4 wielaandrijving XC90

jacques1966
1st Gear member

Hallo allemaal:

ik ben nieuw hier op het forum en kom meteen binnen met een vraag:

Sinds ca 11 maanden rijd ik in een XC 90 D5 handbak uit 2005, na hiervoor als 4wd's een Jeep Grand Cherokee en een Mercedes ML gereden te hebben.

Met alle bovengenoemde autos ben ik oa. ook op wintersport geweest.
Met zowel de Mercedes als de Jeep in de sneeuw totaal geen tractieproblemen gehad, maar afgelopen winter met de XC wel!

Daarover dus mijn vraag:

Mijn volvo is uitgerust met Contintal Cross Contact winterbanden, hiermee kwam ik afgelopen winter een relatief eenvoudig heuveltje met aangereden sneeuw en dus geen ijs, NIET vanuit stilstand weg.
De voorbanden spinden en de tractie controle trad in maar kreeg geen grip.
Nou begreep ik dat een XC 1/3 of 1/7 omwenteling slip moet signaleren alvorens de achterwielen bij te laten springen, echter: de tractie controle verhinderd deze slip en volgens mij trad de 4wd dus niet in.
Had ik heirbij nu de DSTC uit moeten zetten om slip toe te staan en daarmee dus de achterwielen in te laten schakelen????

Een en ander bracht bij mij nog meer twijfels nadat ik afgelopen zomer, op een natte steile weg in Oostenrijk, vanuit stilstand, met dstc aan, toch met piepende banden weg moest rijden en volgens mij de slip/piep toch weer duidelijk van de voorwielen af kwam.

Graag hoor ik jullie visie en ervaring.

Groet,

Jacques
Bover
8th Gear member

Waarschijnelijk is het zo dat als je je Dtc uitzet je gewoon wegkomt. :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
jacques1966
1st Gear member

Bover schreef:Waarschijnelijk is het zo dat als je je Dtc uitzet je gewoon wegkomt. :D
Ja, dat vraag ik me dus af en vermoed dat dat ook waar zal zijn.
Ik kan me echter niet voortstellen dat dit zo hoort en al helemaal niet bij een Volvo, die "gebruikersvriendelijk" moet zijn.

In het instructieboekje staat dit ook niet vermeld en ben dus op zoek naar ervaringen/aanbevelingen van andere xc90 rijders.

Ik zal tenslotte niet de eerste zijn die met z'n XC90 de sneeuw in gaat!

Jacques
hotpants
2nd Gear member

Ik zou eens naar je dealer gaan en laten checken op je tussenbak niet kapot is. Dit probleem hebben mijn ouders ook gehad. Op het moment dat je gas geeft en de voorwielen doorslippen horen de achterwielen automatisch bij te springen.
Dit is trouwens geen uniek probleem van de xc...
Volvo For Life
Robert Haven
4th Gear member

lijkt me toch ook raar dat je eerst een veiligheidsysteem moet uitschakelen voordat een ander systeem de achterwielen kan inschakelen?
Kan niet goed zijn.....
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
jacques1966
1st Gear member

hotpants schreef:Ik zou eens naar je dealer gaan en laten checken op je tussenbak niet kapot is. Dit probleem hebben mijn ouders ook gehad. Op het moment dat je gas geeft en de voorwielen doorslippen horen de achterwielen automatisch bij te springen.
Dit is trouwens geen uniek probleem van de xc...
Vertel eens, kan hier op het forum niets over vinden!?

Is dit eventueel ook zelf te controleren en zo ja: hoe?

Jacques
Wim J
4th Gear member

Robert Haven schreef:lijkt me toch ook raar dat je eerst een veiligheidsysteem moet uitschakelen voordat een ander systeem de achterwielen kan inschakelen?
Kan niet goed zijn.....
Als ik het goed heb beperkt de DSTC het vermogen (per as?) zodat het niet boven het vermogen van het slippende wiel uitkomt. Hierdoor blijft de wagen beter bestuurbaar (= veilig). Sta je echter op extreem gladde ondergrond, dan treed reeds slip op bij zeer lage vermogens, zodat je idd niet of moeilijk weggeraakt, gewoon omdat DSTC het vermogen limiteert!
Schakel je DSTC uit dan laat je wielspin toe, maar dat houd ook in dat een wiel dat niet slipt wel zijn deel van het volle vermogen krijgt, niet beperkt door een slippend wiel. DSTC schakeld zichzelf weer in (als ik het goed heb ) boven in bepaalde snelheid. Wat dan weer veilig is! Dus ik denk dat je met DSTC uit te zetten er wel was gekomen,....

WJ
Wim J
4th Gear member

Robert Haven schreef:lijkt me toch ook raar dat je eerst een veiligheidsysteem moet uitschakelen voordat een ander systeem de achterwielen kan inschakelen?
Kan niet goed zijn.....
Als ik het goed heb beperkt de DSTC het vermogen (per as?) zodat het niet boven het vermogen van het slippende wiel uitkomt. Hierdoor blijft de wagen beter bestuurbaar (= veilig). Sta je echter op extreem gladde ondergrond, dan treed reeds slip op bij zeer lage vermogens, zodat je idd niet of moeilijk weggeraakt, gewoon omdat DSTC het vermogen limiteert!
Schakel je DSTC uit dan laat je wielspin toe, maar dat houd ook in dat een wiel dat niet slipt wel zijn deel van het volle vermogen krijgt, niet beperkt door een slippend wiel. DSTC schakelt zichzelf weer in (als ik het goed heb ) boven in bepaalde snelheid. Wat dan weer veilig is! Dus ik denk dat je met DSTC uit te zetten er wel was gekomen,....

WJ
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

jacques1966 schreef:
Bover schreef:Waarschijnelijk is het zo dat als je je Dtc uitzet je gewoon wegkomt. :D
Ja, dat vraag ik me dus af en vermoed dat dat ook waar zal zijn.
Ik kan me echter niet voortstellen dat dit zo hoort en al helemaal niet bij een Volvo, die "gebruikersvriendelijk" moet zijn.

In het instructieboekje staat dit ook niet vermeld en ben dus op zoek naar ervaringen/aanbevelingen van andere xc90 rijders.
het staat inderdaad wel in het instructieboekje dat je de DSTC uit moet zetten als je in sneeuw rijdt
jacques1966
1st Gear member

bart simpson schreef:het staat inderdaad wel in het instructieboekje dat je de DSTC uit moet zetten als je in sneeuw rijdt
Er staat dat je met DIEPE sneeuw of zand het systeem uit kunt schakelen om zo de tractie te verhogen, ik praat over aangereden sneeuw.
Bij sneeuwkettingen is het logisch: deze moeten "ploegen" om te grijpen.

Ik zal eens kijken of ik dit weekend in de zandafgraving van een kennis van me wat kan proberen.

Overigens is bij mijn dealer NIETS bekend over problemen met tussenbakken of 4x4 problemen bij een XC90, wel bij de oudere AWD's, maar dat zou een ander systeem zijn.

Mijn omschrijving klonk hem niet goed maar hij zou nazoeken en mij bellen om te kijken of er af fabriek een wijze bestond om het te controleren.

Tot die tijd sta ik uiteraard wagenwijd open voor ideen en meningen.

Jacques
Paul
Geartronic member

Ik heb dus inderdaad mee gemaakt, met de V50 met winterbanden, kwam een helling waar 40cm verse sneeuw lag niet op.

Automaat stopte steeds, mensen hielpen al met duwen, totdat ik zag dat het DSTC lampje steeds knipperde....
Vervolgens deed ik dat uit en weg uit de sneeuw!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Bover
8th Gear member

Monsieur Jaques
:D Je hebt een eensluidend advies...
Zet even de dtc uit bij doorslip problemen of zand en sneeuw ondergrond.

Je fopt een beetje de computer.
Die reageert door uitzetten DTc door vermogen naar achterwielen te brengen.

Werkt echt.

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het zijn je ABS sensoren die wielspin registreren en de DSTC reageert daar dan weer op, de reactie van die DSTC is in bepaalde omstandigheden onwenselijk
Volvo for life
Zeke
2nd Gear member

Mijn ervaring....als je zeker wilt zijn van tractie op gladde ondergrond gewoon uit zetten dat DSTC.

De XC's zij niet bepaald toppers als het op dit gebied aankomt maar ik heb geen moeite om in de sneeuw omhoog te komen.

Groet,

Bert
jacques1966
1st Gear member

Prachtig, al die ervaringen dat er met DSTC uit wel naar boven gekomen kan worden.

Daar heb ik wat aan en daar kan ik wat mee, bedankt dus allemaal!

Wel vind ik het jammer dat Volvo daar, in tegenstelling tot veel andere merken, geen advies of uitleg over geeft in het instructieboekje.

Zijn er zo mischien nog meer verborgen tips of aanbevelingen om het plezier met een XC 90 te vergroten?

Jacques
jacques1966
1st Gear member

Zeke schreef:Mijn ervaring....als je zeker wilt zijn van tractie op gladde ondergrond gewoon uit zetten dat DSTC.

De XC's zij niet bepaald toppers als het op dit gebied aankomt maar ik heb geen moeite om in de sneeuw omhoog te komen.

Groet,

Bert
Dank je Bert,

krijg weer wat meer vertrouwen in de wintersportgeschiktheid van mijn XC.

Jacques
jacques1966
1st Gear member

Zeke schreef:Mijn ervaring....als je zeker wilt zijn van tractie op gladde ondergrond gewoon uit zetten dat DSTC.

Groet,

Bert
Paul
Geartronic member

Ja heb dit toen ook bij de dealer gemeld. Gaven wel toe dat dat inderdaad kan helpen ... tsja... sta je dan...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Bover
8th Gear member

allemaal weer blij :wink:

groet bob

Zeke
2nd Gear member

Nou graag gedaan maar het is echt gewoon zo dat de XC90 met gemak
door dikke sneeuw kan ploegen. Om bij ons wintersportadres, de Jaga
Alm in Zell Am See, te komen moet je een behoorlijke klim maken op
onverharde ondergrond. Het laatste stuk kruis je haaks een zwarte piste
waar de pisten bullys behoorlijk hopen sneeuw opwerpen om de over-
gang op ski's mogelijk maken. De sneeuw is daar zo hoog dat de be-
schermplaat, die ik onder de motor heb laten monteren, door de sneeuw
schuift. XC90 geeft hier geen krimp, trekt er gewoon door maar wel met
goede winterbanden. En zonder sneeuwkettingen!

Groet,

Bert
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”