Sinds een aantal maanden ben ik de trotse bezitter van een V70 bi-fuel uit 2003. De auto heeft 180.000 gelopen en rijdt prima, op wat probleempjes na.
Het probleem is dat de motor soms (paar keer per week) onverklaarbaar plotseling afslaat. Meestal als ik rem en tijdig de koppeling intrap.
We hebben inmiddels het gasverdeelstuk en gasfilter vervangen en een grote beurt gegeven. Het probleem trad weer op. Vervolgens stappenmotor en relais vervangen. Inmiddels rij heb ik al weer 2 volle tanks leeg isgereden en gelukkig het probleem niet meer voorgekomen.
Wat me inmiddels wel is opgevallen is dat het overschakelen van benzine naar gas met een flinke schok gebeurt. Zou dit kunnen komen door de nieuwe stappen motor of relais of is dit normaal? Hiervoor heb ik een Kia Rio met een Vialle lpi gereden en daar was dit niet zo. Maar nu is het Necam-koltec systeem niet geheel het zelfde. Ben benieuwd of jullie dit schokkende omschakelen ook hebben.
groet,
Eef
V70 Bi-fuel probleempjes
Heb je het natte filter (bij de afsluiter) ook vervangen?
Zijn de drukken in de verdamper al eens gecontroleerd?
ETM als eens vervangen?
Klepspeling al eens gecontroleerd?
Eerst genoeg vragen dacht ik zo.
Zijn de drukken in de verdamper al eens gecontroleerd?
ETM als eens vervangen?
Klepspeling al eens gecontroleerd?
Eerst genoeg vragen dacht ik zo.
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
goed zo!
Kleppen zijn bij 140K gesteld. De overige punten had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Zal eens navragen of hier naar gekeken is.
thanks,
Hoe verloopt het omschakelen bij jou?
Kleppen zijn bij 140K gesteld. De overige punten had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Zal eens navragen of hier naar gekeken is.
thanks,
Hoe verloopt het omschakelen bij jou?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Dat zal je moeten vragen aan de huidige eigenaar , maar dit ging bij mij altijd soepel.capslock schreef:Hoe verloopt het omschakelen bij jou?
Ik kan zo niet even een mogelijke oorzaak aangeven van jouw probleem.
Kan van alles zijn, lekkende benzine injectoren tot een defecte ETM.
Alhoewel 2003, was dacht ik ook het bj. dat men overging naar andere ETM.
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Heb er nooit een topic over willen starten, maar mijn 850 vertoont exact dezelfde problemen. Overschakelen naar gas voel je echt heel duidelijk. En wanneer hij koud is en ik rem voor een drempel (echt de eerste paar honderd meter) wil het weleens voorkomen dat hij afslaat.
Geen problemen waar ik me heel erg druk over maak, maar ik volg met interesse (ookal is het een hele andere auto).
Geen problemen waar ik me heel erg druk over maak, maar ik volg met interesse (ookal is het een hele andere auto).
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Kan van alles zijn, lekkende benzine injectoren tot een defecte ETM
ETM, bedoel je daarmee de electronic trottle module? Als daar iets mee is, dan zou je dat op benzine toch ook merken?
Ik heb laatst van een volvomonteur gehoord dat de stappenmotor door volvo een upgrade gehad heeft, terwijl het artikelnr en de buitenkant precies het zelfde gebleven zijn. Echter van binnen is er electronisch een kleine wijziging doorgevoerd. Zou het daar aan kunnen liggen?
Verder een rare vraag; de verdamper is toch de drukregelaar?
ETM, bedoel je daarmee de electronic trottle module? Als daar iets mee is, dan zou je dat op benzine toch ook merken?
Ik heb laatst van een volvomonteur gehoord dat de stappenmotor door volvo een upgrade gehad heeft, terwijl het artikelnr en de buitenkant precies het zelfde gebleven zijn. Echter van binnen is er electronisch een kleine wijziging doorgevoerd. Zou het daar aan kunnen liggen?
Verder een rare vraag; de verdamper is toch de drukregelaar?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
ETM = idd gasklephuis., Op gas iets gevoeliger.
Wat bedoel je met de stappenmotor? Die van Necam tbv LPG?
Verdamper zet vloeibare LPG om in gas en regelt idd de druk dmv membramen.
Wat bedoel je met de stappenmotor? Die van Necam tbv LPG?
Verdamper zet vloeibare LPG om in gas en regelt idd de druk dmv membramen.
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
- Waar precies zit de ETM?
- Met stappen motor bedoel ik inderdaad die van Necam. Zie ook topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6540
- Ik ga zo even het oude relais er weer in zetten en kijken of het omschakelen van benzine naar gas vloeiender loopt.
- Met stappen motor bedoel ik inderdaad die van Necam. Zie ook topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6540
- Ik ga zo even het oude relais er weer in zetten en kijken of het omschakelen van benzine naar gas vloeiender loopt.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Als je deze link hebt gelezen weet je alles, is maar 7 pagina's.capslock schreef:- Waar precies zit de ETM?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Duidelijke foto Alex. thanks
Ik ga zo even kijken waar dat ding precies zit.
Nog even over de verdamper. De heet water leiding warmt natuurlijk het vloeibare gas op zodat deze makkelijker verdampt. Wanneer schakeld de computer van benzine naar gas over? Ik heb namelijk laatst gemerkt dat 's ochtens bij een flink koude motor na het starten de motor gelijk op gas springt. Hoe kan dat? Duurt normaal toch even bij een koude motor. Zou de temperatuursenspor niet goed werken, of zou dat normaal zijn? De motor loopt verder prima.
Misschien heeft het ook wel te maken met het soms schokkend omschakelen van benzine naar gas.
Ik ga zo even kijken waar dat ding precies zit.
Nog even over de verdamper. De heet water leiding warmt natuurlijk het vloeibare gas op zodat deze makkelijker verdampt. Wanneer schakeld de computer van benzine naar gas over? Ik heb namelijk laatst gemerkt dat 's ochtens bij een flink koude motor na het starten de motor gelijk op gas springt. Hoe kan dat? Duurt normaal toch even bij een koude motor. Zou de temperatuursenspor niet goed werken, of zou dat normaal zijn? De motor loopt verder prima.
Misschien heeft het ook wel te maken met het soms schokkend omschakelen van benzine naar gas.
Hoort zo. Water temp van ± 15 graden is eerst voldoende om vloeibaar gas om te zetten in dampvorm.
Kijk maar eens goed naar je ETM, misschien dat schoonmaken nog een keer nut heeft.
Kijk maar eens goed naar je ETM, misschien dat schoonmaken nog een keer nut heeft.
Gokje en er staat ± . Mag ook 10 graden zijn.capslock schreef:Hoe weet je dat eigenlijk? (15 graden),
#-o
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Ik had het gisteren weer, maar nu andersom. Het gas was op en net tijdens het acceleren schakeld die over op benzine. Nou een klap zeg, echt niet gezond voor de lagers.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km