uitlijnen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
raphael
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 24.10.2004 - 12:47

Heb afgelopen weekend bij een garagebedrijf mijn auto laten uitlijnen + banden balanceren; Mijn S40 trok een klein beetje naar links en het stuur begon te trillen bij 120 km p/u.

Het trillen is nu wel verholpen, maar hij trekt nu meer naar links dan hij ooit heeft gedaan!! Ik weer terug, weer uitgelijnd, maar precies hetzelfde.
Weer terug, hebben ze de linkerband rechts geplaatst en vice versa, maar hij trekt nog steeds naar links!!
Bij de garage zeggen ze nu dat het dan aan mijn banden moet liggen, maar ik betwijfel dit, omdat de auto voor het uitlijnen + balanceren lang niet zo erg naar links trok?

Iemand enig idee wat het nog zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ga even langs een echte uitlijner, een bedrijf dat dit dagelijks doet. Mijn 850 trok ook aardig. Bij Profile op de uitlijnapparatuur gezet, spul aangepast en hij loopt vrijwel zonder enig probleem rechtdoor (probeer trouwens maar eens een echt vlakke weg te vinden waarop je dat uit kan testen, op zich ook al een uitdaging...)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
raphael
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 24.10.2004 - 12:47

heb het bij euromaster laten doen; Volgens mij doen zij het uitlijnen toch ook meedere keren per dag...
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40978
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik heb het nooit geprobeerd maar zou het van invloed zijn of de (gewichtige) passagiers gelijk over links en rechts verdeeld zijn?
Ik kan me voorstellen dat de auto naar links trekt als daar twee zwaargewichten zitten? Of corrigeert de techniek dat?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Ben schreef:... Of corrigeert de techniek dat?
Neuh, gewoon ouderwets tegensturen.

@Raphael,
De snelle fitters doen het wel vaak,...maar of dat een aanbeveling is betwijfel ik met eigen ervaringen in het achterhoofd.
ECHT uitlijnen is nog best lastig en een hele kunst, als je een goeie vent (of vrouw) treft bij de snelle fitter is dat net zoiets als de oudejaarsjackpot winnen.
Zijn de banden wel normaal afgesleten?
Ik heb wel het idee dat de voorwielaandrijvers gevoeliger zijn voor deze materie.
Ik zou er gewoon eens mee naar een professional gaan, kijken wat die zegt want het is een "vreemd" trekje bij een auto.
Als je in het (mooie) noorden woont weet ik er wel ééntje.

Succes,
Jaap
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

als een auto een bepaalde kant op trekt zou het aan de banden kunnen liggen, maar dat komt sporadisch voor, is dan al vanaf montage merkbaar; meestal heeft het te maken met de stand van de wielen, sporing, camber, caster etc. Ook kan een scheve achteras de zaak goed in de war gooien. Balanceren heeft er niets mee te maken; met alle passagiers aan één kant zitten helpt ook niet. Als ik het verhaal zo lees denk ik dat je inderdaad een goede uitlijner moet hebben. Helaas kan je nooit aan de buitenkant zien of een bedrijf goed kan uitlijnen; goeie apparatuur en veel klanten zegt niets als er een stuk onbenul aan de knoppen zit. ik moet er voor omrijden maar verlang altijd dezelfde monteur die verstand heeft van mijn auto. Ik zou toch eerst teruggaan naar Euromaster, misschien een andere monteur?
raphael
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 24.10.2004 - 12:47

bedankt voor jullie tips zover.

Eurmaster ga ik denk ik maar niet meer naar toe.
Iemand ervaring met profile? (of zijn die net zo erg?)
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Profile meestal wel ok, Q-F is echt 't ergst.
Heb persoonlijk meer vertrouwen in een zelfstandig ondernemer.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

toch nog even:
ik neem aan dat je Euromaster betaald hebt; voor dat geld hebben ze vermoedelijk geen prestatie geleverd, daarom zou ik teruggaan, maar goed, moet je zelf beslissen, 't is jouw geld.......

je vraagt of Profile beter is; ik heb geprobeerd uit te leggen dat dat een moeilijke vraag is omdat de naam op de gevel niets hoeft te zeggen over de inhoud; tussen filialen van dezelfde keten kan enorm verschil zitten; alleen recente ervaringen van anderen zijn de beste referentie. Zo weet ik wel een paar goede adressen in Gelderland, en zo zal iedereen in zijn regio wel wat adressen weten, moeten we wel weten in welke regio je woont
raphael
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 24.10.2004 - 12:47

Kom zelf uit Rotterdam, dus regio Zuid-Holland
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

[quote="Jaap]Als je in het (mooie) noorden woont weet ik er wel ééntje.

Succes,
Jaap[/quote]
Vertel! :D
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Reitse schreef:[quote="JaapAls je in het (mooie) noorden woont weet ik er wel ééntje.

Succes,
Jaap
Vertel! :D[/quote] Hiemstra in Drachten, niet goedkoop, wel goed :)
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
mehn
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21.09.2004 - 20:22

Ben schreef:Ik heb het nooit geprobeerd maar zou het van invloed zijn of de (gewichtige) passagiers gelijk over links en rechts verdeeld zijn?
Ik kan me voorstellen dat de auto naar links trekt als daar twee zwaargewichten zitten?
Jazeker maakt dat wat uit :lol:
Reden voor _855-Champagne (bij sommigen welbekend) in de auto is blijven zitten en -hoe zeg je dat- mee-uitgelijnd is :D
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

raphael schreef:Kom zelf uit Rotterdam, dus regio Zuid-Holland
Ik heb de mijne laten uitlijnen bij een bandenboer uit Rotterdam, vlakbij de van brienenoord, ding bleef trekken. Echt waardeloos. Terwijl ze een elektronische bank hebben....met allerlei toeters en bellen.

Zodra er een nieuw onderstel op zit, dan laat ik hem wel opnieuw uitlijnen met camberbouten gemonteerd en dan blijf ik wel in de auto zitten.

Nieuwe onderstel is even wachten tot de belastingdienst centjus heeft gestord 8)
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

blijft een lastig onderwerp! Ik heb ruim 10 jaar "in de banden gezeten", van de kleinste fietsband tot de grootste shovel, heb alle problemen met uitlijnen, asconfiguratie, trillen, afwijkende slijtage, kapotte banden etc aan de hand gehad die er zijn, en heb nooit anders meegemaakt dat er onder bandenspecialisten enorm veel kwaliteitsverschil zit. Van jongens met gouden handjes tot het meest levensgevaarlijke prutswerk. Kortom, je moet er gewoon geluk mee hebben. Er zijn ook zoveel zaken die invloed hebben op wielophanging en weggedrag.

Het is altijd zaak om na te gaan sinds wanneer iets fout is gegaan, inklusief dat onschuldige stoeprandje. Je moet een band ook "lezen", zonder apparatuur kan je vaak al voelen en zien of een wiel toe- of uitspoor heeft. Vaak wordt er alleen maar aan de spoorstang(en) gerommeld terwijl je de hele auto erbij moet betrekken. Ik maak ook altijd de afspraak dat ik pas betaal als de auto goed stuurt en trillingsvrij is, tenzij duidelijk aantoonbaar is dat er iets anders aan de hand is.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

oja en dat vergat ik nog: je hoeft echt niet in de auto te gaan zitten tijdens het uitlijnen, dat effect is te verwaarlozen; de diverse bollingen van de weg en zijwind kan je ook niet simuleren maar hebben wel een veel grotere invloed op het weggedrag
Gebruikersavatar
Brinky
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
Locatie: Vjenne

Ik zou d'r in gaan zitten om zeker te weten dat het stuur recht staat :eeeeek:
'84 Saab 900 T16 Sedan
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

een goede monteur zet het stuur met een klem recht en vast, en als je erin zit kan je niet meelopen en zien wat er gebeurt/aan de hand is.....
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Stuur zat inderdaad geklemd op de bestuurdersstoel met een of andere klem.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”