Waarom is volvo gestopt met Bi-fuel?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Iemand enig idee waarom volvo gestopt is met Bi-fuel?
Is het vanwege de betrouwbaarheid? (gasverdeelstukken worden regelmatig vervangen) of is het vanwege de ontwikkeling van de flexifuel of een andere reden :?:

eef
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Denk veel te weinig interesse.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

LPG is toch in verschillende landen verkrijgbaar..
E85 nog niet zo in NL..
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gast

Subsidie in NL hield op!
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Ik hoor wel eens van die indianen verhalen dat er erg veel problemen zijn met bi-fuels.. Zelfs van complete vervanging van LPG installaties door verontreinigde LPG..

De wegenwacht houdt een database bij van problemen. Zouden de volvo dealers dit ook doen? Ik heb namelijk het idee dat elke dealer bij een bepaald typisch probleem het wiel weer gaat uitvinden.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

door de BPMvrijstelling te laten vervallen werden bi-fuels exact zo duur als een D5
Volvo for life
Gast

De grootste problemen ontstonden (ontstaan) doordat veel Volvo-dealers niet goed wisten (weten) hoe ze een BiFuel moe(s)ten onderhouden.
Met name kleppenstellen werd wel eens "vergeten".
Er werd (en wordt :cry: ) door Volvo-dealers aan klanten verteld dat de motor voorzien is van hydraulische klepstoters.

Ander nadeel is dat de Volvo-computer niet goed een storing in het LPG systeem aan kan geven.
Ofwel het draait veel op de (BiFuel) ervaring van de monteur en dat zijn er maar weinig.

Opzich is de Coltec-Necam installatie een goed systeem.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Dan schiet ik gelijk een brandende vraag :onfire: af.
We je een goed (betrouwbare) dealer waar ik mijn bi-fuel met een gerust hart naar toe kan brengen? liefst provincie Utrecht :roll:
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

bart simpson schreef:door de BPMvrijstelling te laten vervallen werden bi-fuels exact zo duur als een D5

Hoewel met de huidige prijzen de g3 goedkoper is qua verbruik, vind ik de d5 toch echt de fijnste motor.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Ieder z'n ding. Ik vind de D5 zelf te veel trillingen maken (en iets meer lawaai)
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Kijk voor de aardigheid eens wat een D5 van 2004 opbrengt t.o.v. een toen even dure bi-fuel.
Dan laat ik het prestatienivo, o.a. trekkracht en top nog even achterwege
Gast

Even duur nieuw? Dat zijn er maar heel weinig dan.......
Ik ben ze niet tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

alles bij elkaar optellend zijn de bifuels gewoon niet meer geproduceerd omdat ze te duur waren, als je dan erbij optelt dat je meer motor vermogen kan krijgen voor hetzelfde geld en ook nog eens een beter verkrijgbare brandstof hebt.... het feit dat er te weinig kennis in de dealerorganisatie is omtrent de bifuel installaties zal ook zeker niet geholpen hebben.

Op zich jammer, lpg is zekers een hele fijne brandstof om op te rijden vind ik verder. Met het juiste type motor rij ik liever lpg dan diesel omdat diesel toch vaak rumoeriger zijn...

Vind het in dat opzicht ook jammer dat Volvo z'n handen aftrekt van alle auto's die nu nog met lpg uitgerust worden. Aan de andere kant heb weleens begrepen dat kleppenstellen een dure operatie is bij de huidige wagens, en daar maak je als dealer ook geen vrienden mee bij je klanten als het regelmatig moet gebeuren. Ach ja ik moet maar gewoon leren accepteren dat de tijd van de Red blocks over is, net als van de whiteblocks met hydrostoters... in hetzelfde opzicht vind ik het jammer dat Volvo geen achterwielaangedreven wagens meer bouwt.

Voor wat betreft het onderhoud puur aan de lpg installatie in je bifuel zou ik toch misschien liefst bij een gasboer langs gaan. Misschien is dan nog wel het beste om een gasboer te kiezen die wat meer ervaren is met Volvo's
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”