naafgaten en helicoils

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

Ik heb ontdekt dat ik een belabberd slechte draad heb in 1 van de vier boutgaten van mijn linksvoor naaf(bijna gevaarlijk slecht zelfs...), ook een gat in de rechtsachter naaf is wat verdacht(misschien nog goed te tappen).

Nu weet ik dat er helicoils bestaan, en ik vroeg mij af of dit een goed idee is om deze te gebruiken voor wielbouten?

Hieruit volgt vraag 2, weet iemand de exacte maat van de wielbouten, zou het m14x1,50 met een 60 graden hoek kunnen zijn, of zit ik er dan mijlen naast :D, anders moet ik volgende week even langs de bandenboer, die zal het wel weten/kunnen meten :D

Alvast bedankt voor je reactie!
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ik zou het afraden om helicols te gebruiken. van de sloop haal je zo een paar gebruikte wielnaven. hoe is het gekomen dat het schroefdraad kapot is? bandenboer met luchtsleutel bezocht?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou ook niet gaan lopen klooien met helicoils op die plek. Een andere wielnaaf is de enige verstandige keus zoals sjoerdb ook al zegt.
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

kee, andere naaf it is :D

zitten er nog verschillen tussen de verschillende 440's wat betreft wielnaven? iemand nog sleuteltips? gelukkig heb ik recent mijn remklauwen losgehad(beugel los geslepen, bouten zaten goed handvast om het zo maar te zeggen), dus die geven me geen problemen meer. is het gewoon een kwestie van fuseekogel, schokbreker en stuurkogel los en dan het hele zwikje van de as trekken en omwisselen met een slooponderdeel?

Weet iemand ook waarom helicoils niet verstandig zijn? ben nieuwsschierig, en heb ooit gehoord dat een helicoil in principe een zeer sterke draad waarborgt.

en ja, waarom de draad aan gort is, ziet eruit als een knikshit achtige actie, waarschijnlijk wielbout scheef met 600nm erin geragd, niet onder mijn beheer gedaan, ik wissel altijd mijn wieltjes zelf uit voorzorg...
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”