderziektes in de eerste maanden, maar na de Volvo service in Mei is de auto het goed gaan doen. We dachten dat we een slecht afgeleverde auto gekocht hadden. Nu begint het gelazer dus weer. Het stelt m'n vertrouwen in Volvo aardig op de proef moet ik zeggen. Zeker als je weet dat deze auto altijd dealeronderhouden is en nu 'pas' 156,000km heeft gelopen.

Ik heb geen idee wat er nu aan de hand is. Kan de turbo een rol spelen? Is de katalysator kapot? Is het de luchtmassameter? Enige positief puntje is dat de auto nog steeds direct start. Ik tank verder altijd die V-Power van Shell en dat is een kwaliteitsbenzine. Punt is dat al die beurten/reparaties in de papieren gaat lopen en ik heb zowieso een bloedhekel aan pech met een auto. De auto moet het gewoon doen, zeker als je vrouw en kinderen er regelmatig mee op pad gaan.

Groetjes uit Melbourne
raymond01
3rd Gear member

Heb het ook gehad deze week hij bleef roken ik dacht eerst dat ik de turbo door de uitlaat geblazen had.
Later bij nadere inspectie constateerde ik slechte vacuum slangen bij de turbo.
Auto had ook totaal geen vermogen kreeg daardoor heel wat storingen uit de computer die met elkaar samenhangen dus zoeken.
Roken doet hij niet meer en gaat ook weer als de brandweer.
Alleen in de lagere toeren bij het optrekken klinkt de auto heel erg rauw.
Dat moet ik nog even uitzoeken.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
LeonW
3rd Gear member

Lijkt ook wel op luchtmassameter...
Volvo S70 2.5T
raymond01
3rd Gear member

Wilde dat nog niet gelijk melden omdat die van mij al vervangen was.
Maar kan wel een van de oorzaken kunnen zijn.
Had wel wat storings codes die met heel veel dingen samen gaan.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Lijkt inderdaad op een vacuumprobleem. De dealer moet de boel maar eens bekijken onder druk. Hopelijk komen ze er snel uit. Succes!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Lachie
1st Gear member

De auto is afgelopen maandag bij de Volvo garage gebracht en die hebben de boel onderzocht.

In eerste instantie gaven de foutcodes de volgende meldingen: "turbo charger boost pressure" en "fuel trim" foutcodes. Aanvullende testjes gaven echter aan dat de sensoren in orde waren. De auto is daarna nogmaals gecheckt met koude motor.

Toen consteerde men dat de 'ignition leads are breaking down and short circuiting on engine block". Ze hebben de hele boel vervangen: ignition leads, distributor cap en rotor. Ook de bougies zijn vervangen. Auto werd weer getest en alles was OK. 840 dollar lichter en de auto reed inderdaad weer als een zonnetje.

Nu nog geen week later is het gelazer weer begonnen. Ik denk dat we deze week maar 20 kilometer hebben gereden. Mijn vrouw ging even een boodschap doen en de motor begon weer dezelfde kuren te vertonen. Ze kon nog net thuiskomen. Ik heb zelf nog niet gekeken, alleen de auto even gestart en alles leek in orde te zijn. Lambda lampje brandt echter weer!

Daar gaan we weer! Wat gaan ze dit keer vervangen?! Men weet het dus daar ook niet goed! Je zou toch zeggen dat je met die foutcodes direct de bron van het probleem kan vinden. Ik baal als een stekker want het zijn nogal dure reparaties bij Volvo. Nog erger is dat ik het vertrouwen in deze auto volledig aan het verliezen ben. Als ik nu instap om een ritje te maken, denk ik: kom ik straks ergens weer stil te staan? Daar heb ik een pest hekel aan.

Kijk het is natuurlijk geen nieuwe auto meer. De auto is nu ruim 9 jaar oud, maar wel altijd dealeronderhouden. Dan zou je toch lang van zo'n auto plezier moeten kunnen hebben. Met net 150,000km op de klok, zou je ook zeggen dat er nog makkelijk een tonnetje bij kan.

Ik heb wel vaker gehoord over die luchtmassameter. Dat schijnt een echt Volvo probleem te zijn. Wellicht dat die nu aan de beurt komt. Weet niet wat zo'n ding moet gaan kosten, maar het zal zeker niet goedkoop zijn. Ik vraag me ook af of ik nu wat 'gratis' service kan verwachten want ik heb voor een reparatie betaalt die het probleem niet heeft opgelost.

Nog een ander vraagje: Ik heb het idee dat er een klein olie lekje zit, maar ik weet niet wat het is. Het lijkt aan de onderkant van de radiateur te zitten, maar daar zit/loopt volgens mij geen oliepan die watergekoeld wordt. De turbo wordt watergekoeld als ik het goed weet, maar waar gebeurt dat precies? Bij de turbo (dus achter het motorblok) of wordt de olie - waar de turbo in draait - naar voren gepompd en watergekoeld? Er loopt vlak achter de radiateur ook een slang (1.5cm dik en horizontaal), die slang is ook een beetje vies van de olie die er tegenaan gewaaid lijkt te zijn. Het kan wellicht ook een andere vloeistof zijn, maar koelvloeistof is het zeker niet. Het sterft van de slangen, buizen en pijpen rond zo'n turbo-blok en het lastig zien wat nu precies wat is en wat waar naartoe gaat.

Ik probeer plezier van mijn Volvo te hebben, maar ik word aardig op de proef gesteld. Hoeveel geld moet ik er in blijven steken? Waar trek je de grens?

Prettig weekend allemaal.
raymond01
3rd Gear member

Loopt die slang links voor de auto uit de radiateur.
Dan kan dat de oliekoelslang zijun van de automaatbak.
Is het rechts voor dan kan het zijn dat je krukaskering aan het lekken is.
Dit gezien als je voor de auto staat.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Lachie
1st Gear member

Het olielekje is volgens mij minimaal - mag geen naam hebben - dus ik laat het maar even voor wat het is. Als je voor de auto staat, dan is het aan de linkerkant (linksmidden).

Vandaag is de Volvo weer naar de garage gebracht. Onderweg naar de garage geen enkel probleem - auto reed normaal - , maar het is ook maar een ritje van 2 kilometer of zo. Volvo garage belde me vanmiddag en kan het probleem niet reproduceren. Lambda lampje is gereset en fout code was in de trant van: turbo boost pressure fault. Volgens de garage kan dit nog steeds te maken hebben met de 'ignition leads' die ze vorige week vervangen hebben. Ze hebben gevraagd om de auto een nachtje over te houden zodat ze morgenochtend (als de motor koud is) opnieuw wat testjes kunnen doen. Ik weet niet of dat nu zoveel verschil uitmaakt; een koude of warme motor. Twee weken geleden begon de auto stotteren toen de motor warm en op temperatuur was, na zo'n 10km.

Vaag probleem. Wie het weet mag het zeggen. Ik heb ze nog niet gehoord over de mass airflow .. Die schijnt ook nog wel eens de boosdoender te zijn.

In kort nog eens de omschrijving van het probleem: gas valt op eens weg en toerental zakt. Motor pakt vaak weer op en dan gaat het weer even goed. Daarna komt het probleem weer terug. Als je langzaam rijdt, heb je het risico dat de auto/motor afslaat. Starten van de motor lukt, maar je moet flink pompen (gasgeven) om de motor even op toeren / aan de praat te houden. Daarna weer in D en rijden maar. Voor mijn gevoel lijkt er gewoon even geen vonk te zijn en het schokken/stoten van de auto duidt op kortsluiting of zoiets. Maar goed, ik ben geen monteur en ook niet zo'n menneer in het geel.
Ludo
6th Gear member

zoek op het 850 forum eens op 'turboregelklep' en/of '3wegklep'...
Lachie
1st Gear member

Vanmiddag de Volvo weer opgehaald bij de garage. Ze hebben het probleem niet kunnen repliceren ondanks de vele testen en diverse testritjes gedurende de dag.

Ze hebben de ECU gereset en alles weer op 'fabriekswaarden' gezet. Wellicht dat het toch te maken heeft gehad met het vervangen van de kabels, rotor, bougies et cetera. Na vervangen van de onderdelen, is het gedrag van de motor anders geworden en nieuw gemeten waarden kunnen anders zijn dan voorheen gemeten waarden. Resultaat foutmelding als het verschil te groot is. Ik weet het niet.

Ben wel heel erg tevreden met de behandeling. Auto is van binnen weer netjes schoongemaakt en ik heb het gevoel dat de Volvo garage de V70 echt uitvoerig getest heeft. Er zijn geen kosten in rekening gebracht voor dit tweede bezoek. Men is toch twee dagen met de auto in de weer geweest. Maar goed, het blijft toch even afwachten hoe de auto zich nu houdt.

Ik zou graag eens even volgas willen gaan rijden - effe flink plakken met die Volvo en de motor lekker 'los' rijden - , maar dat zit er helaas niet in Australie. Wegen zijn over het algemeen middelmatig (kuilen, slecht wegdek, reparaties et cetera) en oom agent staat overal te kijken. Daarnaast rijdt iedereen dezelfde snelheid en gaat men niet netjes naar links na het inhalen. Iedereen blijft lekker in het midden rijden. Irritant want de capaciteit van de weg wordt bij lange na niet gebruikt. Dat op de dezelfde snelheid rijden is vervelend want je voelt je regelmatig in de sandwich zitten (lees: links, rechts, voor en achter auto's om je heen). Je kan geen kant op als er wat gebeurt.

Nee, over het algemeen kom je niet boven de 100 met je auto. Ook niet op de snelweg Van de snelweg af is het vaak maar 60-80km per uur. Jammer hoor.
Swedishsteel4life
2nd Gear member

Nou ik hoop dat de klachten wegblijven,
Ik heb hetzelfde ervren met mijn v70tdi, de klachten verdwenen echter vanzelf.

Heeft wel weer een tijd geduurd eer ik de auto weer volledig vertrouwde.
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Lachie
1st Gear member

Jongens hoi,

We zijn vier weken verder en de auto staat weer bij de garage. In die vier weken heb ik ongeveer een halve tank verreden. Tel uit, 300km of zo.

Ging zondag even een ritje maken van 100km en onderweg (op de snelweg) ging het nu inmiddels wel bekende lambda lampje branden. Ik schrok me een ongeluk. Daar gaan we weer, dacht ik. De auto liep echter prima en ik heb zonder problemen naar de eindbestemming kunnen rijden.

Na een uur of twee moest ik even een boodschap doen. Ik was benieuwd wat de auto zou gaan doen. Ik was nog niet weg of het gestotter en inhouden van de auto begon. Zwarte rook uit de uitlaat en een enorme rotte eieren stank. Ik kon de auto maar net aan de praat houden. Exact dezelfde problemen als vier weken geleden.

Ook nu weer RACV ingeschakeld en die hebben me netjes naar huis gebracht (100km). De Volvo achterop de vrachtwagen/takelwagen. Wat een fantastische service. Dit is echt 'total care'. Het kost je geen cent en ze brengen je auto waar je hem maar hebben wil (en Australie is een groot land). Dat is toch een geruststelling.

Maandagochtend stond ik dus weer bij de Volvo garage op de stoep. Vandaag belde ze me dat ze de LMM gaan vervangen (A$880,-) want die lijkt de boosdoender te zijn. Foutcode's wijzen echter naar de turbo boost presure (of zoiets), maar die is perfect in orde zeggen ze. Alles schijnt met elkaar samen te hangen en men vermoedt dat het de LLM is. De foutcodes vertellen het dus ook niet altijd.

Ik heb maar gezegd dat ze de auto de hele week kunnen houden voor proefritten et cetera. want het blijft een moeilijk repliceerbaar probleem. Het komt en het gaat, om het zo maar te zeggen. Ene moment loopt de auto prima en even later is het weer doffe ellende. Vreemd. Alsof het motormanagement programma van slag is. Als het orange lampje eenmaal gaat branden, dan loopt de auto vanaf dat moment slecht. Je zou verwachten dat ie zichzelf wel corrigeert, maar dat is dus niet het geval. Helemaal in de war die auto. Volvo, fantastisch!

Deze auto kost me veel te veel geld kost op deze manier. En ik kan de auto niet eens vertrouwen. Ik baal er van, maar waar trek je de grens? Wanneer is "enough is enough"?
willem169
2nd Gear member
Contacteer:

Zo dan, als ik dat even terugreken ben je dus ongeveer 490 euro verder voor het vervangen van je LMM?! Dat ding kost (als je het bij de garage besteld, hier, in Nederland) 200 euro, en montage is binnen het kwartier gedaan. Da's toch best een hoop geld!

Ik heb ook iets mafs, heb het idee dat de auto inhield. Waarschijnlijk ook LMM probleem. Garage zei: 200 euro voor het onderdeel. Ik beetje op internet zoeken, heb ik bij een Duitse toko hetzelfde onderdeel voor 100 euro (BOSCH, nieuw!) gevonden en besteld.

Kom ik bij de garage met 'willen jullie dit monteren', is het een totaal ander onderdeel dan als wat er in zit. Dus heeft de garage gechecked welk onderdeel (typenummer) er volgens de computer in zou moeten, en dat klopte met de LMM van BOSCH die ik had besteld.

Gek verhaal, hopelijk weet ik vanmiddag meer.
Je hebt een benzine V70, toch? (ik TDI).
Lachie
1st Gear member

Klopt. De auto rijdt op benzine.
Het is een V70 2.5T uit 1999 (bouwjaar 1998).

Ja, het is een duur stuk plastic die LMM. Ik vind het ook een hoop geld, maar dat is het probleem met alle Europese auto's in Australie: onderhoud en reparaties zijn duur. Daarnaast vertelt iedere wegenwacht je dat ze je niet kunnen helpen als je een probleem hebt. Alles wat niet Holden of Ford is, kennen ze niet en beginnen ze ook niet aan. Als je dus ergens in de 'country' komt stil te staan, ben je aardig de klos zonder goede wegenwachtlidmaatschap.

Effin, ik hoop dat het issue nu echt een keer opgelost wordt! Ik twijfel of ik de auto blijf houden of volgende week te koop zet.
willem169
2nd Gear member
Contacteer:

Heb ook maar de officiele LMM besteld (+100 euro), maar goed.
Hoop dat het inhouden dan ook is gestopt.
Verder de EGR klep morgen afdoppen. Zit die ook op benzine?!

Ja, er zijn grenzen wat betreft financiele injectjes (en niet alleen in de politiek) maar ook met tweedehands auto's. Ik hoop nog wel een tijdje in deze V70 te kunnen rijden (zeg nog minimaal 100.000 km) en ben dus bereid nog wel het één en ander te investeren.
The Volvoboy
7th Gear member

Heb is op volvo-plaza gekeken. LMM van Bosch €95,- (koopje!). Is inderdaad een stuk duurder om het door de dealer te laten doen (€350,-!) Wij hebben ongeveer hetzelfde probleem gehad maar dan zonder de storingen en het roken. Bokken en stotteren met accelereren onder de 2000 toeren. Auto had ook totaal geen power meer. Bougiekabels vervangen en alles is opgelost! Hij maakt alleen nog een beetje een gorgelend geluid bij accelereren. Weet iemand wat dit is? (**EDIT**: Is het druklager)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
The Volvoboy
7th Gear member

willem169 schreef:Verder de EGR klep morgen afdoppen. Zit die ook op benzine?!
Nee, de EGR-klep zit alleen op TDI's, 2.5D's, D's, 2.4D's en D5's. Alle diesels dus!
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
raymond01
3rd Gear member

Bij een Turbo kan het ook de Turbo regelklep zijn die op zijn eind loopt.
Als je fout codes uitleest kan dit zomaar zijn dat er ook andere fouten voor de dag komen.
Die eigenlijk daar mee samen kunnen hangen.
MAF sensor (LMM), achterste pingelsensor, Fan sensor, turbo drukregelaar.
Dus de ene fout kan de andere veroorzaken.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Lachie
1st Gear member

Juist. Mijn Volvo heeft 157,000km gelopen. Het is onze tweede auto. Ik maak maar weinig kilometers en wat mij betreft kan er makkelijk nog een tonnetje bovenop. Met andere woorden: de auto kan nog jaren mee.

Maar goed, om nou geld in die bodemloze put te blijven storten is ook weer zo wat. Dat gezegd, verkopen en iets anders kopen kost ook geld.

Tsja...het lijkt erop alsof ik een lemon gekocht heb. Een lemon die altijd door een andere Volvo dealer is onderhouden. Dealeronderhoud zegt tegenwoordig blijkbaar ook niet zoveel meer. De Volvo monteur kijkt er niet van op. Een bekend Volvo probleem, waar maak je je druk om. Gewoon nu even pech, straks weer jaren zorgeloos rijden!

Cheers,
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Het blijven auto's :)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”