Pagina 1 van 3

Volvo V70 2.5TDI 1998

Geplaatst: 31.08.2008 - 15:20
door V70CBR
Beste leden,

Ik ben hier nieuw en heb vrijdag 29 augustus 2008 een tweedehands volvo gekocht.

De volgende een V70 Bj.1998 2.5TDI .

Ik heb deze bij een garagist gekocht er staat 331000 Km op maar de garagist zegt dat er maar 60000 Km op staat omdat ze een nieuwe motor hebben gestoken en ook de turbo .
Hij heeft mij hiervan de factuur laten zien en het bedrag was 3400 euro voor de motor en de turbo.

Ik heb een testrit gedaan en de wagen rijdt fantastisch hij trek enorm goed op en schakelt supersoepel.

Maar ik heb toch één vraagje als ik goed doortrek optrek met deze wagen dan heb ik een enorm rookgordijn achter de wagen echt bruin zwarte roet is dit normaal ? Aangezien er een nieuwe motor en turbo inzit.

Wat ik ook gemerkt heb is als ik in de wagen zit en het contact staat af met de sleutel nog wel in het contact hoor ik steeds een getikt links onder het stuurwiel wat is dat?

Heb ik hier goed aan gedaan deze wagen te kopen of niet hij stond wel superlaag geprijsd dus ? :?:

Geplaatst: 31.08.2008 - 17:02
door Quota
Die rookwolk is normaal, dat doen ze allemaal dankzij de EGR klep, deze kun jij manueel uitschakelen kijk maar eens in het volgende draadje...

KLIK

Re: Volvo V70 2.5TDI 1998

Geplaatst: 31.08.2008 - 17:36
door Ludo
V70CBR schreef:er staat 331000 Km op maar de garagist zegt dat er maar 60000 Km op staat omdat ze een nieuwe motor hebben gestoken en ook de turbo .

Heb ik hier goed aan gedaan deze wagen te kopen of niet hij stond wel superlaag geprijsd dus ? :?:
het kan zeker een koopje zijn.
maar waarom plaats je een nieuwe (dure) motor met turbo en verkoopt hem even daarna voor een prikje?.
heb je al eens contact opgenomen met de vorige eigenaar?.

Re: Volvo V70 2.5TDI 1998

Geplaatst: 31.08.2008 - 18:14
door V70CBR
Ludo schreef:
V70CBR schreef:er staat 331000 Km op maar de garagist zegt dat er maar 60000 Km op staat omdat ze een nieuwe motor hebben gestoken en ook de turbo .

Heb ik hier goed aan gedaan deze wagen te kopen of niet hij stond wel superlaag geprijsd dus ? :?:
het kan zeker een koopje zijn.
maar waarom plaats je een nieuwe (dure) motor met turbo en verkoopt hem even daarna voor een prikje?.
heb je al eens contact opgenomen met de vorige eigenaar?.[/quote

Tja ik heb dat ook gedacht en ook gevraagd aan de garagist.

De garagist lijkt mij toch te vertrouwen je weet het natuurlijk nooit 100% maar hij is ook aangesloten bij Federauto.

Zijn antwoord was dat de wagen van een nederlandse dame was geweest (heb ik ook gezien op de factuur).

Dat zij de wagen totaal had warm gereden wegens een lek in de waterpomp dus de motor was om weg te gooien.

Zij heeft dan de wagen in nederland laten maken dus een nieuwe motor erin en turbo erop ze heeft er dan blijkbaar nog zo een 60000Km mee gereden en de wagen ingeruild bij deze garagist voor een andere wagen.

Nu zou kunnen en zou niet kunnen dat kan ik niet controleren hé. :shock:

Nu zit ik echter wel nog met de vraag van die rookgordijn bij het acceleren? :?:

Geplaatst: 31.08.2008 - 18:27
door V70CBR
Quota schreef:Die rookwolk is normaal, dat doen ze allemaal dankzij de EGR klep, deze kun jij manueel uitschakelen kijk maar eens in het volgende draadje...

KLIK
Ah oké dan zullen we dat zo oplossen dan. Dan hoef ik mij geen zorgen te maken over de staat van de motor want hij draait en rijd als een klokje .

Geplaatst: 03.09.2008 - 10:15
door Drewster
Goede raad komt een beetje te laat omdat je de auto al gekocht hebt maar vergeet niet dat alle draaiende delen van de auto al ruim meer dan 3 ton hebben gelopen. Een auto met 60K op de teller lijkt dan aantrekkelijk maar dit gaat alleen om het blok.
Overigens hoeft 3 ton op de teller geen probleem te zijn, ik heb nog nooit een volvo gehad met minder dan 3 ton op de teller...

Geplaatst: 03.09.2008 - 16:32
door V70CBR
Drewster schreef:Goede raad komt een beetje te laat omdat je de auto al gekocht hebt maar vergeet niet dat alle draaiende delen van de auto al ruim meer dan 3 ton hebben gelopen. Een auto met 60K op de teller lijkt dan aantrekkelijk maar dit gaat alleen om het blok.
Overigens hoeft 3 ton op de teller geen probleem te zijn, ik heb nog nooit een volvo gehad met minder dan 3 ton op de teller...
Ik heb hem sinds gisteren en moet zeggen hij rijdt prachtig . Hij is door de technische keuring zonder 1 opmerking en er is ook geen krasje of blutsje in heel de wagen te bespeuren . :lol:

Ik heb wel nog een vraagje op hoeveel moet de distributieriem vervangen worden? Bij mijn wagen dus.

Geplaatst: 03.09.2008 - 17:13
door Quota
hangt er van af, is het een 2.5 D motor (dan elke 120K, met elke 240 K ook de waterpomp) of een TDI (hangt dan af van bouwjaar)

Geplaatst: 03.09.2008 - 20:34
door V70CBR
Quota schreef:hangt er van af, is het een 2.5 D motor (dan elke 120K, met elke 240 K ook de waterpomp) of een TDI (hangt dan af van bouwjaar)
Het is een TDI 2.5 van Bouwjaar 1998

Geplaatst: 03.09.2008 - 20:56
door Quota
Dus de motor die er later ingezet is, komt uit hetzelfde jaar?

Geplaatst: 03.09.2008 - 22:34
door V70CBR
Quota schreef:Dus de motor die er later ingezet is, komt uit hetzelfde jaar?
Euh nee hij is van 2001

Geplaatst: 04.09.2008 - 14:29
door Swedishsteel4life
beetje roken en roeten doen alle tdi's. Hangt idd samen met de egr.
Gewoon lekker laten roeten en kilometers maken zou ik aanraden.

Geplaatst: 04.09.2008 - 18:26
door Quota
Goed, dus elke 120K een nieuwe set van riemen en elke 240 K een nieuwe waterpomp, EGR is alleen softwarematig uit te schakelen met behoud van functionerend motorstoring lampje.

Je kunt de EGR ook gewoon afdoppen, maar dan gaat dat lampje dus branden, ik ga zelf voor de combinatie motortuning/softwarematige uitschakeling van EGR klep.

Geplaatst: 04.09.2008 - 19:21
door V70CBR
Quota schreef:Goed, dus elke 120K een nieuwe set van riemen en elke 240 K een nieuwe waterpomp, EGR is alleen softwarematig uit te schakelen met behoud van functionerend motorstoring lampje.

Je kunt de EGR ook gewoon afdoppen, maar dan gaat dat lampje dus branden, ik ga zelf voor de combinatie motortuning/softwarematige uitschakeling van EGR klep.
Oké voor de riemen.

Wat betreft de EGR ik heb het gele vacuumslangetje afgedopt (Vijs erin met wat siliconen) en de rook is zo goed als weg ik krijg geen enkel lichtje op dashboard en verschil in rijden voel ik ook niet enkel dus minder rook.

Wat ik wel merk is dat hij ongeveer een gemiddelde aangeeft op de boordcomputer van 10 liter ik rijd wel erg veel stad is dat normaal?

Geplaatst: 04.09.2008 - 21:16
door Quota
Ik krijg mijn auto niet onder een verbruik van 1 op 15, en dat was in een weekendje naar duitsland, ik vind 1 op 10 erg onzuinig, misschien toch eens de pomptiming laten controleren, let op, dit moet zowel statisch als dynamisch gebeuren.

Geplaatst: 04.09.2008 - 23:26
door thomasglt
Dat is het nadeel van de 2,5 TDI die slurpt aardig meer dan z`n jongere opvolgers.

Geplaatst: 05.09.2008 - 08:31
door Quota
thomasglt schreef:Dat is het nadeel van de 2,5 TDI die slurpt aardig meer dan z`n jongere opvolgers.
Ehhh. Thomas, er ligt een 2.5D blok in uit 2001.... :roll:

Geplaatst: 05.09.2008 - 08:52
door Hans
En nu.......foto's!!!!

Geplaatst: 05.09.2008 - 09:50
door Drewster
Quota schreef:
thomasglt schreef:Dat is het nadeel van de 2,5 TDI die slurpt aardig meer dan z`n jongere opvolgers.
Ehhh. Thomas, er ligt een 2.5D blok in uit 2001.... :roll:
Dat hoeft niet; als er een nieuw blok in komt kan het nog steeds wel het oude TDI blok zijn. Dit zijn feitelijk gewoon reserve onderdelen net zoals alle andere onderdelen van je auto volgens originele specificaties nog steeds bij de dealer verkrijgbaar zijn.
Het beste is om het motornummer met de tabellen te vergelijken. Die tabellen zullen hier wel ergens op het forum staan?

Geplaatst: 05.09.2008 - 11:36
door V70CBR
hans anesthesie schreef:En nu.......foto's!!!!
Foto's komen er binnenkort aan :P